Μία από τις σημαντικότερες υπηρεσίες έρευνας και ανάπτυξης του αμερικανικού Πενταγώνου είδε μεγάλο ενδιαφέρον στο πρόγραμμα Liberty Lifter, μία σχετικά νέα καινοτομία που στοχεύει στην αλλαγή των δυνατοτήτων εναέριας και θαλάσσιας μεταφοράς των Αμερικανών. Έτσι, η υπηρεσία αποφάσισε να συνεργαστεί με την αμυντική εταιρεία General Atomics ASI για περαιτέρω έρευνα στο πρόγραμμα.
Η Νέα Συμφωνία
Η υπηρεσία αυτή είναι η Υπηρεσία Έρευνας Προηγμένων Αμυντικών Προγραμμάτων (DARPA) και το νέο συμβόλαιο κοστολογείται στα 8 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με ανακοίνωση του Πενταγώνου των ΗΠΑ στις 25 Νοεμβρίου. Το αμερικανικό υπουργείο άμυνας δεν δήλωσε με λεπτομέρεια τι είδους εργασίες περιλαμβάνει το συμβόλαιο, αλλά ειπώθηκε πως τα 6,2 εκατομμύρια δολάρια θα προέρχονται από τα "κεφάλαια έρευνας και ανάπτυξης του οικονομικού έτους 2022."
Την Τετάρτη, εκπρόσωπος της DARPA επιβεβαίωσε πως το συμβόλαιο αφορά τον θεωρητικό σχεδιασμό του προγράμματος που ενδιαφέρει την αμερικανική υπηρεσία. Εκπρόσωπος της αμυντικής εταιρείας βέβαια αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα.
Το πρόγραμμα Liberty Lifter, το οποίο ανακοινώθηκε νωρίτερα μέσα στο έτος, στοχεύει στον σχεδιασμό ενός "μεγάλης εμβέλειας και χαμηλού κόστους αεροπλάνου 'X', ικανό για στρατηγική θαλάσσια μεταφορά και τακτική εναέρια μεταφορά," είπε η DARPA.
Οραματίζεται να είναι παρόμοιου μεγέθους με το C-17 Globemaster, ζυγίζοντας μεταξύ 250 και 300 τόνων και με κόστος περίπου 340 εκατομμυρίων δολαρίων ανά αεροπλάνο.
Ποιο Είναι το Όραμα της DARPA
Ο Alexander Walan, υπεύθυνος της DARPA που επιτηρεί το πρόγραμμα, είπε στην σελίδα Breaking Defense σε συνέντευξή του τον Μάιο πως η ιδέα γνωστή ως wing-in-ground είναι κρίσιμη για το πρόγραμμα.
"Εάν έχεις πετάξει ποτέ με αεροπλάνο ή έχεις δει ένα 737 να προσγειώνεται, κάποιες φορές έρχονται κοντά στο έδαφος και μετά είναι σαν να αιωρούνται," δήλωσε.
Κατά την διάρκεια αυτών των στιγμών πτήσης σε χαμηλή υψόμετρο, το αεροσκάφος δέχεται λιγότερη αντίσταση και μπορεί να διατηρήσει ευκολότερα το υψόμετρό του. Αυτό το φαινόμενο η αμερικανική υπηρεσία ελπίζει να το εκμεταλλευτεί για μεγάλες εμβέλειες.
"Για επιχειρήσεις μεγάλου βεληνεκούς, μικρά ποσοστά [αυξημένης ανύψωσης και μειωμένης αντίστασης] κάνουν την διαφορά στην οικονομία καυσίμου," ανέφερε.
Για σκοπούς του αμερικανικού Πενταγώνου, η DARPA πιστεύει πως αυτό το επιστημονικό "κόλπο" θα μπορούσε να καταλήξει σε ένα αεροσκάφος ικανό να επιχειρεί πιο αποδοτικά από παραδοσιακά φορτηγά αεροσκάφη, όταν θα ταξιδεύει πάνω από την θάλασσα. Παράλληλα, η υπηρεσία θέλει να είναι ικανό να προσγειώνεται σε μεγάλες μάζες νερού, αντί για κανονικούς διαδρόμους προσγείωσης.