Ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ Μπορέλ, δήλωσε ότι ελπίζει ότι τα μαχητικά αεροσκάφη F-16 θα παραδοθούν σύντομα στην Ουκρανία. Σύμφωνα με τον Μπορέλ, είναι καλή ιδέα ότι η G7 αποφάσισε επιτέλους να προετοιμάσει το έδαφος για να προμηθεύσει την Ουκρανία με μαχητικά αεροσκάφη που χρειάζεται. Είπε επίσης ότι, «η εκπαίδευση πιλότων έχει ήδη ξεκινήσει», σημειώνοντας ότι ελπίζει ότι η Ουκρανία θα εφοδιαστεί σύντομα με αυτό το είδος μαχητικού.
Όπως αναφέρθηκε, οι Ηνωμένες Πολιτείες έδωσαν πράσινο φως σε τρίτες χώρες να ενώσουν τις προσπάθειες για την παροχή στην Ουκρανία με μαχητικά αεροσκάφη F-16. Οι διαπραγματεύσεις είναι σε εξέλιξη. Αρκετά ευρωπαϊκά κράτη ανακοίνωσαν την έναρξη προγραμμάτων εκπαίδευσης για Ουκρανούς πιλότους σε μαχητικά αεροσκάφη F-16.
Η βασική εκπαίδευση F-16 για Ουκρανούς πιλότους μπορεί να διαρκέσει μόλις τέσσερις μήνες
Σύμφωνα με αξιολόγηση της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας που διεξήχθη νωρίτερα, οι Ουκρανοί πιλότοι μαχητικών θα μπορούσαν να εκπαιδευτούν στις βασικές λειτουργίες των αμερικανικής κατασκευής μαχητικών αεροσκαφών F-16 Viper, σε περίπου τέσσερις μήνες.
«Τέσσερις μήνες για ένα πολύ βασικό σετ δεξιοτήτων F-16 είναι πολύ κοντά στις εκτιμήσεις του προγράμματος εκπαίδευσης πιλότων F-16», αναφέρει αμερικανικό μέσο ενημέρωσης.
Ένα έγγραφο της Αξιολόγησης Πιλότων Βασικής Πλοήγησης (BPA) που διεξήγαγε η Πολεμική Αεροπορία σε ένα ζευγάρι ουκρανών ιπτάμενων την περασμένη άνοιξη, αναφέρει ότι μπορεί να κυκλοφορήσει εκτός της κυβέρνησης των ΗΠΑ μόνο σε εγκεκριμένα άτομα από το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Δανία, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Νορβηγία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Ρουμανία και την Ολλανδία. Με εξαίρεση τη Μεγάλη Βρετανία, όλες αυτές οι χώρες είναι χειριστές F-16.
Οι Ουκρανοί πιλότοι που συμμετείχαν στο BPA δεν κατονομάζονται, αλλά προσδιορίζονται στην έκθεση ως πιλότος Su-27 Flanker με τον βαθμό του Σμηναγού και ενός Επισμηναγού που πετούσε κυρίως με το MiG-29 Fulcrum. Σοβιετικά σχεδιασμένα Su-27 και MiG-29, αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των σημερινών τακτικών στόλων μάχης της Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Μετά την αξιολόγηση, η οποία περιελάμβανε εννέα ξεχωριστά μαθήματα προσομοιωτή με συνολικό χρόνο 11 ώρες, οι πιλότοι εκπαιδευτές F-16 κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι, οι δύο Ουκρανοί είχαν επιδείξει πρόοδο δεξιοτήτων άνω του μέσου όρου. Αυτό περιελάμβανε αποδεδειγμένη ικανότητα στον προσομοιωτή «να προσγειώνεται επιτυχώς το αεροσκάφος από ένα μοτίβο προσομοίωσης (SFO)».
Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, δεδομένου του συνόλου δεξιοτήτων που έχουν επιδείξει οι πιλότοι της Ουκρανίας και της απαίτησης να αναπτυχθεί ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα σπουδών, που θα επικεντρώνεται μόνο στις ελάχιστες απαιτούμενες εργασίες, 4 μήνες είναι ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα εκπαίδευσης.
Αυτό χωρίζεται σε περίπου οκτώ εβδομάδες μεταβατικής εκπαίδευσης, δύο επιπλέον εβδομάδες περίπου σε χαμηλού επιπέδου εκπαίδευση και στη συνέχεια περίπου τρεις εβδομάδες εκπαίδευσης μάχης αέρος-αέρος.
«Η φάση αέρος-αέρος θα επικεντρωθεί σε αναχαιτίσεις ενός και δύο αεροσκαφών και στη βασική χρήση του WVR (εντός οπτικής εμβέλειας), ενός τύπου πυραύλου ραντάρ και ενός τύπου πυραύλων υπέρυθρης ακτινοβολίας», αναφέρει η έκθεση.
Οι τύποι των εν λόγω πυραύλων δεν αναφέρονται, αλλά οι παραλλαγές του AIM-120 Advanced Miedum-Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) και του AIM-9 Sidewinder, είναι οι προεπιλεγμένοι τύποι ραντάρ και υπέρυθρης υποδοχής που τα αμερικανικά F- 16 μεταφέρουν. Οι ουκρανικές δυνάμεις έχουν ήδη λάβει AIM-120, αλλά για επίγεια χρήση ως μέρος του Εθνικού Προηγμένου Συστήματος Πυραύλων Επιφανείας-Αέρος (NASAMS).
Αξίζει να σημειωθεί ότι, το συνοπτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης θα καταργήσει την ειδική εκπαίδευση σε διαδικασίες προσέγγισης οργάνων στις ΗΠΑ, ελιγμούς βασικών μαχητικών (BFM), ελιγμών αεροπορικής μάχης (ACM), ανεφοδιασμού αέρος-αέρος (AAR), στενής υποστήριξης αέρα (CAS), και Basic Surface Attack (BSA).
Τι επιπτώσεις μπορεί να έχει η παράλειψη των άλλων στοιχείων εκπαίδευσης είναι ασαφές. Το ερώτημα σχετικά, με το τι θα απαιτούνταν από έναν ελάχιστα εκπαιδευμένο πιλότο F-16 για να εξακολουθεί να είναι μάχιμος στην Ουκρανία, εξακολουθεί να παραμένει.
Η Ρωσία λέει ότι τα F-16 προς την Ουκρανία θα έθεταν ερώτημα για τη συμμετοχή του ΝΑΤΟ
Η μεταφορά αεροσκαφών F-16 στην Ουκρανία θα εγείρει το ζήτημα του ρόλου του ΝΑΤΟ στη σύγκρουση, δήλωσε υψηλόβαθμος Ρώσος διπλωμάτης τη Δευτέρα, ενώ κατηγόρησε τις ΗΠΑ ότι υποτάσσουν την Ομάδα των Επτά στην πολιτική της να επιφέρουν «στρατηγική ήττα» στη Ρωσία.
«Δεν υπάρχει υποδομή για τη λειτουργία του F-16 στην Ουκρανία και δεν υπάρχει ούτε ο απαραίτητος αριθμός πιλότων και προσωπικού συντήρησης», είπε ο πρεσβευτής της Ρωσίας στις Ηνωμένες Πολιτείες, Ανατόλι Αντόνοφ.
«Τι θα συμβεί εάν τα αμερικανικά μαχητικά απογειωθούν από τα αεροδρόμια του ΝΑΤΟ, που ελέγχονται από ξένους εθελοντές»; αναρωτήθηκε.
Ο Αντόνοφ είπε ότι οποιοδήποτε χτύπημα της Ουκρανίας στην περιοχή της Κριμαίας θα θεωρηθεί χτύπημα στη Ρωσία.