Σαφέστατα δείγματα ότι οι κολοσσοί της ψηφιακής τεχνολογίας δεν βρίσκονται πλέον στο απυρόβλητο των αρμόδιων Αρχών, είτε για τη συμπεριφορά τους σε θέματα ανταγωνισμού είτε αναφορικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων, δίνουν το τελευταίο διάστημα οι ΗΠΑ. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης Facebook, η οποία, μία εβδομάδα μετά από την κλήση στο Κογκρέσο στο πλαίσιο έρευνας για αντιμονοπωλιακή συμπεριφορά, βαρύνεται με πρόστιμο 5 δισ.δολ. για την υπόθεση της Cambridge Analytica.
Σαρωτικές αλλαγές υπόσχεται η ιστοσελίδα
Η απόφαση της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου (Federal Trade Commission -FTC) για την επιβολή του προστίμου είναι αποτέλεσμα έρευνας, που διήρκησε περίπου ενάμισι χρόνο, προκειμένου να αξιολογηθεί ο βαθμός προστασίας των προσωπικών δεδομένων από πλευράς Facebook μετά από τη διαρροή τους στην υπόθεση με την Cambridge Analytica. Το πρόστιμο-μαμούθ, αν και είναι το υψηλότερο που έχει επιβάλλει ποτέ η FTC, υπολείπεται κατά πολύ των εισηγήσεων για υψηλότερες ποινές, όπως αυτή της Γερουσιαστή Μάρσα Μπλάκμπερν, η οποία είχε δηλώσει ότι το ύψος του θα έπρεπε να οριστεί στα 50 δισ. δολάρια. Θυμίζουμε ότι η ιστοσελίδα είχε μοιραστεί με τη συμβουλευτική εταιρεία Cambridge Analytica προσωπικά δεδομένα 87 εκατ. χρηστών της χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
Η ανακοίνωση του προστίμου προκάλεσε την άμεση αντίδραση του Facebook, με την ιστοσελίδα να δεσμεύεται -δια στόματος του ιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου Μαρκ Ζουκεμπεργκ- για σαρωτικές αλλαγές σε ό,τι αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Οι δηλώσεις Ζούκεμπεργκ έρχονται εν μέσω συνεχιζόμενων ερευνών και νέων επαπειλούμενων προστίμων στην ιστοσελίδα για παραβίαση της νομοθεσίας περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων και σε άλλες περιπτώσεις.
Σαρωτικές αλλαγές
«Με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου συμφωνήσαμε σε ένα ιστορικό πρόστιμο. Ωστόσο, το πιο σημαντικό είναι ότι θα προχωρήσουμε σε μερικές σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές” αναφέρει σε ανάρτησή του ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Facebook. Όπως διευκρίνισε ο ίδιος, “ως μέρος αυτής της διευθέτησης, ευθυγραμμίζουμε τους ελέγχους απορρήτου σύμφωνα με τη νομοθεσία Sarbanes-Oxley”: “Ακριβώς όπως έχουμε μια επιτροπή ελέγχου για να εποπτεύουμε τους οικονομικούς μας ελέγχους, θα δημιουργήσουμε μια νέα επιτροπή προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Παρά τις αναταράξεις, η ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης συνεχίζει να ενισχύει την απήχησή της μεταξύ των social media. Το δεύτερο τρίμηνο του 2019 μετρούσε 2,41 δισ. μηνιαίους ενεργούς χρήστες και 1,59 δισ. ημερήσιους, συγκεντρώνοντας έσοδα 16,9 δισ. δολ.από 13,2 δισ. δολ. το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με τον μέσο όρο των εσόδων ανά χρήστη να φθάνει τα 7,05 δολάρια.
Τέλος η ανοχή στους ψηφιακούς κολοσσούς
Το Facebook δεν είναι ο μόνος κολοσσός της ψηφιακής τεχνολογίας που βρίσκεται στο μικροσκόπιο των ομοσπονδιακών Αρχών των ΗΠΑ, που έχουν ξεκινήσει έρευνες για να αξιολογήσουν τον βαθμό προστασίας των προσωπικών δεδομένων και από άλλους γίγαντες της τεχνολογίας, όπως η Google. Επίσης, η Google μαζί με το Facebook, την Apple και την Amazon κλήθηκαν σε ακροάσεις στο Κογκρέσο με το ερώτημα της αντιμονοπωλιακής τακτικής και της κατάχρησης της κυρίαρχης θέσης τους στην αγορά του Διαδικτύου, και το κατά πόσο αυτή επηρεάζει μια σειρά από κλάδους όπως η διαφήμιση, το λιανικό εμπόριο και οι εφαρμογές τεχνολογίας.