Σύμφωνα με στοιχεία από την ανάλυση Αμερικανών αξιωματουχων στα μαύρια κουτιά καταγραφής πτήσης που βρέθηκαν στα συντρίμμια του αεροπλάνου, η «εσκεμμένη καθοδήγηση» από το πιλοτήριο «υποχρέωσε» το Boeing 737-800 να κάνει την καταστροφική «βουτιά» στην περιοχή Κουανγκσί της νότιας Κίνας.
Η Wall Street Journal επικαλέστηκε ανώνυμη πηγή που δήλωσε σχετικά: «Το αεροσκάφος έπεσε στο κενό, κάνοντας αυτό που κάποιος το καθοδήγησε από το πιλοτήριο».
Το αεροπλάνο της China Eastern πετούσε σε σταθερό ύψος και ταχύτητα πριν κάνει ξαφνικά «βουτιά» μεγαλύτερη από 20.000 πόδια σε περίπου ένα λεπτό και συντριβεί.
Κινέζοι ερευνητές έχουν ηγηθεί της έρευνας για τη συντριβή, αλλά εμπλέκονται και Αμερικανοί αξιωματούχοι, καθώς το αεροπλάνο είναι αμερικανικής κατασκευής.
Ειδικοί από τον χώρο της αεροπλοΐας είχαν σημειώσει πως το σχέδιο πτήσης που εμφανίστηκε στους ιστότοπους παρακολούθησης πτήσεων και η έλλειψη αναφερόμενης κλήσης mayday ή οποιασδήποτε απώλειας σήματος δεδομένων, έμοιαζε με τη συντριβή της Germanwings το 2015. Σε εκείνη την περίπτωση, το επιβατικό αεροσκάφος Airbus A320 συνετρίβη σκόπιμα από τον πιλότο, ενώ διέσχιζε τις γαλλικές Άλπεις, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 150 άνθρωποι.
Η WSJ ανέφερε ότι οι κινεζικές αρχές δεν ανέφεραν στους Αμερικανούς ομολόγους τους πως υπήρχαν μηχανικά προβλήματα ή ζητήματα ελέγχου πτήσης στο αεροπλάνο που συνετρίβη στις 21 Μαρτίου.
Η China Eastern δήλωσε ότι ο πιλότος και ο συγκυβερνήτης ήταν και οι δύο καλά στην υγεία τους, χωρίς να είναι γνωστά οικονομικά ή οικογενειακά προβλήματα που, πιθανόν, αντιμετώπιζαν. Οι αρχές της Κίνας δήλωσαν αμέσως μετά τη συντριβή ότι δεν είχε σταλεί κωδικός έκτακτης ανάγκης από το αεροπλάνο, γεγονός που υποδηλώνει ότι κανένας εισβολέας δεν θα μπορούσε να φτάσει στο πιλοτήριο.
Η ρυθμιστική αρχή της Κίνας για τις αερομεταφορές δεν έχει σχολιάσει κάτι, προς το παρόν, πέραν της δήλωσης τον περασμένο μήνα ότι οι έρευνες παραμένουν σε εξέλιξη.