Η Γαλλία διεξήγαγε άλλη μια θαλάσσια δοκιμή του ελικοπτέρου drone VSR700, αυτή τη φορά με την πλήρη επιχειρησιακή του διαμόρφωση.
Να επισημάνουμε ότι, η μελέτη αξιολόγησης κινδύνου SDAM, ανατέθηκε στην Airbus Helicopters and Naval Group το 2017. Στόχος της, είναι να προετοιμάσει την παραγωγή ενός UAV VTOL ικανού να απογειώνεται από ναυτικά μέσα του Γαλλικού Ναυτικού (για παράδειγμα, φρεγάτες πολλαπλών αποστολών - FREMM) και να πετά για οκτώ ώρες, μεταφέροντας δύο κύρια ωφέλιμα φορτία εμβέλειας 150 km.
Σύμφωνα με τους κατασκευαστές Airbus Helicopters και τη γαλλική υπηρεσία αμυντικών προμηθειών, το μη επανδρωμένο σύστημα πραγματοποίησε 80 αυτόνομες απογειώσεις και προσγειώσεις στο κατάστρωμα του ελικοπτέρου ενός πολιτικού σκάφους.
Ο αξιωματούχος της Airbus Νίκολας Ντελμάς, δήλωσε ότι η δοκιμή πτήσης είναι ένα σημαντικό βήμα για την επικύρωση της απόδοσης του drone σε επιχειρησιακές συνθήκες.
Δήλωσε επίσης ότι, το «VSR700» άντεξε ανέμους άνω των 40 κόμβων (74 χιλιόμετρα/46 μίλια την ώρα) και έκανε επιτυχημένες προσγειώσεις σε διαφορετικές θαλάσσιες καταστάσεις.
Από εδώ και πέρα, το επόμενο βήμα είναι να δούμε την υλοποίηση δοκιμής ενός «VSR700» από μια φρεγάτα πολλαπλών αποστολών (κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2023).
Προηγούμενες Δοκιμές
Η πιο πρόσφατη δοκιμή, ακολουθεί μια σειρά δοκιμών που πραγματοποιήθηκαν από την Airbus και τον οργανισμό αμυντικών προμηθειών το 2022 και στις αρχές του 2023.
Σε μία από αυτές τις δραστηριότητες, οι δυνατότητες αυτόνομης απογείωσης και προσγείωσης του drone, δοκιμάστηκαν χρησιμοποιώντας ένα προαιρετικά πιλοτικό όχημα.
Ένα τροποποιημένο Guimbal Cabri G2 ήταν εξοπλισμένο με το αυτόνομο σύστημα απογείωσης και προσγείωσης του «VSR700», για να αξιολογήσει εάν θα μπορούσε να αντέξει τις προκλήσεις που σχετίζονται με τη θάλασσα.
Νωρίτερα φέτος, ένα τακτικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος «VSR700» υποβλήθηκε σε δοκιμή ικανότητας πτήσης για να αξιολογήσει το ραντάρ θαλάσσιας επιτήρησης, τον ηλεκτροοπτικό αισθητήρα και άλλα εξαρτήματά του.
Τεχνολογική ικανότητα και παγκόσμια πρωτιά
Το υπάρχον βιομηχανικό έργο έχει επικεντρωθεί σε έναν από τους σημαντικότερους τεχνικούς κινδύνους, ο οποίος είναι η δυνατότητα απογείωσης και προσγείωσης εντελώς αυτόματα, σε θαλάσσιες συνθήκες ισοδύναμες με εκείνες που είναι αποδεκτές από τα επανδρωμένα ελικόπτερα που βρίσκονται σε λειτουργία (NH90, Panther Standard 2 ), δηλαδή το επίπεδο της θάλασσας 5.
Περισσότερες από 130 προσγειώσεις σε πολιτικό σκάφος σε σημαντικές θαλάσσιες συνθήκες τον Μάρτιο του 2022 έδειξαν ότι, το σύστημα απογειώνεται και προσγειώνεται πλήρως αυτόνομα.
Αυτή η τεχνολογική ικανότητα, είναι μια σημαντική πρόοδος και μια παγκόσμια πρωτιά για ένα drone αυτής της κατηγορίας.
Σχετικά με το VSR-700 Naval VTOL UAV
Το «VSR700» έχει επιλεγεί για το πρόγραμμα «Système de Drone Aérien pour la Marine» ή SDAM του Γαλλικού Ναυτικού. Σύμφωνα με τον γαλλικό νόμο στρατιωτικού σχεδιασμού (LPM), 15 συστήματα SDAM πρόκειται να παραδοθούν στο Γαλλικό Ναυτικό από το 2028. Θα αναπτυχθούν στις μελλοντικές φρεγάτες του Γαλλικού Ναυτικού, στις FDI καθώς και στις FREMM.
Χρησιμοποιώντας τις αυτόνομες τεχνολογίες πτήσης που έχουν δοκιμαστεί από τα ελικόπτερα Airbus, μέσω σειράς προγραμμάτων επίδειξης, το VSR700 προέρχεται από το ελαφρύ πολιτικό ελικόπτερο, το Cabri G2 (που αναπτύχθηκε από την εταιρεία Hélicoptères Guimbal), το οποίο απέδειξε την αξιοπιστία του και το χαμηλό λειτουργικό του κόστος.
Σύμφωνα με τους όρους της συνεργασίας, η Airbus θα είναι υπεύθυνη για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη του VSR700 drone, καθώς και για τις διάφορες τεχνολογίες που απαιτούνται για να εκτελούν εναέριες αποστολές, όπως η σύνδεση δεδομένων, το ωφέλιμο φορτίο και τη δυνατότητα «βλέπω και αποφεύγω» στον εναέριο εχθρικό χώρο.
Η χώρα μας δυστυχώς στον τομέα των θαλάσσιων drones, βρίσκεται στα «σπάργανα» ακόμη, γεγονός που την ωθεί σε αναζήτηση άμεσων λύσεων από άλλες προηγμένες δυτικές χώρες.
Ωστόσο η χώρα μας θα πρέπει πέραν των άμεσων λύσεων, στις οποίες θα πρέπει να προβεί για την αντιμετώπιση της ραγδαίας τουρκικής επιθετικότητας, αλλά και των αυξημένων δυνατοτήτων των Τούρκων σε drones, θα πρέπει να βάλει τα θεμέλια παραγωγής δικών της drone στο μέλλον , μέσω συμπαραγωγής με φίλη-σύμμαχο χώρα όπως η Γαλλία, είτε στα πλαίσια της PESCO με άλλες χώρες από κοινού της ΕΕ.