Χθες ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ ως γνωστόν πήρε μια...μυρωδιά από F-35 .
Το F-35 αναμένει κινητήρες με τρίτη ροή αέρα και περισσότερη ώθηση. Σύμφωνα με το πιο πρόσφατο σχέδιο του 2022 Εθνικής Άμυνας της άδειας (ΜΔΠ) Act, οι κινητήρες επόμενης γενιάς θα πρέπει να ενσωματωθούν στο τέλος αυτής της δεκαετίας. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται υπό κατασκευή και είναι γνωστοί ως Adaptive Engine Transition Program ή AETP.
Οι General Electric XA100 και Pratt & Whitney XA101, είναι οι δύο κινητήρες που αποτελούν μέρος της AETP. Οι δύο κινητήρες αναμένεται να αυξήσουν την εμβέλεια του μαχητικού αεροσκάφους κατά τουλάχιστον 30% και τη σταθερότητά του κατά τουλάχιστον 40%, ενώ θα μειώσουν την καύση του καυσίμου κατά τουλάχιστον ένα τέταρτο.
Στο Πενταπόσταγμα σε άρθρο μας αναφέραμε : Γιατί το Κογκρέσο των ΗΠΑ θέλει νέους κινητήρες για το τρέχον και το μελλοντικό στόλο των F-35;
Επισημαίναμε δε, ότι οι κινητήρες XA100 και XA101 θα πρέπει να αυξήσουν την επιτάχυνση των μαχητικών και να προσδώσουν περισσότερη πρόσφυση. Οι στρατιωτικοί μηχανικοί λένε, ότι αυτό θα επιτευχθεί με την εισαγωγή μιας τρίτης ροής αέρα που διαμορφώνεται μεταξύ του πυρήνα του κινητήρα και της ροής παράκαμψης. Είναι αυτό το μέρος της ανάπτυξης, που περιγράφει καλύτερα τον ορισμό του "προσαρμοστικού" στο Πρόγραμμα Adaptive Engine Transition Program.
Ο F135 τροφοδοτεί τον τρέχοντα στόλο των F-35, ενώ το 14χρονο πρόγραμμα AETP διαθέτει δύο κινητήρες τον XA100 της GE Aviation και τον XA101 της Whitney, στη φάση δοκιμών.
Για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, καθώς και για τους εταίρους της, η επόμενη μεγάλη σύγκρουση θα μπορούσε να είναι στο θέατρο Ασίας-Ειρηνικού. Η άρση των περιορισμών που τροφοδοτούν οι τρέχοντες κινητήρες το F-35 Lightning II, θα ήταν απαραίτητη και σε κάποιο σημείο θα παρείχε πλεονέκτημα στην Πολεμική Αεροπορία. Ο στρατός ήδη κάνει λόγο, για αύξηση της εμβέλειας των μαχητικών ως υποχρεωτικό χαρακτηριστικό.
Ποια είναι τα προβλήματα με τον τρέχοντα κινητήρα F135
Επί του παρόντος, ο κινητήρας Pratt & Whitney F135 είναι εγκατεστημένος κυρίως στα περισσότερα μαχητικά F-35. Για αρκετά χρόνια, αναλυτές, πιλότοι δοκιμών και πιλότοι για αποστολές μάχης F-35, εντοπίζουν υπερβολική φθορά στη θερμική ασπίδα των πτερυγίων του ρότορα του στροβίλου F-35A.
Νωρίτερα φέτος, αποδείχθηκε ότι 46 από τα μαχητικά F-35 καθηλώθηκαν από τους κινητήρες τους, λόγω του συγκεκριμένου προαναφερόμενου προβλήματος.
Υπάρχει επίσης ένα πρόβλημα που αναφέρθηκε πριν από χρόνια, από τον αρχηγό του επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας, τότε στρατηγό Τσαρλς Κ. Μπράουν Τζούνιορ. «Οι κινητήρες F135 βγαίνουν εκτός ενεργείας λόγω συχνών φθορών σε κάποια σημεία τους, ως αποτέλεσμα της εντατικής χρήσης και της τακτικής ανάπτυξης. Μια λύση στο πρόβλημα μπορεί να είναι απλώς η χρήση λιγότερων F-35», είπε τότε ο Μπράουν.
Όμως ένα διακομματικό σύνολο ομάδων υπεράσπισης, δεξαμενών σκέψης και κυβερνητικών οργανισμών, κάλεσε το Κογκρέσο να επανεξετάσει το σχέδιο 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή νέων κινητήρων για το μαχητικό αεροσκάφος F-35, υποστηρίζοντας ότι η πρόταση κινδυνεύει να γίνει η τελευταία πτυχή σπατάλης του αμφιλεγόμενου προγράμματος.
«Το πρόγραμμα F-35 στο σύνολό του, έχει ήδη κοστίσει στους Αμερικανούς φορολογούμενους ένα υπερβολικό ποσό», έγραψαν οι οργανώσεις σε ανοιχτή επιστολή τους . «Είναι ζωτικής σημασίας να δοθεί χρόνος και προσοχή, πριν ληφθούν αποφάσεις που θα μπορούσαν να προσθέσουν σημαντικά στο νομοσχέδιο».
Η επιστολή έρχεται ως απάντηση, στην έκδοση της Βουλής του νομοσχεδίου έγκρισης του αμυντικού προϋπολογισμού του 2023, το οποίο θα συζητηθεί αυτή την εβδομάδα. Ως έχει, το σχέδιο νόμου προβλέπει 503 εκατομμύρια δολάρια για το νέο «Πρόγραμμα Μετάβασης Προσαρμοστικού Κινητήρα», το οποίο θα αντικαταστήσει τους κινητήρες για τα περισσότερα F-35 με ένα σχέδιο που είχε προηγουμένως απορριφθεί. Οι υποστηρικτές υποστηρίζουν ότι, αυτή η κίνηση θα πρόσθετο κόστος χωρίς να αντιμετωπίσει τα βασικά παράπονά τους σχετικά με το πρόγραμμα.
Λίγα προγράμματα του Πενταγώνου συζητούνται τόσο έντονα - ή τόσο ακριβά - όσο το F-35. Όπως σημειώνει η επιστολή, το κόστος ζωής των αεροπλάνων προβλέπεται να φτάσει τα 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια, ή «περίπου 5.000 δολάρια για κάθε άνδρα, γυναίκα και παιδί στη χώρα».
Όπως προαναφέραμε πολλά από τα προβλήματα του προγράμματος σχετίζονται με τους κινητήρες του, οι οποίοι έχουν ταλαιπωρηθεί από προβλήματα ποιότητας που άφησαν πολλά αεροπλάνα καθηλωμένα . Δεδομένων αυτών των προβλημάτων, δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το Κογκρέσο επιθυμεί να επαναφέρει τους κινητήρες του F-35 σε τροχιά. Αλλά οι οργανώσεις λένε ότι, το AETP δεν είναι ο καλύτερος τρόπος για να διορθωθεί αυτό το πρόβλημα.
Ορισμένοι υπογράφοντες έχουν προχωρήσει περισσότερο στην κριτική τους για τα F-35, καλώντας το Κογκρέσο να ακυρώσει εντελώς το πρόγραμμα. Αλλά δεδομένου ότι πολλοί βλέπουν το F-35 ως «πολύ μεγάλο για να αποτύχει», οι υποστηρικτές της επιστολής υποστηρίζουν ότι η επιβολή μιας πλήρους αναθεώρησης των επιλογών κινητήρων, είναι ο καλύτερος τρόπος για να αποφευχθεί «οποιαδήποτε περαιτέρω δαπάνη που δημιουργεί περιττό κόστος για τον αμερικανικό λαό».
«Δεδομένων επιπέδων ρεκόρ δαπανών και πληθωρισμού, αυτή είναι η στιγμή που το έθνος μας δεν μπορεί να το αντέξει οικονομικά», αναφέρει η επιστολή.
Να αναφέρουμε επίσης ότι, ο νέος κινητήρας θα μπορούσε να αυξήσει την τρέχουσα αυτονομία του F-35 A από 1.350 μίλια (2.172 km) σε περίπου 1.800 μίλια (2.897 km), μειώνοντας την ανάγκη για ανεφοδιασμούς στον αέρα. Τα πρόσθετα πλεονεκτήματα των κινητήρων, περιλαμβάνουν περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια για συστήματα εκπομπής ισχύος και όπλα κατευθυνόμενης ενέργειας και μειωμένη υπογραφή θερμότητας για τη βελτίωση της μυστικότητας.