Η αμερικανική WSJ ανέφερε ότι ένα από τα κορυφαία ελικόπτερα βαρέων μεταφορών του αμερικανικού στρατού καθηλώθηκε στο έδαφος το τελευταίο 24ωρο λόγω του κινδύνου πυρκαγιών στον κινητήρα.
Αμερικανοί αξιωματούχοι δήλωσαν ότι ο στόλος των ελικοπτέρων Boeing CH-47 Chinook (περίπου 400 ελικόπτερα) είχε καθηλωθεί στο έδαφος μετά από πολλές πυρκαγιές στους κινητήρες που αναφέρθηκαν. Ένας από τους αξιωματούχους δήλωσε ότι δεν σημειώθηκαν τραυματισμοί ή θάνατοι κατά τη διάρκεια οποιουδήποτε από τα περιστατικά. Είπαν ότι το τελευταίο συνέβη πριν από λίγες ημέρες.
Η Διοίκηση Υλικού του Στρατού των ΗΠΑ καθήλωσε τον στόλο των CH-47 "για λόγους προσοχής". Οι αξιωματούχοι περιόρισαν περισσότερα από 70 ελικόπτερα που περιείχαν ένα εξάρτημα που θα μπορούσε να είναι η πηγή των πυρκαγιών.
Μια εκπρόσωπος του Στρατού δήλωσε στη WSJ ότι το ελαττωματικό εξάρτημα προκαλεί διαρροές καυσίμων που προκάλεσαν "έναν μικρό αριθμό πυρκαγιών στον κινητήρα μεταξύ ενός μεμονωμένου αριθμού" των ελικοπτέρων. Είπε ότι τα συνεργεία συντήρησης λαμβάνουν μέτρα για την επίλυση του προβλήματος.
"Η απαγόρευση προσγείωσης στόχευε σε ορισμένα μοντέλα της Boeing Co. με κινητήρες που κατασκευάζονται από την Honeywell International Inc.", ανέφερε η WSJ, επικαλούμενη έναν από τους Αμερικανούς αξιωματούχους.
Ούτε οι αξιωματούχοι ούτε η εκπρόσωπος έδωσαν χρονοδιάγραμμα πότε θα επανέλθει στον αέρα το εργαλείο εργασίας του στρατού για τη μεταφορά στρατευμάτων και βαρέων αντικειμένων στο σύγχρονο πεδίο της μάχης.
Η καθήλωση στο έδαφος έρχεται δύο εβδομάδες μετά την επιστροφή του Lockheed Martin F-35 Lightning II της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στον αέρα. Τα 349 αεροσκάφη stealth της USAF είχαν καθηλωθεί στο έδαφος λόγω ενός ελαττωματικού εξαρτήματος στο εκτινασσόμενο κάθισμα που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τους πιλότους κατά τη διάρκεια έκτακτης ανάγκης.
Επίσης, η USAF προσγείωσε και τα 52 αεροσκάφη CV-22 Osprey tiltrotor της πριν από δύο εβδομάδες λόγω μηχανικών προβλημάτων. Όσον αφορά το Σώμα Πεζοναυτών, η υπηρεσία διατήρησε τον στόλο των Osprey της επιχειρησιακά.
Νωρίτερα το καλοκαίρι, τρία στρατιωτικά αεροσκάφη σε τρία διαφορετικά περιστατικά συνετρίβησαν μέσα σε μία εβδομάδα στη Νότια Καλιφόρνια.
Το θέμα όπως αντιλαμβάνεται ο κοινός νους δεν είναι...εσωτερικής φύσεως για τις ΗΠΑ αλλά έχει διεθνείς διαστάσεις. Ήδη οι Ινδικές Ένοπλες Δυνάμεις ζητούν να μάθουν τι συνέβη με τα ελικόπτερα.
Τα ελληνικά Σινούκ
Στην Ελλάδα όταν ακούμε ότι ελικόπτερο Σινούκ έχει πρόβλημα έχουμε μια ιδιαίτερη ευαισθησία. Σε λίγες μέρες συμπληρώνονται 18 χρόνια από το τραγικό δυστύχημα...
Ήταν 11 Σεπτεμβρίου 2004…Ώρα 10.56. Το ελικόπτερο Chinook που μετέφερε τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και τη συνοδεία του στη μονή Βατοπαιδίου στο Άγιο Όρος, πέφτει “σαν πέτρα” στη θάλασσα λίγο πριν την προσγείωσή του. Όλοι οι επιβαίνοντες νεκροί. Τόσα χρόνια μετά κανείς δεν έχει απαντήσει στο ερώτημα πως έπεσε το Chinook.
Γενικότερα πάντως για τα Σινούκ αξίζει να αναφέρουμε το ιστορικό:
Την δεκαετία του 1950 στην απαίτηση του αμερικάνικου στρατού για ένα νέο Ε/Π με 2 συγχρονισμένα στροφεία (tandem-rotor) απάντησε η εταιρία Boeing Vertol με τον τύπο Model 107, ο οποίος πήρε την κωδική ονομασία YHC-1A. Μετά το πέρας των αξιολογήσεων παρελήθφη από τον αμερικάνικο στρατό τον Δεκέμβριο του 1962 το Ε/Π CH-47Α Chinook το οποίο διέθετε 2 κινητήρες turboshafts T55-L-5. Toν Οκτώβριο του 1966 πέταξε το μοντέλο CH-47B με εξελιγμένους κινητήρες, τροποποιημένες πτέρυγες στροφείων και αρκετές άλλες βελτιώσεις. Η έκδοση "C" μπήκε σε παραγωγή το 1968 με εξελιγμένο κιβώτιο μεταδόσεως ισχύος και μεγαλύτερη χωρητικότητα καυσίμου. Η έκδοση "D", η οποία ενσωματώνει 13 μεγάλες τροποποιήσεις παραδόθηκε τον Μάιο του 1982. To μοντέλο Βoeing CH-47D International, το οποίο αποτελεί την εξαγωγική έκδοση διαφέρει κυρίως από το βασικό στον κινητήρα ο οποίος είναι ο T55-L-714.
To Chinook παράγεται κατόπιν αδείας και από την Ιταλία (Meridionali-Boeing CH-47C) και την Iαπωνία (Κawasaki-Boeing CH-47J). Τα πρώτα 5 Ε/Π CH-47C παρελήφθησαν το 1981 ενώ τα υπόλοιπα 4, τα οποία ανήκαν στην Πολεμική Αεροπορία, το 1988. Τα έτη 1994-95 γίνεται ο εκσυγχρονισμός τους στις ΗΠΑ στην έκδοση "D" ,ο οποίος αφορά κυρίως στην αυξημένη αυτονομία, από 2 ώρες και 30 λεπτά σε 5 ώρες. Έτσι η ονομασία του τύπου γίνεται CH-47D(LR){Long Range}. To έτος 2001 παρελήφθησαν 7 ακόμα εξελιγμένα Ε/Π CH-47D τα οποία εκτός από βελτιωμένη ισχύ στους κινητήρες (4500 ΗP έναντι 3750 ΗP), διαθέτουν εξελιγμένη μονάδα καυσίμου με σύστημα Full Authority Digital Electronic Control (FADEC), radar καιρού και συστήματα αυτοπροστασίας.
Tεχνικά Χαρακτηριστικά
Επιχειρησιακή xρησιμοποίηση E/Π Μέσης Μεταφορικής Ικανότητας
Εταιρεία κατασκευής Boeing
Κινητήρες 2 Textron Lycoming T55-L-712/714; 3750/4500 HP έκαστος
Συνολικό μήκος (μαζί με στροφείο) 99 feet 9 inc (30,2 m)
Yψος 18 feet (5,7 m)
Πλήρωμα 2 Χειριστές, 2 Μηχανοσυνθέτες)
Επιβάτες 44 επιβάτες ή 33 αλεξιπτωτιστές
Ασθενείς επί φορείων 24
Μέγιστη ταχύτητα 170 knots (315 km/h))
Tαχύτητα πλεύσης 120 knots (222 km/h))
Βασικό Βάρος 26.000 lbs (11.800 Kgr)
Mέγιστο Βάρος 54.000 lbs (24.510 Kgr)
Ωφέλιμο Φορτίο 28.000 lbs (12.710 Kgr)
Μέγιστο εξωτερικό φορτίο 28.00 lbs (12.710 Kgr))
Aυτονομία 5 ώρες (α)
Παρατηρήσεις (α) Ενδεικτικά. Ποικίλει ανάλογα με τις συνθήκες πτήσης και το είδος της αποστολής.
Όπως αναφέρει η Πολεμική μας Αεροπορία στην επίσημη ιστοσελίδα της:
Boeing-Meridionali CH-47C Chinook
- Ρόλος: Μεταφορικό
- Διαστάσεις: Διάμετρος στροφείου: 18.30m, Mήκος 15.85m, Ύψος 5.70m
- Κινητήρας: 2 x Lycoming T55 -L-11 (3,750 shp)
- Μεταφορική Ικανότητα: 44 άτομα
- Πλήρωμα: 2
- Αριθμός σε υπηρεσία: 5
- Χώρα Κατασκευής: Ιταλία
- Περίοδος χρήσης: 1983 – 1988
Πέντε CH-47C παραλήφθηκαν από την Πολεμική Αεροπορία το 1983, μέρος μιας μεγαλύτερης παραγγελίας του Ιράν η οποία δεν παραδόθηκε. Υπηρέτησαν σε καθήκοντα μεταφορών και Έρευνας / Διάσωσης μέχρι το 1988, οπότε και παραδόθηκαν στον Ελληνικό Στρατό σε ανταλλαγή με αριθμό ελικοπτέρων AB.205A.