Σε προγενέστερο άρθρο μας είχαμε επισημάνει ότι ΗΠΑ-ΕΕ αποφάσισαν να προκρίνουν την λεγόμενη "Ινδοευρωπαίκή διαδρομή" ως αντιστάθμισμα του Κινέζικου δρόμου του μεταξιού, με την Ινδία στο επίκεντρο και με όδευση που θα ξεκινάει από αυτήν μέσω ΗΑΕ- Σαουδικής Αραβίας- Ιορδανίας-Ισραήλ-Ελλάδας να καταλήγει στην ΕΕ.
Η παραπάνω όδευση είναι εξόχως σημαντική για την Ελλάδα, η οποία καθίσταται η πύλη εισόδου της στην ΕΕ, με την Τουρκία να παρακάμπτεται, κάτι που ενοχλεί σφόδρα τους Τούρκους.
Η εναλλακτική οδός που επιδιώκει η Τουρκία
Οι Τούρκοι επιχειρούν να ανατρέψουν τον σχεδιασμό της Ινδοευρωπαϊκής οδού, προτάσσοντας εαυτούς ως μέρος νέας όδευσης που θα διέρχεται από το Ιράκ και θα καταλήγει στην χώρα τους και εκείθεν στην ΕΕ.
Η οδός αυτή ονομάζεται πρωτοβουλία του "Αναπτυξιακού Δρόμου του Ιράκ"
Η Τουρκία βρίσκεται σε «εντατικές διαπραγματεύσεις» με το Ιράκ, το Κατάρ, Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ για το έργο, σύμφωνα με το οποίο θα μεταφέρονται εμπορεύματα από το λιμάνι Grand Faw στο Ιράκ, οδικώς και σιδηροδρομικώς στη Τουρκία.
Επιπλέον, η προτεινόμενη διαδρομή 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα βασίζεται σε 1.200 km σιδηροδρομικού και παράλληλου οδικού δικτύου υψηλής ταχύτητας.
Στόχευση των Τούρκων είναι η πρώτη φάση του έργου να ολοκληρωθεί το 2028.
Νέος στόχος της Τουρκίας οι χώρες του Κόλπου
Ο Erdal Eren, Πρόεδρος της Ένωσης Τούρκων Εργολάβων (TMB), δήλωσε ότι τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την υλοποίηση του παραπάνω έργου, τονίζοντας τη σημασία του για τους Τούρκους εργολάβους-εταιρείες.
Ο Έρεν έκανε μια αξιολόγηση στον ανταποκριτή του Αnadolu για τις δραστηριότητες του κλάδου και τους στόχους του για το επόμενο έτος.
Δηλώνοντας ότι επικεντρώθηκαν σε νέες χώρες-στόχους σε αυτή τη διαδικασία, ο Έρεν είπε: "Με τη βελτίωση των πολιτικών μας σχέσεων, στρέψαμε την προσοχή μας ιδιαίτερα στις χώρες του Κόλπου. Εστιάσαμε σε δραστηριότητες που θα αυξήσουν την παρουσία μας στην περιοχή, ιδιαίτερα τη Σαουδική Αραβία και το Ιράκ».
Ο Eren δήλωσε ότι βλέπουν τη Σαουδική Αραβία, η οποία έχει ετήσιο νέο επιχειρηματικό δυναμικό 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο πρώτο στάδιο, ως υποψήφια για να αντισταθμίσει την απώλεια στη Ρωσία και ότι εργάζονται για την ανάπτυξη συνεργασίας με αυτήν τη χώρα.
Οι αρνητικές παράμετροι της τουρκικής οδού
Ωστόσο η τουρκική πρόταση σκοντάφτει στις εξής κύριες αρνητικές παραμέτρους:
Η πρώτη είναι οι Κούρδοι και το PKK, αφού η οδός που θα διασχίζει το Ιράκ και θα καταλήγει στην Τουρκία, θα περνάει μέσα από Κουρδικά εδάφη στο Βόρειο Ιράκ, όσο και στη συνέχεια σε Κουρδικές επαρχίες της ΝΑ Τουρκίας, όπου εδώ και 40 χρόνια οι Τουρκικές ένοπλες Δυνάμεις δεν έχουν πετύχει την καταστροφή της εν λόγω ένοπλης οργάνωσης, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως τρομοκρατική από ΗΠΑ-ΕΕ.
Το αντάρτικο του PKK συνεχίζει να υφίστατια και συνεπώς η οδός δεν είναι ασφαλής.
Δεύτερη και σημαντικότατη αρνητική παράμετρος είναι ότι η όδευση μέσω Ιράκ-Τουρκίας, αφήνει εκτός Ισραήλ και Ελλάδα, δύο πιστούς φίλους και σύμμαχους των ΗΠΑ, οι οποίοι έχουν αναπτύξει μια στέρεη συμμαχία μεταξύ τους στην ΝΑ Μεσόγειο.
Τρίτη παράμετρος και εξόχως σημαντική είναι ότι η ΕΕ δεν μπορεί να εμπιστευτεί τον αφερέγγυο Ερντογάν και την Τουρκία σε ένα τόσο σημαντικό project , αφού θα μπορεί να εκβιάζεται ανά πάσα στιγμή από τους Τούρκους, όπως άλλωστε έχει πράξει κατ'επανάληψη , κάνοντας χρήση του μεταναστευτικού.
Τέταρτη και τελευταία κύρια παράμετρος κατά την εκτίμησή μας είναι ότι τυχόν υιοθέτηση της Τουρκικής πρότασης, θα καταστήσει την γειτονική χώρα, ηγέτιδα στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου, κάτι που σαφώς δεν επιθυμούν ΗΠΑ-ΕΕ-Ισραήλ, ιδιαίτερα όταν ο Ερντογάν τηρεί φιλικότατες σχέσεις με τον Πούτιν και τη Ρωσία και πολύ καλές σχέσεις με το Ιράν, και οι δύο εχθροί της Δύσης.