Η Ρωσία και το Ιράν θα επιταχύνουν την κατασκευή μιας εναλλακτικής λύσης στη Διώρυγα του Σουέζ - του Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά-Νότου, που θα συνδέει τον Ινδικό Ωκεανό με τη Ρωσική Ομοσπονδία και την Ευρώπη. Γιατί το έργο θα γίνει διέξοδος για την παγκόσμια αντίθεση που αναδύεται κατά των δυτικών χωρών, σχολίασε ο ειδικός σε ζητήματα γεωπολιτικής Κωνσταντίν Σόκολοφ (Konstantin Sokolov).
Το μήκος του Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά-Νότου θα είναι 7,2 χιλιάδες χιλιόμετρα. Ορισμένες από τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες στην Κεντρική Ασία και τον Καύκασο θα συμμετάσχουν στο έργο.
O διάδρομος Βορρά-Νότου συμφωνήθηκε από τη Ρωσία, το Ιράν και την Ινδία τον Μάιο του 2002. Μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, μια σειρά από δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας και του Καυκάσου συμμετείχαν στην κατασκευή. Ο μεταφορικός διάδρομος θα εκτείνεται από το λιμάνι της Βομβάης στην Ινδία έως το Μπαντάρ Αμπάς στις ακτές του Περσικού Κόλπου.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης τη δημιουργία του σιδηροδρόμου Astara-Rasht-Qazvin, ο οποίος θα βελτιώσει τη σιδηροδρομική επικοινωνία μεταξύ του Ιράν, του Αζερμπαϊτζάν και της Ρωσίας. Ένας άλλος μεταφορικός διάδρομος θα εκτείνεται από το Ιράν στη Ρωσική Ομοσπονδία μέσω της Κασπίας Θάλασσας. Η τρίτη είναι μέσω Καζακστάν, Ουζμπεκιστάν και Τουρκμενιστάν στην Κεντρική Ασία.
Η χερσαία διαδρομή προς το βόρειο τμήμα της Ευρώπης μέσω του εδάφους του Καζακστάν είναι μια διαδρομή που ακόμη και η Κίνα ενδιαφέρεται να φτιάξει. Εάν το έργο ολοκληρωθεί, η Κίνα και η Ινδία θα έχουν μια αποτελεσματική εναλλακτική λύση στη Διώρυγα του Σουέζ. Η Νοτιοανατολική Ασία θα ενδιαφέρεται επίσης για συνεργασία.
Το Ιράν υπέγραψε μνημόνιο κατανόησης με τη Ρωσική Ομοσπονδία για τη διευκόλυνση των χρηματοοικονομικών και εμπορικών συναλλαγών στο πλαίσιο των δυτικών κυρώσεων που επιβλήθηκαν εναντίον του. Βάσει της συμφωνίας, θα επιταχυνθεί η κατασκευή του διεθνούς διαδρόμου μεταφορών Βορρά-Νότου. Αυτή τη στιγμή κατασκευάζονται οι απαραίτητες υποδομές - λιμάνια, σιδηρόδρομοι και δρόμοι.
Η νέα διαδρομή αναμένεται να είναι φθηνότερη και συντομότερη από τη Διώρυγα του Σουέζ. Από την Ινδία στην Ευρώπη, τα αγαθά μπορούν να παραδοθούν περίπου δύο φορές πιο γρήγορα - 23 ημέρες αντί για 45-60 ημέρες.
Ο μεταφορικός διάδρομος Βορρά-Νότου μπορεί να αναλάβει ένα σημαντικό μέρος της διακίνησης παγκόσμιων φορτίων, δήλωσε ο πολιτικός επιστήμονας Konstantin Sokolov στο PolitExpert. Το έργο έχει γίνει ιδιαίτερα επίκαιρο στο πλαίσιο μιας κατάστασης όπου έχει γίνει σύνηθες για τη Δύση να κηρύσσει εμπάργκο στην προμήθεια ορισμένων αγαθών και να απαγορεύει στα πλοία να εισέρχονται σε εμπορικούς λιμένες.
«Το μονοπάτι θα είναι υπό τον έλεγχο μιας συγκεκριμένης ομάδας φίλων χωρών. Θα αρχίσει να λειτουργεί όχι μόνο για το οικονομικό αποτέλεσμα, αλλά και για την ενοποίηση των προσπαθειών των κομμάτων στην πολιτική σφαίρα. Ένας τέτοιος δρόμος περιλαμβάνει πάντα κάποια συνεργασία, κοινά συμφέροντα και στόχους», είπε η πηγή.
Τώρα σχηματίζεται η παγκόσμια αντίθεση στη Δύση, πιστεύει ο Σοκόλοφ. Το αγγλοσαξονικό μπλοκ και η υποτελής του Ευρώπη διεκδικούν μια ιδιαίτερη θέση στον κόσμο. Οι χώρες παρασιτούν σε πιο αδύναμα κράτη, εξαιτίας των οποίων διατήρησαν για πάρα πολλά χρόνια.
«Τώρα το θέμα έχει φτάσει σε σοβαρή εκδίκαση. Ο κόσμος που εκμεταλλεύτηκαν οι Αγγλοσάξονες άρχισε να ενώνεται παρά το γεγονός ότι πολιτικά και στρατιωτικά δεν μπορούν όλα τα κράτη να του αντισταθούν. Τα προφανή συμφέροντα της Ανατολής είναι να απαλλαγεί από την παρασιτική ομάδα, που γίνεται όλο και πιο αναιδής στις φιλοδοξίες της. Σε αυτό το πλαίσιο, θα ενισχυθούν διάφορες δομές, οι οποίες θα αρχίσουν να αποξενώνουν την παγκόσμια αντίθεση από το ηγεμονικό κέντρο - τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο ρόλος του διαδρόμου μεταφοράς στη διαδικασία της αποστασιοποίησης είναι απόρροια μιας διαδικασίας που θα ενταθεί» τόνισε ο ίδιος.
Η Ινδία θέλει το λιμάνι Chabahar να γίνει ένα από τα σημεία διαδρομής στο έργο του Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC) που συνδέει τη χώρα με τη Ρωσία, όπως δήλωσαν την Πέμπτη ο υπουργός Εξωτερικών της Ινδίας Σουμπραχμανιάμ Τζαϊσανκάρ (Subramaniam Jaishankar) και ο υπουργός Ναυτιλίας της χώρας Μανσούχ Μανταβίγια (Mansukh Mandaviya).