Η πολεμική διαθεσιμότητα των μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35 και τα προβλήματα επισκευής και συντήρησης τους απασχολούν έντονα τις ΗΠΑ, αφού σύμφωνα με έκθεση-αξιολόγησης 86 σελίδων του Ελεγκτικού Συνεδρίου τους (GAO) που κυκλοφόρησε την Πέμπτη, το μέσο ποσοστό διαθεσιμότητας τους για ανάληψη πολεμικής αποστολής ήταν 55% τον Μάρτιο, ποσοστό «πολύ χαμηλότερο» από τον στόχο του 85% έως 90%, ανάλογα με τις διαφορετικές εκδόσεις του αεροσκάφους.
Η xαμηλή διαθεσιμότητα για πολεμική αποστολή των F-35
Όπως αναφέρει σε σχετικό με το θέμα άρθρο του τουρκικό ΜΜΕ, η έκθεση έρχεται λίγες ημέρες μετά τη συντριβή ενός F-35B 100 εκατομμυρίων δολαρίων πάνω από τη Νότια Καρολίνα, επισημαίνοντας ότι το μέσο ποσοστό διαθεσιμότητας τους για ανάληψη πολεμικής αποστολής ήταν 55% τον Μάρτιο, επισημαίνοντας παράλληλα ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ανεπάρκειας των αποθηκών συντήρησης του Πενταγώνου, με αποτέλεσμα το 73% των ανταλλακτικών που χρήζουν επιδιόρθωσης να αποστέλλονται στην κατασκευάστρια εταιρεία και στους πολλούς συνεργάτες της.
Η ουσία της αξιολόγησης του GAO είναι ότι οι προκλήσεις συντήρησης θα επιδεινωθούν εκτός εάν το Υπουργείο Άμυνας και οι στρατιωτικές υπηρεσίες κάνουν σημαντικές και συνεχείς βελτιώσεις στη χωρητικότητα των αποθηκών συντήρησης, ενώ η Lockheed συνεχίζει να παράγει αεροσκάφη.
Περισσότερα από 950 από τα περισσότερα από 3.000 σχεδιασμένα αεροσκάφη F-35 έχουν παραδοθεί σε Αμερικανούς και διεθνείς πελάτες.
Η ανακοίνωση της Lockheed Martin
Η Lockheed ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι «είναι έτοιμη να συνεργαστεί με την κυβέρνηση καθώς δημιουργεί σχέδια για το μέλλον της συντήρησης των F-35 που διασφαλίζουν την ετοιμότητα και την αποτροπή τους».
«Το F-35 είναι ένα από τα πιο αξιόπιστα αεροσκάφη στον στόλο μαχητικών των ΗΠΑ, με περισσότερο από το 90% των εξαρτημάτων να αποδίδουν καλύτερα από το αναμενόμενο», είπε η ανάδοχος εταιρεία
Σύμφωνα με τα νέα του Bloomberg, αξιωματούχοι δήλωσαν ότι ο Κρίστοφερ Λόουμαν, ο βοηθός υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ , επικεντρώνεται σοβαρά στο θέμα συντήρησης των F-35.
Από τον Μάρτιο, το Πεντάγωνο είχε «επιστρέψει το 73% όλων των εξαρτημάτων F-35 στον αρχικό κατασκευαστή εξοπλισμού» υπό την επίβλεψη της Lockheed «λόγω καθυστερήσεων στη δημιουργία πλήρους δυνατότητας επισκευής στις αποθήκες των στρατιωτικών υπηρεσιών», ανέφερε ο GAO.
«Ως αποτέλεσμα, οι χρόνοι επισκευής εξαρτημάτων παρέμειναν αργοί, με περισσότερα από 10.000 εξαρτήματα να αναμένουν επισκευή».
Αυτό ανάγκασε το γραφείο προγράμματος F-35 να αγοράσει νέα ανταλλακτικά αντί να επισκευάσει εξαρτήματα που ήταν ήδη στο απόθεμα, μια πρακτική που οι υπεύθυνοι του προγράμματος «δεν πίστευαν ότι ήταν βιώσιμη λύση», σύμφωνα με την έκθεση.
Μεταξύ των προβλημάτων, επισημαίνεται ότι τα πληρώματα συντήρησης σε τρεις βάσεις F-35 είπαν στο GAO ότι χρειάζονταν αριθμούς ανταλλακτικών «διαθέσιμους σε μια βάση δεδομένων ιδιοκτησίας της Lockheed».
Η ρυθμιστική αρχή έγραψε ότι «η έλλειψη άμεσης πρόσβασης στους αριθμούς ανταλλακτικών εμπόδισε την επισκευή του τζετ και καθυστέρησε την παραγγελία και την παραλαβή των απαραίτητων ανταλλακτικών."
Επίσης σύμφωνα με έτερο Διεθνές ΜΜΕ, έγκριτο σε θέματα εξοπλισμών και άμυνας,"υπάρχουν πολλές ευθύνες μεταξύ των διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών που απαρτίζουν το πρόγραμμα F-35"
Για παράδειγμα, οι στρατιωτικές υπηρεσίες ιστορικά απέτυχαν να δώσουν προτεραιότητα στους πόρους για την εξεύρεση επαρκούς αποθηκευτικού χώρου, κάτι που οι αξιωματούχοι είπαν ότι δεν θα υλοποιηθεί πλήρως μέχρι το 2027.
Σύμφωνα με τον GAO, η έλλειψη χώρων συντήρησης του Πενταγώνου «συμβάλλει σε μείωση έως και 10% στο ποσοστό ικανότητας αποστολής του F-35».
Πέρα από την έλλειψη χωρητικότητας, ο χρόνος που απαιτείται στην αποθήκη μπορεί να είναι μεγάλος.
Εκτιμάται ότι μόλις επιτευχθεί η πλήρης επάρκεια αποθηκών συντήρησης, περίπου το 65% των εξαρτημάτων του F-35 θα μπορούσε να επισκευαστεί εκεί.
Προβλήματα συντήρησης του F-35 και σε "οργανωτικό επίπεδο"
Η χωρητικότητα της αποθήκης είναι ένα από τα δύο επίπεδα υποστήριξης F-35, όπου η συντήρηση συχνά συνίσταται σε πιο εντατικές επισκευές.
Το άλλο επίπεδο συντήρησης είναι αυτό που ονομάζεται "οργανωτικό επίπεδο", το οποίο συμβαίνει όταν σταθμεύουν ή αναπτύσσονται αεροσκάφη και αποτελείται από λιγότερο επίπονες εργασίες όπως η αντικατάσταση εξαρτημάτων και η διενέργεια επιθεωρήσεων.
Και σε αυτό το επίπεδο, ο GAO βρήκε πολλά θέματα.
Η συντήρηση του αεροσκάφους χωρίς αποστολή, την οποία ο GAO ορίζει ως «το ποσοστό του χρόνου κατά τον οποίο τα αεροσκάφη που έχουν στην κατοχή τους μονάδες F-35 δεν είναι σε θέση να εκτελέσουν οποιαδήποτε από τις αποστολές που τους έχουν ανατεθεί λόγω συντήρησης», ήταν κατά μέσο όρο περίπου 15% τα τελευταία χρόνια, υπερβαίνοντας τον στόχο του ορίου του 10%.
Η έκθεση του GAO τόνισε τους ακόλουθους παράγοντες που συμβάλλουν στο ζήτημα, όπως περιορισμένη πρόσβαση σε τεχνικά δεδομένα, έλλειψη ανταλλακτικών, έλλειψη εξοπλισμού υποστήριξης στη γραμμή πτήσης και ανεπαρκή εκπαίδευση για τους συντηρητές.
Το Πεντάγωνο εργάζεται για καθένα από αυτά τα ζητήματα και για το πρόβλημα των ανταλλακτικών εξετάζει μια νέα στρατηγική που ονομάζεται σύμβαση εφοδιαστικής βάσει απόδοσης (PBL).
Καθώς πλησιάζει η προθεσμία του Οκτωβρίου 2027 για τη μεταφορά της διαχείρισης υποστήριξης από το Γραφείο Κοινού Προγράμματος F-35 στις στρατιωτικές υπηρεσίες, η GAO προειδοποίησε ότι η εργασία για την αντιμετώπιση των τρεχουσών προκλήσεων, καθώς και το σχέδιο για το μέλλον, είναι κρίσιμης σημασίας για να διασφαλιστεί ότι το Joint Strike Fighter μπορεί να παίζουν για τις επόμενες δεκαετίες.
«Το DOD και οι στρατιωτικές υπηρεσίες έχουν την ευκαιρία να ακολουθήσουν έναν διαφορετικό δρόμο και να χαράξουν μια οικονομικά προσιτή πορεία προς τα εμπρός», αναφέρει η έκθεση. «Η ετοιμότητα του στρατού μας εξαρτάται από αυτό».
Οι "Ελληνικοί προβληματισμοί"
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό η χώρα μας θα αποκτήσει τα πρώτα Αμερικανικά μαχητικά F-35 το 2028, αν φυσικά όλες οι διαδικασίες προχωρήσουν όπως προβλέπεται
Υπενθυμίζουμε ότι τον Οκτώβριο του 2027 προβλέπεται να πραγματοποιηθεί η μεταφορά της διαχείρισης υποστήριξης από το Γραφείο Κοινού Προγράμματος του F-35 στις στρατιωτικές υπηρεσίες των ΗΠΑ, γεγονός που σημαίνει ότι οι παθογενειες της προβληματικής συντήρησης του και το χαμηλό ποσοστό διαθεσιμότητάς τους που προαναφέραμε θα έχουν επιλυθεί.
Κλείνοντας επισημαίνουμε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να μελετήσει την έκθεση του GAO και την εξελικτική πορεία επίλυσης των παθογενειών που αυτή εμφανίζει για τα F-35, προκειμένου να προβεί στον καταλληλότερο σχεδιασμό έγκαιρα, προκειμένου να μην αντιμετωπίσει προβλήματα συντήρησής τους στο μέλλον, αλλά και χαμηλής διαθεσιμότητάς τους για ανάληψη πολεμικής αποστολής.