Οι ΗΠΑ συνεχίζουν να εμποδίζουν την Τουρκία να πουλήσει επιθετικά ελικόπτερα στο Πακιστάν, λόγω των κυρώσεων από την αγορά του ρωσικού συστήματος αεράμυνας S-400 Triumph, ενώ η Άγκυρα προσπαθεί να προγραμματίσει να στείλει το πρώτο ελικόπτερο T129 ATAK (Tactical Reconnaissance and Attack Helicopter) στις Φιλιππίνες.
Η Τουρκία λαμβάνει άδεια από τις ΗΠΑ;
Ο κινητήρας που εγκαταστάθηκε στο ελικόπτερο είναι ο LHTEC T800-4A, ο οποίος αναπτύχθηκε από κοινή προσπάθεια μεταξύ της αμερικανικής εταιρείας Honeywell και της βρετανικής Rolls-Royce.
Οι ξένες εταιρείες που αναζητούν εμπορικές πωλήσεις εξοπλισμού στρατιωτικής ποιότητας, πρέπει να αποκτήσουν άδεια εξαγωγής σύμφωνα με τη νομοθεσία των ΗΠΑ. Οι μεγάλες αμυντικές πωλήσεις άνω των 25 εκατομμυρίων δολαρίων, πρέπει επίσης να κοινοποιηθούν στο Κογκρέσο.
Υπάρχουν ψίθυροι ότι η Ουάσιγκτον, ωστόσο, χορήγησε στην Άγκυρα την άδεια εξαγωγής για την πώληση των ελικοπτέρων στις Φιλιππίνες τον Μάιο του τρέχοντος έτους. Η Ουάσιγκτον έχει επισημάνει, ότι θα συνεχίσει να εγκρίνει τις πωλήσεις όπλων στις Φιλιππίνες, τις οποίες θεωρεί σημαντικό σύμμαχο στην περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν αντιμετωπίζει προκλήσεις από το δικό του κόμμα, το οποίο απαιτεί αναθεώρηση της βοήθειας για την ασφάλεια στη Μανίλα, λόγω αναφορών για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από την αστυνομία και τον στρατό. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες, διστάζουν να διακόψουν τη βοήθεια ασφαλείας σε έναν σύμμαχο που θεωρούν κρίσιμο για την αντιμετώπιση του κινεζικού επεκτατισμού και της ισλαμιστικής τρομοκρατίας.
Οι ΗΠΑ εμποδίζουν την Τουρκία να πουλήσει επιθετικά ελικόπτερα στο Πακιστάν
Υπενθυμίζουμε ότι στις 8 Μαρτίου, ο κ. Ibrahim Kalin, εκπρόσωπος του Τούρκου Προέδρου Ερντογάν, δήλωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες απέτρεψαν την προμήθεια 30 τουρκικών επιθετικών ελικοπτέρων T129 ATAK στο Πακιστάν, επειδή οι κινητήρες του είναι αμερικανικής κατασκευής.
Είναι γνωστό ότι ο κινητήρας που έχει εγκατασταθεί στο επιθετικό ελικόπτερο T129 ATAK είναι ο CTS800 (Εξαγωγική έκδοση του κινητήρα LHTEC T800), που κατασκευάζεται από την LHTEC, μια κοινοπραξία μεταξύ Rolls-Royce και Honeywell. Εκτός από το TAI / AgustaWestland T129 ATAK, αυτός ο κινητήρας χρησιμοποιείται επίσης στα ελικόπτερα AgustaWestland AW159, Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche.
Σύμφωνα με εκπροσώπους της Γραμματείας της Τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας, τον Ιούλιο του 2018, η Τουρκία και το Πακιστάν υπέγραψαν συμφωνία για την προμήθεια 30 ελικοπτέρων ATAK, τη μεγαλύτερη σύμβαση στην τουρκική ιστορία πώλησης όπλων, αξίας 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ωστόσο, η εφαρμογή της συμφωνίας καθυστέρησε, επειδή οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν παρείχαν στην Τουρκία άδεια εξαγωγής κινητήρα, επειδή το αμερικανικό Κογκρέσο εμπόδισε την προμήθεια αμερικανικών όπλων στην Τουρκία για να αναγκάσει τη χώρα να εγκαταλείψει. Σημειωτέον ότι το σύστημα αεράμυνας S-400 είχε αγοραστεί από τη Ρωσία νωρίτερα.
Το T129 ATAK, είναι ένα προϊόν που αναπτύχθηκε από κοινού, από την AugustaWestland (Ιταλία) και την Turkish Aerospace Industry Group (TAI).
Πληροφορίες αναφέρουν, ότι η Τουρκία προσπαθεί να αναπτύξει επί του παρόντος τον δικό της κινητήρα ελικοπτέρου. Αλλά για να πετύχει, δεν είναι από τη μια μέρα στην άλλη, ενώ οι εταίροι δύσκολα θα περιμένουν, μάλλον θα στραφούν στην αγορά κινεζικών επιθετικών ελικοπτέρων. Αυτό είναι το αντίθετο αποτέλεσμα των κυρώσεων που έχουν επιβάλει οι ίδιες οι ΗΠΑ.
«Οι ΗΠΑ εμπόδισαν το σχέδιό μας να πουλήσουμε τα μαχητικά ελικόπτερα μας στο Πακιστάν. Αυτό, θα μπορούσε να οδηγήσει στο να πάει το συμβόλαιο στην Κίνα και στο τέλος των ΗΠΑ ως χαμένοι (αστοχία κινητήρα) επίσης. "- είχε πει ο Kalyn σε συνέντευξή του στο Bloomberg.
Πέρυσι, οι Φιλιππίνες σκόπευαν επίσης να αγοράσουν επιθετικά ελικόπτερα T129 ATAK από την Τουρκία, επειδή η Μανίλα ισχυρίστηκε ότι τα αμερικανικά επιθετικά ελικόπτερα ήταν πολύ ακριβά (η τιμή ήταν έως και 450 εκατομμύρια USD για 6 AH-1Z. Viper, συνοδευόμενα από έξι AGM-114 Πύραυλοι εδάφους-εδάφους Hellfire και κατευθυνόμενοι πύραυλοι APKWS).
Ωστόσο, η συμφωνία δεν θα μπορούσε να είναι επιτυχής καθώς οι κυρώσεις των ΗΠΑ στη χώρα, σε συνδυασμό με την απαγόρευση της πώλησης του μαχητικού stealth πέμπτης γενιάς της Lockheed Martin, του F-35 Lightning II, στην Τουρκία, προβλέπονται βάσει του νόμου κατά του αντιπάλου των ΗΠΑ μέσω κυρώσεων (CAATSA).
Το Πενταπόσταγμα, είχε γράψει ότι μια επιλογή που μπορεί να βοηθήσει την Τουρκία να εξάγει το T129 ATAK, ανεξάρτητα από τη στάση των ΗΠΑ και της Δύσης είναι να αγοράσει αντ' αυτού ουκρανικούς κινητήρες. Αλλά αυτό είναι επίσης ένα πολύ δύσκολο έργο, γιατί η ουκρανική κυβέρνηση θα πρέπει να πάρει την άδεια των ΗΠΑ για να αποφασίσει.
Επιπλέον, εάν υποθέσουμε ότι πάρει την έγκριση των ΗΠΑ και αγοράσει έναν ουκρανικό κινητήρα, η Τουρκία και πάλι δεν μπορεί να εξάγει αυτό το ελικόπτερο, με T129 ATAK από την AugustaWestland (Ιταλία) και την Turkish Aerospace Industry Corporation. Η TAI αναπτύσσει συνεργασία, επομένως η Άγκυρα, δεν έχει το δικαίωμα να εξάγει αυθαίρετα αυτού του τύπου ελικόπτερο.
Το TAI/AgustaWestland T129 ATAK είναι ένα δικινητήριο, διπλού καθίσματος, πολλαπλών ρόλων, παντός καιρού επιθετικό ελικόπτερο που βασίζεται στην πλατφόρμα Agusta A129 Mangusta . Το T129 αναπτύχθηκε από την Turkish Aerospace Industries (TAI) με συνεργάτη την AgustaWestland. Το ελικόπτερο έχει σχεδιαστεί για προηγμένες αποστολές επίθεσης και αναγνώρισης, σε ζεστά και υψηλά περιβάλλοντα και σκληρή γεωγραφία τόσο σε συνθήκες ημέρας όσο και σε συνθήκες νύχτας.
Το πρόγραμμα ATAK ξεκίνησε για να καλύψει τις απαιτήσεις των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων, ως επιθετικό και τακτικό αναγνωριστικό ελικόπτερο. Το T129 είναι το αποτέλεσμα της ενσωμάτωσης τουρκικών αεροηλεκτρονικών, τροποποιήσεων σκελετού αεροσκαφών και οπλικών συστημάτων, στο πλαίσιο αεροσκάφους AgustaWestland A129, με αναβαθμισμένους κινητήρες, κιβώτιο ταχυτήτων και λεπίδες ρότορα. Επί του παρόντος χρησιμοποιείται από τον Τουρκικό Στρατό.