Το αεροπλανοφόρο νέας γενιάς (PA-NG) που καλείται να διαδεχθεί το Charles de Gaulle το 2038, αποτελεί σημαντική τεχνολογική και βιομηχανική πρόκληση. Θα κινητοποιήσει όλη τη γαλλική τεχνογνωσία στον τομέα των σκαφών μάχης επιφανείας, της πυρηνικής πρόωσης και της αεροπορίας επί του σκάφους.
Υπενθυμίζουμε ότι, το έργο ξεκίνησε το 2019 με μια αρχική μελέτη με στόχο τη διερεύνηση όλων των πιθανών λύσεων για την αντικατάσταση του Charles de Gaulle. Τον Δεκέμβριο του 2020, ο Εμανουέλ Μακρόν επίλεξε, ένα νέο πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο, όπως το παλαιότερο, αλλά πολύ μεγαλύτερο. Αυτό, για να μπορέσει να υποδεχτεί το μελλοντικό σύστημα αεροπορικής μάχης (SCAF), συμπεριλαμβανομένου του μαχητικού αεροσκάφους που θα διαδεχθεί το Rafale, του NGF (New Generation Fighter – NGF), καθώς και εναέρια drones.
Το μεγαλύτερο που έχει κατασκευαστεί μέχρι τώρα στην Ευρώπη
Με μήκος 310 μέτρα και μέγιστο πλάτος 85 μέτρα στο επίπεδο του θαλάμου πτήσης (39 μέτρα στην ίσαλο γραμμή), το PA-NG θα εμφανίσει εκτόπισμα περίπου 75.000 τόνων με πλήρες φορτίο. Ένα μέγεθος πολύ μεγαλύτερο από αυτό του Charles de Gaulle, το οποίο έχει μήκος 261,5 μέτρα για 64 μέγιστο πλάτος (31 στην ίσαλο γραμμή) και εκτόπισμα 42.500 tpc. Ωστόσο, οι μηχανικοί έχουν εξασφαλίσει ότι το βύθισμα είναι σχετικά κοντά, παρά την πολύ πιο βαριά πλατφόρμα, προκειμένου να τηρηθούν οι περιορισμοί όσον αφορά τις λιμενικές υποδομές. Το βύθισμα του PA-NG θα είναι έτσι 10,8 μέτρα, μόλις 30 εκατοστά περισσότερο από αυτό του Charles de Gaulle (10,5 μέτρα).
Το PA-NG θα είναι πράγματι το μεγαλύτερο και βαρύτερο στρατιωτικό αεροπλανοφόρο που έχει κατασκευαστεί μέχρι στιγμής στην Ευρώπη. Θα είναι μάλιστα ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, μετά τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα (333 μέτρα, 100.000 tpc) και ίσως, από τώρα έως την έναρξη λειτουργίας του, πιθανά κινέζικα αντίστοιχα, (το Πεκίνο επιθυμεί να ενταχθεί στην πολύ αποκλειστική λέσχη μεγάλων πυρηνοκίνητων αεροπλανοφόρων).
Εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών, το PA-NG καλείται ούτως ή άλλως, αυτή τη στιγμή, να ξεπεράσει, σε μέγεθος και δυνατότητες, οτιδήποτε υπάρχει αλλού. Συμπεριλαμβανομένων των δύο νέων βρετανικών αεροπλανοφόρων, των HMS Queen Elizabeth και HMS Prince of Wales, μονάδες 282 μέτρων και 65.000 tpc που παραδόθηκαν το 2017 και το 2019 στο Βασιλικό Ναυτικό.
Τουλάχιστον 40 αεροσκάφη συμπεριλαμβανομένων 30 NGF
Οι αεροναυτικές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένου ενός θαλάμου πτήσης 17.000 m2 (5.000 περισσότερο από το Charles de Gaulle), έχουν μέγεθος για να φιλοξενήσουν τουλάχιστον 30 μαχητικά αεροσκάφη, βασισμένα σε ένα πολύ μεγαλύτερο και βαρύτερο αεροσκάφος επόμενης γενιάς από το Rafale. Το NGF, του οποίου η ναυτική έκδοση δεν θα πρέπει να είναι επιχειρησιακή πριν από τα τέλη της δεκαετίας του 2040, θα προστεθεί και στη συνέχεια θα αντικατασταθεί το Rafale Marine με επέκταση και αυξημένες στρατιωτικές δυνατότητες.
Εκτός από αεροσκάφη μάχης, το PA-NG θα μεταφέρει δύο έως τρία αεροσκάφη επιφυλακής E-2D Advanced Hawkeye και αεροσκάφη εναέριας διοίκησης, ελικόπτερα και drones, συμπεριλαμβανομένων αεροσκαφών επιτήρησης σταθερής πτέρυγας και ανεφοδιασμού.
Από αυτή την άποψη, πρέπει να σημειωθεί ότι οι βουλευτές, κατά την εξέταση του έργου LPM, πρόσθεσαν την ανάπτυξη του stealth combat drone Neuron με το μελλοντικό πρότυπο 5 του Rafale.
Στο τέλος, το PA-NG θα μπορεί επομένως να φιλοξενήσει τουλάχιστον 40 αεροσκάφη, με τη χωρητικότητά του να είναι μεγαλύτερη από 30 με αεροσκάφη τύπου Rafale. Το μέγεθος του αεροπορικού στόλου είναι στα χαρτιά ισοδύναμο με αυτό του Charles de Gaulle, αλλά με πολύ μεγαλύτερα αεροσκάφη και πολύ μεγαλύτερη ευελιξία χρήσης.
Ηλεκτρονικά μέσα και οπλισμός
Όσον αφορά τα ηλεκτρονικά και τον οπλισμό, δεν έχουν ληφθεί ακόμη αποφάσεις. Όμως το PA-NG θα πρέπει να έχει στέρεα μέσα αυτοάμυνας. Πιθανότατα θα εφαρμόσει πυραύλους εδάφους-αέρος όπως ο Aster, καθώς και συστήματα μικρού βεληνεκούς. Οι πιο πρόσφατες συνθετικές εικόνες και μοντέλα του αεροπλανοφόρου δείχνουν, για παράδειγμα, εκτοξευτές Simbad-RC ή πυροβόλα όπλα RAPIDFire των 40 mm.
Το μελλοντικό γαλλικό αεροπλανοφόρο θα έχει επίσης, αρκετή ισχύ για να εφαρμόσει όπλα κατευθυνόμενης ενέργειας, είτε λέιζερ είτε υψηλής ισχύος παρεμβολές. Όσον αφορά τα ηλεκτρονικά, θα έχει, όπως οι νέες φρεγάτες άμυνας και επέμβασης (FDI), έναν ενσωματωμένο ιστό που περιέχει τους περισσότερους αισθητήρες, συμπεριλαμβανομένου, όπως αυτοί, του νέου σταθερού πάνελ ραντάρ Sea Fire.
2000 ναύτες στο πλοίο
Παρά τον υψηλό βαθμό αυτοματισμού, το PA-NG θα επανδρώνεται από ένα πλήρωμα παρόμοιο με αυτό του Charles de Gaulle, δηλαδή 1100 ναύτες αντί για 1200.
Στο πλήρωμα του PA-NG, θα προστεθούν 600 τεχνικό προσωπικό και πιλότοι που θα αποτελούν την αεροπορική ομάδα επί του σκάφους, περίπου εκατό στρατιώτες και 200 επιπλέον θέσεις για εξειδικευμένο προσωπικό, για παράδειγμα στην υλοποίηση και υποστήριξη drone . Αυτό θα έχει συνολικά 2.000 επιβάτες, ισοδύναμο με το σημερινό γαλλικό αεροπλανοφόρο, αλλά μικρότερο σε σύγκριση με τους 6.000 άνδρες και γυναίκες που χρειάζονται για τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα.
Το ζήτημα και δεύτερου αεροπλανοφόρου!
Τέλος, με το νέο αυτό πρόγραμμα προφανώς τίθεται το ερώτημα της κατασκευής και δεύτερου αεροπλανοφόρου ίδιου τύπου. Αυτό, προκειμένου να επιτρέψει στη Γαλλία να ανακτήσει την επιχειρησιακή μονιμότητα της ναυτικής της αεροπορικής ομάδας, που έχασε μετά την απόσυρση από την υπηρεσία των πρώην αεροπλανοφόρων Clemenceau (1961-1997) και Foch (1963-2000).
Οι αναπληρωτές περιέλαβαν στο έργο LPM μια τεχνικο-επιχειρησιακή μελέτη (ETO), με στόχο τον προσδιορισμό του κόστους και της σκοπιμότητας, για τη Γαλλία, της απόκτησης ενός δεύτερου PA-NG. Η απόφαση αναμένεται γύρω στο 2028, γνωρίζοντας ότι αυτό το δεύτερο αεροπλανοφόρο θα κόστιζε περίπου το μισό από το παλαιότερο.