Δύο ρωσικά MiG-31, στις αρχές του τρέχοντος έτους, πέταξαν πάνω από τον Βόρειο Πόλο, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο για την χώρα.
Το MiG-31 Foxhound έχει κάνει πολλά παγκόσμια ρεκόρ. Έφτασε σε απόλυτο μέγιστο υψόμετρο 37.650 μέτρων το 1977 και σημείωσε ρεκόρ 35.000 μέτρων σε 4 λεπτά, 11,78 δευτερόλεπτα, και τα δύο από τον διάσημο πιλότο δοκιμών MiG Alexander Fedotov.
Περιττό να πούμε ότι η Ρωσία καταβάλλει συνεχείς προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό της αεροπορικής της δύναμης και η αναβάθμιση του MiG-31 είναι η τελευταία προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση.
Η χώρα διεξάγει τώρα δοκιμές του αναβαθμισμένου μαχητικού MiG-31 με σύστημα ελέγχου fly-by-wire, είπαν οι διευθυντές του εργοστασίου αεροσκαφών Sokol στον αναπληρωτή υπουργό Άμυνας Alexei Krivoruchko κατά την επίσκεψή του στις εγκαταστάσεις στις 25 Νοεμβρίου.
Ο Krivoruchko επιθεώρησε τις παραγωγικές ικανότητες της μονάδας και έλεγξε τον ρυθμό των εργασιών για την επισκευή και την αναβάθμιση των μαχητικών MiG-31. Πραγματοποίησε επίσης συνάντηση για την ολοκλήρωση του σχεδίου αμυντικών προμηθειών, στο πλαίσιο του ταξιδιού εργασίας του στην περιοχή του Βόλγα.
«Υπάρχει μια επιλογή αναβάθμισης αυτού του αεροσκάφους όπου μεταβαίνουμε από το μηχανικό στο σύστημα ελέγχου fly-by-wire, το οποίο παρέχει μια σειρά από υπολογιστές τοποθετημένους στο αεροπλάνο», δήλωσε η Sokol Aviation Enterprise.
Ο παλιός εξοπλισμός του μαχητικού θα αντικατασταθεί πλήρως, ενώ το μαχητικό θα εξεταστεί επίσης για ελαττώματα προκειμένου να αντικατασταθούν τμήματα διάβρωσης που θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν το 15 έως 50 τοις εκατό του συνολικού βάρους. Το κουβούκλιο του μαχητικού, καθώς και όλα τα καλώδια και τα ελαστικά μέρη, θα επισκευαστούν πλήρως.
Το κύριο καθήκον της Sokol είναι τώρα να πραγματοποιήσει ουσιαστικές επισκευές στο MiG-31, καθώς και μια βαριά αναβάθμιση στο επίπεδο MiG-31BM, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2007.
Η τροποποίηση των MiG-31 θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων τους, ιδιαίτερα στην προστασία των βόρειων συνόρων της Ρωσίας στο πλαίσιο του αυξανόμενου ενδιαφέροντος άλλων χωρών για τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας, δήλωσε ο υποστράτηγος Βλαντιμίρ Ποπόφ.
Με τις εντάσεις μεταξύ της Ρωσίας και των χωρών του ΝΑΤΟ να αυξάνονται στην περιοχή και την Μόσχα να ανακοινώνει ότι τα ραντάρ της αναχαίτισαν περίπου 40 κατασκοπευτικά αεροπλάνα και drones σε περίπου μία εβδομάδα εντάσεων, αυτή η ανακοίνωση έρχεται σε μια πολύ κατάλληλη στιγμή.
Τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, δύο ρωσικά υπερηχητικά αεροσκάφη αναχαίτισης μεγάλου ύψους MiG-31 Foxhound είχαν πετάξει πάνω από τον Βόρειο Πόλο, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο για το ναυτικό της χώρας.
MiG-31 στον ρωσικό στόλο
Το MiG-31 που παρουσιάστηκε το 1981 είναι ένα διθέσιο υπερηχητικό αεροσκάφος αναχαίτισης μεγάλης εμβέλειας. Μέρα ή νύχτα, το MiG-31 μπορεί να λειτουργεί καλά σε οποιαδήποτε καιρική κατάσταση, ενώ τηρεί τους κανόνες οπτικής πτήσης (VFR) και τους κανονισμούς πτήσης με όργανα (IFR).
Τον Ιούλιο του 2020, το Υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας αποκάλυψε την πρόθεσή του να επενδύσει σε ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και επέκτασης ζωής MiG-31 Foxhound. Το MiG-31 διαθέτει μια βελτιωμένη και αεροδυναμική άτρακτο που του επιτρέπει να πετάει σε υψηλές ταχύτητες και χαμηλά ύψη. Το αεροσκάφος έχει σχεδιαστεί για να παρακολουθεί πολλούς στόχους σε μεγάλα ύψη ταυτόχρονα.
Μία από τις πιο ισχυρές παραλλαγές του MiG-31 είναι το MiG-31BM. Πρόκειται για ένα πολυλειτουργικό μαχητικό αεροσκάφος μεγάλης εμβέλειας με υψηλή ταχύτητα και ικανότητα να «σκοτώνει» τόσο εναέριους όσο και επίγειους στόχους. Έχει την ικανότητα να αναχαιτίζει 24 στόχους ταυτόχρονα.
Το MiG-31 είναι εξοπλισμένο με τέσσερις πυραύλους αέρος-αέρος Vympel R-33E μεγάλου βεληνεκούς. Το R-33 μπορεί να εκτοξευθεί σε λειτουργία αδρανειακής πλοήγησης για να χτυπήσει τον στόχο από μεγάλη απόσταση.
Το αεροσκάφος είναι επίσης εξοπλισμένο με τέσσερις πυραύλους R-60MK μικρού βεληνεκούς και δύο πυραύλους μεσαίου βεληνεκούς Bisnovat R-40TD1. Ένα εσωτερικό πυροβόλο των 30 χιλιοστών (Ghs-6-23M) είναι εγκατεστημένο πάνω από τον δεξιό κεντρικό χώρο προσγείωσης του αεροσκάφους. Το πυροβόλο περιέχει 800 βλήματα πυρομαχικών και μπορεί να εκτοξεύσει με ταχύτητα πάνω από 10.000 βλήματα το λεπτό.
Το MiG-31BM μπορεί να φιλοξενήσει τον πύραυλο AA-12 Adder και διάφορους ρωσικούς πυραύλους αέρος-εδάφους (AGMs) όπως ο πύραυλος AS-17 Krypton (ARM).
Σύμφωνα με μια καταμέτρηση, υπάρχουν 252 MiG-31 στον ''κατάλογο'' της ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας. Η Μόσχα ξεκίνησε τον εκσυγχρονισμό του στόλου της Foxhound σε MiG-31BM και παραλλαγή BSM ξεκινώντας το 2010 με σχέδια να έχει αναβαθμίσει 100 έως το 2020.
Το 35χρονο MiG-31 αναμένεται να εξυπηρετήσει μέχρι το 2030. Η Μόσχα λέει ότι το MiG-41 ή PAK-DP, θα αναπτυχθεί για να αντικαταστήσει το Foxhound στον ρόλο της αεράμυνας.
Αυτό είναι αινιγματικό, δεδομένου ότι το Κρεμλίνο έχει χρηματοδοτήσει μέχρι στιγμής μόνο την κατασκευή 10 προηγμένων αεροσκαφών stealth PAK-FA, εγείροντας το ερώτημα εάν μπορεί να αντέξει οικονομικά να αναπτύξει επίσης μια πολύ πιο εξειδικευμένη πλατφόρμα.
Πώς θα βοηθήσουν τα αναβαθμισμένα MiG-31;
Η αποτελεσματικότητα μάχης των MiG-31 θα τριπλασιαστεί μετά από σημαντικές επισκευές και αναβαθμίσεις, ισχυρίζεται η Sokol.
«Εν τω μεταξύ, η αναβάθμιση, στην οποία ο ραδιοηλεκτρονικός εξοπλισμός του αεροσκάφους αντικαθίσταται πλήρως με προηγμένη τεχνολογία, προβλέπει τη χρήση των πιο πρόσφατων όπλων εκτόξευσης αέρα, τα οποία θα ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα μάχης του αεροπλάνου κατά περίπου τρεις φορές», δήλωσε η διοίκηση της Sokol.
Το MiG-31 είναι ένα από τα πιο ευρέως αναπτυγμένα μαχητικά αεροσκάφη της Ρωσίας, με αρκετές εκατοντάδες ακόμη σε εφεδρεία.
Οι νέες παραλλαγές του Foxhound, σύμφωνα με τον Aleksandr Osokin, επικεφαλής σχεδιαστή στο εργοστάσιο αεροσκαφών Sokol, όπου επισκευάζονται τα MiG-31, είναι περίπου 2,6 φορές πιο ικανές από τα αρχικά αεροσκάφη της εποχής του Ψυχρού Πολέμου.
Τα αεροσκάφη προορίζονταν να αναχαιτίζουν όχι μόνο όλους τους τύπους εχθρικών αεροσκαφών, από βομβαρδιστικά και αεροπλάνα παρατήρησης μέχρι μαχητικά αλλά και πυραύλους, με το αεροσκάφος να είναι ιδιαίτερα ικανό να αναχαιτίζει πυραύλους κρουζ χαμηλού ύψους.
Τώρα με την τελευταία αναβάθμιση, η ικανότητα αναμένεται να αυξηθεί πολλαπλάσια. Τα συστήματα fly-by-wire ελέγχονται από υπολογιστή. Ο "hands-on" σχεδιασμός επιτρέπει στους πιλότους να έχουν μια ξεκάθαρη, απτική αίσθηση του πώς το αεροσκάφος χειρίζεται αεροδυναμικές δυνάμεις καθώς πετάει. Αυτό θα ενισχύσει τη μαχητική ισχύ περιορίζοντας τον αριθμό των χειροκίνητων ελέγχων που διαφορετικά πρέπει να εκτελέσει ο πιλότος.