Το Μουσείο Τέχνης Εσκενάζι του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα προχώρησε στην ακύρωση της επερχόμενης έκθεσης της Παλαιστίνιας καλλιτέχνιδας Samia Halaby. Η έκθεση «Samia Halaby: Centers of Energy» που ετοιμαζόταν εδώ και τρία χρόνια, σύμφωνα με τους New York Times, θα αποτελούσε την πρώτη αναδρομική έκθεση της Halaby στις ΗΠΑ.
Ήταν προγραμματισμένη να εγκαινιαστεί στις 10 Φεβρουαρίου, πριν ταξιδέψει τελικά στο Μουσείο Τέχνης Broad του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν.
Ελευθερία της έκφρασης
Σύμφωνα με το in.gr, στις 20 Δεκεμβρίου, η Halaby ειδοποιήθηκε ότι η έκθεση θα ακυρωνόταν μέσω μιας επιστολής δύο προτάσεων από τον διευθυντή του μουσείου, David Brenneman, όπως αναφέρουν οι Times.
«Σας γράφω για να σας ενημερώσω επίσημα ότι το Μουσείο Τέχνης Εσκενάζι δεν θα φιλοξενήσει την προγραμματισμένη έκθεση του έργου σας», έγραφε το μήνυμα. Ο Brenneman στο παρελθόν είχε εγκωμιάσει τη Halaby για την τέχνη της.
Η ματαίωση ήρθε λίγο αφότου ο Ρεπουμπλικανός βουλευτής Τζιμ Μπανκς από την Ιντιάνα έστειλε επιστολή στο πανεπιστήμιο λέγοντας ότι θα κινδύνευε να χάσει την ομοσπονδιακή χρηματοδότηση αν επιτρεπόταν ο δήθεν «αντισημιτισμός» στην πανεπιστημιούπολη.
Σε ηλεκτρονικό μήνυμα προς το Artnet News, ο εκπρόσωπος του πανεπιστημίου Μαρκ Μποντ δήλωσε: «Οι ακαδημαϊκοί ηγέτες και οι αξιωματούχοι της πανεπιστημιούπολης ακύρωσαν την έκθεση λόγω ανησυχιών σχετικά με τη διασφάλιση της ακεραιότητας του έργου κατά τη διάρκεια της έκθεσης».
Ο ίδιος αρνήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις για την αποσαφήνιση της εν λόγω δήλωσης.
Η Halaby, σε δήλωσή της στους Times, είπε: «Είναι σαφές ότι η ελευθερία της έκφρασης μου είναι αυτή που τίθεται υπό αμφισβήτηση στην προκειμένη περίπτωση». Το Artnet News επικοινώνησε με τη Halaby προκειμένου να κάνει κάποιο σχόλιο, αλλά δεν έλαβε απάντηση.
Εξπρεσιονισμός, κονστρουκτιβισμός και μεξικάνικος κοινωνικός ακτιβισμός
Η καλλιτέχνις γεννήθηκε στην Ιερουσαλήμ το 1936, πριν από τη δημιουργία του σύγχρονου κράτους του Ισραήλ το 1948, που υποχρέωσε σχεδόν ένα εκατομμύριο Παλαιστίνιους να εγκαταλείψουν τις εστίες τους. Από το 1951, η Halaby ζει στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα με μεταπτυχιακό στη ζωγραφική και συνέχισε να διδάσκει στο Ινστιτούτο Τέχνης του Κάνσας Σίτι το 1964, από όπου έλαβε ερευνητική υποτροφία για να μελετήσει τη γεωμετρική αφαίρεση στην ισλαμική αρχιτεκτονική στην περιοχή της Μεσογείου. Από τότε, θεωρείται κορυφαία αφαιρετική ζωγράφος και μελετήτρια της παλαιστινιακής τέχνης.
Η Halaby έχει εξυμνηθεί από τον καλλιτεχνικό και ακαδημαϊκό κόσμο καθώς συνδυάζει τις πρακτικές του αφηρημένου εξπρεσιονισμού και του ρωσικού κονστρουκτιβισμού με τον κοινωνικό ακτιβισμό των Μεξικανών τοιχογραφιστών στις αρχές του 20ού αιώνα.
«Πρώτης τάξεως πολιτιστική εμπειρία»
Στον απόηχο της επίθεσης της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου, η Halaby έχει εκφράσει την υποστήριξή της στην Παλαιστίνη εν μέσω της καλπάζουσας επίθεσης του Ισραήλ στη Γάζα. Στο λογαριασμό της στο Instagram, η καλλιτέχνις έχει εκφράσει την αλληλεγγύη της προς τον παλαιστινιακό λαό, γράφοντας στις 21 Οκτωβρίου: «Κατάπαυση του πυρός, ανοίξτε όλες τις εξόδους, ελεύθερη μετακίνηση. Στείλτε βοήθεια κάθε είδους».