Από τον Νοέμβριο του 2023 οι προσκείμενοι στο Ιράν Σιίτες αντάρτες Χούθι στην Υεμένη έχουν εξαπολύσει σχεδόν 100 επιθέσεις με πυραύλους, ρουκέτες και drones εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν.
Όπως υποστηρίζουν, τα πλοία αυτά συνδέονται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο με ισραηλινά συμφέροντα και οι επιθέσεις σε αυτά αποτελούν έκφραση αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους της Λωρίδας της Γάζας, αλλά και απάντηση στις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ στον παλαιστινιακό θύλακα.
Οι επιθέσεις των Χούθι έχουν διαταράξει σε μεγάλο βαθμό το διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, καθώς η διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ είναι μια ζωτική σημασίας αρτηρία για το παγκόσμιο εμπόριο.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η χωρητικότητα των εμπορικών πλοίων που διέρχονται από τον Κόλπο του Άντεν μειώθηκε κατακόρυφα από τότε που ξεκίνησαν τις επιθέσεις οι σιίτες αντάρτες, ενώ παράλληλα έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 85% η συνολική χωρητικότητα του εμπορικού στόλου που κάνει τον περίπλου της Αφρικής, περνώντας από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Τα εμπορικά πλοία διανύουν πλέον πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις και κατά συνέπεια αντιμετωπίζουν υψηλότερο λειτουργικό κόστος, ενώ πιέσεις δημιουργούνται και για τις συνθήκες της προσφοράς. Οι κατά μέσο όρο 12 ημέρες επιπλέον που χρειάζεται ένα πλοίο να φτάσει από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ, για παράδειγμα, υπερδιπλασιάζουν το κόστος και παρατείνουν τις καθυστερήσεις.
Τα ελληνόκτητα πλοία επίσης στο στόχαστρο των Χούθι
Πολλές φορές τους τελευταίους μήνες, ελληνικής ιδιοκτησίας εμπορικά σκάφη έχουν χτυπηθεί από τους Χούθι.
Πέρα από τη χθεσινή επίθεση στο πετρελαιοφόρο Chios Lion, με σημαία Λιβερίας, τον Ιανουάριο είχε σημειωθεί επίθεση με πυραύλους στο πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου «Ζωγραφιά», προκαλώντας ζημιές στο σκάφος, όμως τα 24 μέλη του πληρώματος δεν έπαθαν τίποτα.
Τον επόμενο μήνα εξαπολύθηκαν πολλές επιθέσεις εναντίον πλοίων ελληνικών συμφερόντων στην Ερυθρά Θάλασσα: των φορτηγών πλοίων «Sea Champion» με ελληνική σημαία και «Star Iris» και «Star Nasia» με σημαία Νήσων Μάρσαλ. Τα πλοία βγήκαν αλώβητα τελικά από τα χτυπήματα, συνεχίζοντας το ταξίδι τους, ενώ δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί μεταξύ των μελών των πληρωμάτων.
Τον Απρίλιο, το πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου «Cyclades» με σημαία Μάλτας, χτυπήθηκε από τους αντάρτες της Υεμένης κοντά στην ακτή της Μόκα, χωρίς να τραυματιστεί κάποιος από τους ναυτικούς που επέβαιναν.
Στις αρχές Μαΐου, οι Χούθι ανακοίνωσαν την κλιμάκωση των επιθέσεων κατά πλοίων που κατευθύνονται σε ισραηλινά λιμάνια. Στις 18 Μαΐου χτύπησαν με βαλλιστικό πύραυλο το ελληνόκτητο πετρελαιοφόρο «Wind», με σημαία Παναμά, πάλι ευτυχώς χωρίς θύματα, αν και με σημαντικές ζημιές που είχαν σαν αποτέλεσμα την προσωρινή απώλεια της πρόωσης και του πηδαλίου.
Τον Ιούνιο, το ελληνόκτητο πλοίο Tutor, με σημαία Λιβερίας, χτυπήθηκε από πυραύλους και βυθίστηκε παρασύροντας στο θάνατο και ένα Φιλιππινέζο ναυτικό, ενώ το επίσης ελληνικής ιδιοκτησίας Transworld Navigator, με σημαία Λιβερίας, δέχθηκε επίθεση από drones, προκαλώντας ζημιές και τραυματισμούς στο πλήρωμα.