Παγκοσμιοποίηση

Η σημασία της Ινδοευρωπαϊκής οδού εμπορίου-μεταφορών για την Ελλάδα-Οι βασικοί λόγοι που αποκλείεται η εναλλακτική οδός μέσω Ιράκ που προτείνει η Τουρκία

Είναι γνωστό ότι  η  Τουρκία σε γενικές γραμμές υποστήριξε  την πρωτοβουλία "Belt and Road "της Κίνας, η οποία για το συγκεκριμένο project πραγματοποίησε περίπου 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις στην χώρα, ποσό που  αντιπροσωπεύει μόλις το 1,3% του συνόλου, σύμφωνα με την FT επικαλούμενη μελέτη του Carnegie Endowment for International Peace.

Η Ινδοευρωπαϊκή  εμπορική οδός αφήνει εκτός την Τουρκία

Κατόπιν αυτού , σύμφωνα με Διεθνές ΜΜΕ "η Τουρκία βρίσκεται  σε συνομιλίες για εναλλακτικό σχέδιο εμπορικού διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής", το οποίο σε σχετικό άρθρο του επισημαίνει τα ακόλουθα:

"Η Τουρκία βρίσκεται σε συνομιλίες για μια εναλλακτική λύση στο σχέδιο του εμπορικού διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής για την ενίσχυση του ρόλου της ως εμπορικής οδού, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.

Η Τουρκία πίεσε ενάντια στον προτεινόμενο διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης που συμφωνήθηκε αυτόν τον μήνα κατά τη Σύνοδο Κορυφής της G20 που πραγματοποιήθηκε στο Νέο Δελχί.

Ο διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής θα μεταφέρει αγαθά από την υποήπειρο μέσω των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), της Σαουδικής Αραβίας, της Ιορδανίας και του Ισραήλ στις ευρωπαϊκές αγορές.

Οι ΗΠΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση χαιρέτησαν επίσης τη «στρατηγική» διαδρομή κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής της G20 καθώς προσπαθούν να αποκρούσουν την αυξανόμενη επιρροή της Κίνας.

Κατόπιν αυτού, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε μετά τη G20 ότι, "δεν μπορεί να υπάρξει διάδρομος χωρίς την Τουρκία και ότι η καταλληλότερη οδός για το εμπόριο από την ανατολή προς τη δύση πρέπει να περάσει από την Τουρκία".

Η Τουρκία γενικά υποστήριξε την Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας, αλλά  τώρα η Άγκυρα προτάσει μια εναλλακτική λύση σύμφωνα με την έκθεση των FT.

Η εναλλακτική  οδός που επιδιώκει η Τουρκία

Η οδός αυτή ονομάζεται πρωτοβουλία του "Αναπτυξιακού Δρόμου του Ιράκ"

Η Τουρκία βρίσκεται σε «εντατικές διαπραγματεύσεις» με το Ιράκ, το Κατάρ και τα ΗΑΕ για το έργο, σύμφωνα με το οποίο θα μεταφέρονται εμπορεύματα από το λιμάνι Grand Faw στο Ιράκ, οδικώς και σιδηροδρομικώς στην Τουρκία.

Επιπλέον, η προτεινόμενη διαδρομή 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα βασίζεται σε 1.200 km σιδηροδρομικού και παράλληλου οδικού δικτύου υψηλής ταχύτητας. Η έκθεση ανέφερε ότι η πρώτη φάση του έργου μπορεί να ολοκληρωθεί το 2028.

Κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής των G20, η Ινδία αποκάλυψε μια μεγάλη εμπορική και μεταφορική οδό που συνδέει την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Ινδία ως μέρος μιας ευρείας συμμαχίας. Η Ινδία και η Σαουδική Αραβία, μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και άλλους ξεκίνησαν την πρωτοβουλία για τη σύνδεση σιδηροδρόμων, λιμανιών, δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και δεδομένων και αγωγών υδρογόνου.

Η σημασία της Ινδοευρωπαϊκής οδού για την Ελλάδα

Η Ινδοευρωπαϊκή οδός  εμπορίου και μεταφορών, που συμφωνήθηκε από μία σειρά χωρών στην πρόσφατη Σύνοδο των G-20 που προαναφέραμε, χρησιμοποιεί ως πύλη εισόδου της στην ΕΕ την Ελλάδα, με το τελευταίο σκέλος αυτής να είναι Ισραήλ-ΝΑ Μεσόγειος-Ελλάδα-ΕΕ.

Αντιλαμβανόμαστε την σπουδαιότητα για την χώρα μας της συγκεκριμένης οδού, αλλά και της ΝΑ Μεσογείου, την οποία ο Ερντογάν επιχειρεί μέσω  του ανυπόστατου σύμφωνα με το Δίκαιο της θάλασσας και το Διεθνές Δίκαιο, γεωοπολιτικό τερατούργημα της "Γαλάζιας Πατρίδας"  και του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου να ιδιοποιηθεί.

Κύριοι Σύμμαχοι της Ελλάδας στην παραπάνω όδευση είναι  το Ισραήλ-ΗΠΑ-ΕΕ, για δικούς τους λόγους ο καθένας.

Οι αρνητικές παράμετροι της τουρκικής πρότασης

Οι Τούρκοι επιχειρούν να ανατρέψουν τον σχεδιασμό της Ινδοευρωπαϊκής οδού, προτάσσοντας εαυτούς ως μέρος νέας όδευσης που θα διέρχεται από το Ιράκ και θα καταλήγει στην χώρα τους και εκείθεν στην ΕΕ.

Ωστόσο η τουρκική πρόταση σκοντάφτει στις εξής κύριες  αρνητικές παραμέτρους:

Η πρώτη είναι οι Κούρδοι και το PKK, αφού η οδός που θα διασχίζει το Ιράκ και θα καταλήγει στην Τουρκία, θα περνάει μέσα από  Κουρδικά εδάφη  στο Βόρειο Ιράκ, όσο και στη συνέχεια σε Κουρδικές επαρχίες της ΝΑ Τουρκίας, όπου εδώ και 40 χρόνια οι Τουρκικές ένοπλες Δυνάμεις δεν έχουν πετύχει την καταστροφή της εν λόγω ένοπλης οργάνωσης, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως τρομοκρατική από ΗΠΑ-ΕΕ.

Το αντάρτικο του PKK συνεχίζει να υφίστατια  και συνεπώς η οδός δεν είναι ασφαλής.

Δεύτερη και σημαντικότατη αρνητική παράμετρος είναι ότι η όδευση μέσω Ιράκ-Τουρκίας, αφήνει εκτός Ισραήλ και Ελλάδα, δύο πιστούς φίλους και σύμμαχους των ΗΠΑ, οι οποίοι έχουν αναπτύξει μια στέρεη συμμαχία μεταξύ τους στην ΝΑ Μεσόγειο.

Τρίτη παράμετρος και εξόχως σημαντική είναι ότι η ΕΕ δεν μπορεί να εμπιστευτεί τον αφερέγγυο Ερντογάν και την Τουρκία σε ένα τόσο σημαντικό project , αφού θα μπορεί να εκβιάζεται ανά πάσα στιγμή από τους Τούρκους, όπως άλλωστε έχει πράξει κατ'επανάληψη έχουν πράξει, κάνοντας χρήση του μεταναστευτικού προβλήματος.

Τέταρτη και τελευταία κύρια παράμετρος κατά την εκτίμησή μας είναι ότι τυχόν υιοθέτηση της Τουρκικής πρότασης, θα καταστήσει την γειτονική χώρα, ηγέτιδα στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου, κάτι που σαφώς δεν επιθυμούν ΗΠΑ-ΕΕ-Ισραήλ, ιδιαίτερα όταν ο Ερντογάν τηρεί φιλικότατες σχέσεις με τον Πούτιν και τη Ρωσία  και πολύ καλές σχέσεις με το Ιράν, και οι δύο εχθροί της Δύσης.

 

 

 

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ