Η Σαουδική Αραβία εργάζεται τον τελευταίο καιρό ίσως στο πιο φιλόδοξο έργο που έχει αντικρίσει η ανθρωπότητα. Εικόνες από δορυφόρους και drones μας αποκαλύπτουν ότι τους τελευταίους μήνες οι ζάμπλουτοι Σαουδάραβες έχουν αρχίσει να χτίζουν τα θεμέλια αυτού του πολλά υποσχόμενου έργου.
Ωστόσο πολλές φήμες έχουν αρχίσει να διαδίδονται σχετικά με το υπερθέαμα που ονομάζεται “η γραμμή”, στα αγγλικά The Line. Σύμφωνα με κάποιες από αυτές, το μέγεθος του έργου έχει μικρύνει πάρα πολύ σε σύγκριση με τα αρχικά σχέδια. Είναι αυτή η αλλαγή άραγε η αρχή του τέλους της “γραμμής”; Ετοιμαστείτε λοιπόν να ερευνήσουμε μαζί αν αυτή η μεγαλειώδης ιδέα θα ερημωθεί ή αν πράγματι οι Άραβες σκοπεύουν να το ολοκληρώσουν.
Η Αρχή της Γραμμής
Όλα ξεκίνησαν το 2021, όταν το The Line ανακοινώθηκε για πρώτη φορά από τον πρίγκιπα της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν. Συμφώνα με τον πρίγκιπα η «γραμμή» δεν είναι απλά ένα κτίριο, αλλά μια ολόκληρη υπερσύγχρονη πόλη ικανή να καλύψει οποιαδήποτε ανάγκη σας. Το ύψος του έργου αγγίζει τα 500 μετρά και εκτείνεται 170 χιλιόμετρα μέσα στην καυτή έρημο της Σαουδικής Αραβίας. Η κολοσσιαία αυτή κατασκευή μπορεί να φιλοξενήσει σχεδόν 10 εκατομμύρια ανθρώπους, γεγονός που καθιστά την απαγόρευση αμαξιών μέσα σε αυτήν πολύ αλλόκοτη. Αυτή η απαγόρευση οφείλεται στο γεγονός ότι οι κατασκευαστές θέλουν η «γραμμή» να είναι φιλική απέναντι στο περιβάλλον. Δηλαδή να εκπέμπει μηδενικούς ρίπους και να τροφοδοτείτε μόνο από ανανεώσιμες πήγες ενέργειας.
Επιπλέον η γραμμή θα είναι εφοδιασμένη με ένα υπερσύγχρονο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο θα χρησιμοποιείται για την καταπολέμηση του εγκλήματος στους δρόμους του The Line. Συγκεκριμένα, αυτό το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, δηλαδή AI, θα χρησιμοποιείται για τη συλλογή δεδομένων σχετικά με την παρακολούθηση παράνομων συμπεριφορών μέσω ενός δικτύου καμερών. Έτσι, οι αρχές θα μπορούν να ανταποκριθούν άμεσα σε ένα περιστατικό και να στέλνουν τα καταλληλά σώματα ασφαλείας.
Μέρος Ενός Μεγαλύτερου Project
Όσο απίστευτο και εάν ακούγεται, η «γραμμή» αποτελεί την κορυφή του παγόβουνου ενός ακόμη πιο φιλόδοξου σχεδίου των Αράβων. Συγκεκριμένα είναι μέρος ενός ακόμη μεγαλύτερου έργου, το οποίο ονομάζεται Neom και αποτελείται από εξίσου μεγαλοπρεπή projects. Ένα από αυτά είναι το χειμερινό ξενοδοχείο Troina καθώς και μια μαγευτική παραθαλάσσια πόλη σχεδιασμένη σε σχήμα οχτάγωνου. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε πρόσφατα τα σχέδια οικοδόμησης και άλλων πελώριων και πανάκριβων έργων. Μέσα σε αυτά περιλαμβάνονται δεκάδες γιγαντιαία ξενοδοχεία, ένας ανάποδος ουρανοξύστης και ένας απίθανος πολυχώρος κατασκευασμένος στους πρόποδες ενός βουνού. Όταν ακούς ότι ξεκινούν υπερσύγχρονα έργα σαν το Neom νιώθεις ότι το μέλλον βρίσκεται εδώ. Ωστόσο αξίζει να αναφερθεί ότι όταν ανακοινώθηκαν όλα αυτά τα έργα, κανείς δε τα πήρε στα σοβαρά και όλοι θεώρησαν ότι ήταν απλώς ένα διαφημιστικό κόλπο.
Ποια Είναι η The Line;
Για αυτό το λόγο μεγάλη εντύπωση προκάλεσαν οι δορυφορικές εικόνες που αναφέραμε στην αρχή. Στις εικόνες μπορεί να διακρίνει κανείς εργάτες και εξοπλισμό που προετοιμάζουν τα θεμέλια του έργου. Τα θεμέλια αυτά σχηματίζουν μία κάθετη γραμμή πάνω σ την έρημο και έχουν μήκος περίπου 170 χιλιομέτρων. Μάλιστα τα έργα είναι τόσο μεγάλα που είναι ορατά από το διάστημα.
Αυτό που κάνει το The Line να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα έργα του Neom είναι ότι οι κατασκευαστές δεν ανακοίνωσαν κάποια ημερομηνία ολοκλήρωσης. Δηλαδή αν και τα υπόλοιπά έργα αναμένεται να είναι έτοιμα μέχρι το 2030, το The Line προβλέπεται να σταδιακά, σε επιμέρους φάσεις. Αυτό σημαίνει ότι καθεμία από αυτές τις φάσεις μπορεί να διαρκέσει έως και 30 χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί. Και μπορείτε να καταλάβετε και μόνοι σας ότι το γεγονός αυτό δεν αρέσει καθόλου στους Άραβες ιδιοκτήτες του πανάκριβου έργου. Γι’ αυτόν τον λόγο προσπάθησαν να πιέσουν τους κατασκευαστές να ολοκληρώσουν τουλάχιστον το πρώτο στάδιο της γραμμής έως το 2030. Αυτό το πρώτο στάδιο θα έχει ως αποτέλεσμα την κατασκευή κατοικιών που θα μπορούν να φιλοξενήσουν έως 1,3 εκατομμύρια ανθρώπους.
Τις τελευταίες εβδομάδες βέβαια νέες φήμες επικαλούμενες δορυφορικές φωτογραφίες από το σημείο κατασκευής του The Line ισχυρίζονται ότι το χρονοδιάγραμμα της πρώτης φάσης δεν θα τηρηθεί, δηλαδή το πρώτο στάδιο του έργου δεν θα είναι έτοιμο μέχρι το 2030 αλλά αργότερα, πολύ αργότερα... Συμφωνά με αυτές τις φήμες, το μέγεθος της Γραμμής καθώς και άλλων έργων του Neon έχουν αρχίσει να μειώνονται σημαντικά. Συγκεκριμένα αναφέρουν ότι οι λεπτομέρειες στο σχέδιο για το project έχουν αλλάξει σημαντικά και πλέον σκοπός των υπεύθυνων είναι να κατασκευάσουν μια ‘μίνι γραμμή’ η οποία θα είναι πολύ μικρότερη από την αρχική.
Κατά συνέπεια δεκάδες χιλιόμετρα έχουν αφαιρεθεί από το συνολικό μήκος του The Line, με αποτέλεσμα να μειωθεί και η αρχική χωρητικότητά του. Οι φήμες αυτές υποστηρίζουν μέχρι αυτήν την στιγμή τα πλάνα της Σαουδικής Αραβίας είναι το The Line να μπορεί να φιλοξενήσει «μόνο» 300.000 ανθρώπους. Αν κάτι τέτοιο επιβεβαιωθεί τότε τα σχέδια των Αράβων θα αποδειχθούν πράγματι πολύ φιλόδοξα και μη ρεαλιστικά για τις σύγχρονες κατασκευαστικές δυνατότητες. Παρόλα αυτά οι Σαουδάραβες δεν έχουν ανακοινώσει ακόμα επισημά αυτές τις αλλαγές και πολλοί εύλογα αμφισβητούν τις παραπάνω φήμες.
Οι εικασίες αυτές δημοσιευτήκαν από το διάσημο περιοδικό Bloomerg τον Απρίλιο της περασμένης χρονιάς. Η ιστοσελίδα ενημέρωσης υποστήριξε τις αποκαλύψεις της λέγοντας πως απέκτησε πρόσβαση σε μυστικά σχέδια που αφορούν το ανανεωμένο The Line. Σύμφωνα με αυτά τα μυστικά σχέδια λοιπόν, η σμίκρυνση της γραμμής οφείλεται κυρίως στην έλλειψη χρήματων. Το συνολικό κόστος προβλέπονταν να ξεπεράσει το ένα τρισεκατομμύριο αλλά μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2023 το δημόσιο επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας είχε διαθέσιμα λιγότερα από 20 δισεκατομμύρια δολάρια για όλα τα έργα που περιλαμβάνονται στο Neom, συμπεριλαμβανομένης και του The Line. Αυτή η απότομη μείωση των επενδυτικών κεφαλαίων βγάζει νόημα αν λάβει κανείς υπόψη ότι η τιμή του πετρελαίου έχει μειωθεί - μη ξεχνάτε ότι το πετρέλαιο είναι η κύρια πηγή εσόδων του πριγκιπάτου της Αραβίας- και τα ποσά που έχουν ξοδέψει στα διάφορα έργα του Neon είναι ήδη εξωφρενικά.
Και αν οι αποκαλύψεις του Bloomerg ακόμη δεν σας έχουν πείσει, να σας υπενθυμίσουμε ότι κάτι παρόμοιο είχε συμβεί με τον τεράστιο ουρανοξύστη Jetta, ο οποίος κατά την διάρκεια της οικοδόμησής του προοριζόταν να γίνει το υψηλότερο κτήριο στο κόσμο. Τελικά το 2018 στα μισά της κατασκευής του το έργο τερματίστηκε και λίγο αργότερα ερημώθηκε λόγο έλλειψης χρημάτων. Παρόλα αυτά το δημόσιο επενδυτικό ταμείο έδωσε πρόσφατα το πράσινο φως για την ολοκλήρωση του πύργου. Οπότε θεωρητικά κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να συμβεί και με το The Line. Υπάρχει όμως μια μεγάλη διαφορά μεταξύ αυτών των 2 έργων. Ο ουρανοξύστης Jetta δε πρόκειται να κοστίσει παραπάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια, αλλά από την άλλη ένα μόνο στάδιο του The Line κοστολογείται στα δεκάδες δισεκατομμύρια.
Για να καταλάβετε ποσό ακριβή είναι το The Line να τονίσουμε πως συνολικά θα κοστίσει σχεδόν 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, ποσό με το οποίο θα μπορούσε θεωρητικά να χτίσει κανείς χίλιους ουρανοξύστες Jetta. Γι’ αυτόν τον λόγο όσο απίστευτο και εάν ακούγεται, για να ολοκληρωθεί η «Γραμμή» έτσι όπως την οραματίστηκαν οι Άραβες θα χρειαστούν επενδύσεις από το εξωτερικό. Πράγματι οι Άραβες φαίνεται να συμφωνούν με αυτό διότι τις τελευταίες εβδομάδες στέλνουν συνεχώς εκπρόσωπους στις δυο μεγαλύτερες πόλεις της Κίνας, δηλαδή στην Σανγκάη και στο Πεκίνο. Στόχος τους είναι να πουλήσουν τα έργα του Neom, να τους εντυπωσιάσουν και να κερδίσουν τις επενδύσεις τους. Ωστόσο κρίνοντας από την τωρινή κατάσταση του The Line οι Κινέζοι επενδυτές φαίνεται να μην έχουν εντυπωσιαστεί ιδιαίτερα. Ως επακόλουθο, οι Άραβες πλέον σχεδιάζουν να πουλήσουν κάποιες από τις υπερπολυτελείς αγορές τους, όπως για παράδειγμα προσωπικά jets και κάποια υπόγεια καταφύγια. Αυτές οι κινήσεις ίσως δελεάσουν κάποιους επενδυτές ωστόσο ακούγεται πραγματικά απίθανο να καταφέρουν να συγκεντρώσουν κεφάλαια 1 τρισεκατομμυρίων δολαρίων! Αν το καταφέρουν τότε το The Line θα ολοκληρωθεί κανονικά.