Την περασμένη εβδομάδα, η Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών ανακοίνωσε ότι αναγκάστηκε να καθηλώσει το μεγαλύτερο μέρος του στόλου της Lockheed Martin F-35 Lightning II, μετά την ανακάλυψη ενός ελαττώματος με το εκτινασσόμενο κάθισμα του αεροσκάφους.
Ανακαλύφθηκε ένα ελαττωματικό εξάρτημα, το οποίο θα μπορούσε να εμποδίσει τον πιλότο να μπορέσει να βγει με ασφάλεια από το αεροσκάφος σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Μια πανομοιότυπη δυσλειτουργία επιβεβαιώνεται από τη Δανία. Ελαττωματικά εκτινασσόμενα καθίσματα, βρέθηκαν σε δύο από τα έξι μαχητικά F-35 που αγόρασε η Δανία από την αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin.
Να θυμίσουμε ότι, οι Ένοπλες Δυνάμεις της Δανίας υπέγραψαν σύμβαση για την αγορά 27 F-35 από τις ΗΠΑ ύψους σχεδόν 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Επιπλέον, τα μαχητικά πέμπτης γενιάς θα παραδοθούν σε φάσεις, γι' αυτό και η Δανία παρέτεινε τη διάρκεια ζωής των F-16 έως το 2027, ενώ προηγουμένως είχε προγραμματιστεί η απομάκρυνσή τους από την υπηρεσία το 2024.
Το Σάββατο, η Πολεμική Αεροπορία του Ισραήλ (IAF) καθήλωσε επίσης, τα μαχητικά F-35 για εκπαιδευτικές πτήσεις, και ο αρχηγός της IAF, στρατηγός Tomer Bar, πραγματοποίησε ακόμη και αξιολόγηση για το θέμα. Η απόφαση ήταν να αξιολογηθεί ολόκληρος ο στόλος των 33 αεριωθούμενων αεροσκαφών τις επόμενες ημέρες, με μόλις δύο αεροπλάνα να ελέγχονται την ημέρα από ομάδες της IAF που έχουν εφοδιαστεί με εξοπλισμό από τη Lockheed Martin.
«Αυτοί οι έλεγχοι θα γίνουν με αυστηρό και ενδελεχή τρόπο, προκειμένου να αποκατασταθεί ο στόλος σε πλήρη ικανότητα, διατηρώντας παράλληλα υψηλό επίπεδο ασφάλειας», ανέφεραν οι Ισραηλινές Αμυντικές Δυνάμεις μέσω δήλωσης στα τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Τα F-35 του Ισραήλ
Το Ισραήλ, έγινε το πρώτο ξένο έθνος που επέλεξε το F-35 μέσω της διαδικασίας Πωλήσεων Ξένων Στρατιωτικών της κυβέρνησης των ΗΠΑ, όταν υπογράφηκε μια Επιστολή Συμφωνίας, πριν από περισσότερο από μια δεκαετία, τον Οκτώβριο του 2010. Στις 22 Ιουνίου 2016, η IAF έλαβε το πρώτο της F-35A σε μια τελετή στις εγκαταστάσεις του Lockheed Martin's Fort Worth του Τέξας.
Ωστόσο, η IAF είχε εκφράσει την ανησυχία ότι οι δυνατότητες stealth του F-35, θα μπορούσαν να ξεπεραστούν εν μέρει μέσα σε μια δεκαετία παρά τη διάρκεια ζωής του αεροσκάφους από 30 έως 40 χρόνια. Για να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα, το Ισραήλ προσπάθησε να χρησιμοποιήσει το δικό του σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου (EWS). Αρχικά, οι ΗΠΑ είχαν αρνηθεί να επιτρέψουν τέτοιες αλλαγές, αλλά τελικά συμφώνησαν να επιτρέψουν στο Ισραήλ να ενσωματώσει το δικό του EWS, συμπεριλαμβανομένων αισθητήρων και αντιμέτρων, πάνω από τα συστήματα των ΗΠΑ.
Οι πρόσθετες αλλαγές περιελάμβαναν, μια ειδική οθόνη προσαρμοσμένη στο κράνος προσαρμοσμένη στο IAF και λειτουργία ειδικής σύνδεσης δεδομένων, που είναι ειδικά για την Ισραηλινή Αμυντική Δύναμη (IDF), ενώ άλλες βελτιώσεις βελτίωσαν περαιτέρω τις ήδη ισχυρές δυνατότητες συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων του F-35. Όλες αυτές οι νέες βελτιώσεις στο αεροσκάφος stealth, ήταν αρκετά σημαντικές ώστε να δικαιολογούν την ονομασία «I» , καθιστώντας το F-35I μία από τις λίγες επίσημα αναγνωρισμένες εκδόσεις F-35.
Η Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία, όρισε το F-35I με το όνομα Adir, που σημαίνει «Ισχυρός» στα εβραϊκά.
Πρόβλημα που επιλύεται
Το πρόβλημα με το κάθισμα του αεροσκάφους πέμπτης γενιάς, το οποίο κατασκευάζεται από την Martin-Baker, εντοπίστηκε για πρώτη φορά σε ένα F-35 στη βάση Hill Air Force Base (AFB), στη Γιούτα, κατά τη διάρκεια επιθεώρησης. Σύμφωνα με αναφορές, ένας συντηρητής διαπίστωσε ότι το φυσίγγιο του καθίσματος εκτίναξης το αισθάνθηκε ύποπτα ελαφρύ. Μετά από μια πιο προσεκτική ματιά, διαπιστώθηκε ότι από το φυσίγγιο έλειπε το εκρηκτικό του γέμισμα, που θα ανέβαζε τον πιλότο σε ασφάλεια σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Σε ανακοίνωσή της, η Lockheed Martin είπε ότι η εταιρεία «συνεχίζει να συνεργάζεται στενά με το Γραφείο Κοινού Προγράμματος και τους πελάτες, για να διασφαλίσει την ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία του στόλου των F-35. Βοηθάμε με επιθεωρήσεις καθισμάτων όπου χρειάζεται για να υποστηρίξουμε την πρόσφατη JPO και την κατεύθυνση σέρβις».
Από την περασμένη εβδομάδα, είχαν δοκιμαστεί περίπου 2.700 φυσίγγια εκτίναξης καθισμάτων F-35 σε ολόκληρο τον στόλο των F-35 και ανακαλύφθηκαν μόνο τρεις αστοχίες. Ωστόσο, κανένας πιλότος δεν θα ήθελε να είναι αυτός που δεν μπορεί να εκτιναχθεί όταν είναι απαραίτητο.