Καθώς το τελευταίο υποβρύχιο κλάσης Typhoon αποσύρεται, ένας άλλος υποβρύχιος γίγαντας ξεκινά την κατασκευή. Το γερμανικό MUM (Modifiable Underwater Mothership), θα είναι το μεγαλύτερο αυτόνομο υποβρύχιο όχημα στον κόσμο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα navalnews.
Τα υποβρύχια οχήματα χωρίς πληρώματα (UUV) γίνονται μεγαλύτερα. Τα τελευταία σχέδια, που παρουσιάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βρετανία, την Κίνα και αλλού, είναι αρκετές φορές μεγαλύτερα από τα περισσότερα μοντέλα που ήδη κυκλοφορούν.
Με το μέγεθος, έρχεται μεγαλύτερη ικανότητα και ευελιξία. Αλλά προσθέτει επίσης πολυπλοκότητα. Τόσο πολύ περισσότερο, που η εξέλιξη των UUV μπορεί να ειπωθεί ότι, είναι πιο αργή μέχρι τώρα από τα ξαδέρφια τους στον αέρα. Ωστόσο, οι θάλασσες αλλάζουν.
Τώρα, η γερμανική ναυπηγική εταιρεία TKMS (Thyssenkrupp Marine Systems), ετοιμάζεται να ξεκινήσει την κατασκευή του υποβρύχιου drone της MUM. Αυτό το drone είναι πολύ μεγαλύτερο από οποιονδήποτε γνωστό τύπο.
Η συναρμολόγηση του πρωτότυπου MUM ( Modifiable Underwater Mothership ), αναμένεται να ξεκινήσει το καλοκαίρι. Το συνολικό μήκος του πρωτοτύπου θα είναι περίπου 25 μέτρα (8,2 πόδια).
Το μέγεθος έχει σημασία: Ο τυφώνας των UUV
Στην ονομαστική αξία αυτό το μήκος, είναι περίπου το ίδιο με το Orca XLUUV (πολύ μεγάλο υποβρύχιο όχημα χωρίς πλήρωμα) του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, με το εκτεταμένο τμήμα ωφέλιμου φορτίου αυτού του σχεδιασμού να περιλαμβάνεται.
Αλλά με τον ίδιο τρόπο που το διάσημο ρωσικό υποβρύχιο κλάσης Typhoon, ήταν πολύ μεγαλύτερο από το παρόμοιου μήκους υποβρύχιο κλάσης Οχάιο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, το MUM έχει διπλάσιο πλάτος. Το TKMS το ονομάζει σχέδιο τύπου «επίπεδου ψαριού».
Ένα πλεονέκτημα της ευρείας διάταξης είναι η αυξημένη σταθερότητα όταν βγαίνει στην επιφάνεια. Στον πολιτικό του ρόλο, δεν προορίζεται να περάσει χρόνο στο βάθος του περισκοπίου, αλλά να είναι είτε βαθιά και πλήρως βυθισμένο είτε στην επιφάνεια.
Η εσωτερική γάστρα είναι κατασκευασμένη από τμήματα που έχουν μέγεθος από κοντέινερ μεταφοράς 10 ποδιών ή 20 ποδιών. Άλλα XLUUV, κυρίως βρετανικά και αυστραλιανά σχέδια, έχουν επίσης σχεδιαστεί στο μέγεθος των εμπορευματοκιβωτίων αποστολής. Αλλά αυτά έχουν μέγεθος ώστε να χωρούν μέσα τους, ενώ το MUM είναι χτισμένο γύρω τους. Αυτή είναι μια μοναδική ιδέα στον κόσμο των υποβρυχίων, που επίσης διευκολύνει τη μεταφορά όταν σπάσει σε τμήματα.
Πιθανοί ρόλοι
Η TKMS το έχει συλλάβει ως πολιτικό σχέδιο. Στην ουσία πρόκειται για ένα μεγάλο ευέλικτο UUV, ικανό να ενσωματώνει ωφέλιμα φορτία που ορίζονται από τον χρήστη. Λόγω του μεγέθους του και του συστήματος ισχύος του, υπερέχει με συγκριτικά βαριά, απαιτητικά ωφέλιμα φορτία που δεν μπορούν να μεταφερθούν με μικρότερα σκάφη.
Οι πιθανοί ρόλοι περιλαμβάνουν υπεράκτιες υπηρεσίες όπως επιθεώρηση, συντήρηση και επισκευή. Μπορεί επίσης, να βοηθήσει στην εξερεύνηση υπεράκτιων κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου ή θαλάσσιων ορυκτών. Σε αυτούς τους ρόλους θα μπορούσε να λάβει δείγματα πυρήνα μέσω ενός τρυπανιού ή να υποστηρίξει τη σεισμική έρευνα. Οι ρόλοι θα μπορούσαν επίσης να περιλαμβάνουν την επιβολή του νόμου, όπως η επιθεώρηση στρατηγικής εθνικής υποδομής.
Αν και πολιτικού χαρακτήρα, αναμφίβολα το Ναυτικό θα παρακολουθεί στενά την ανάπτυξή του.
Ο χώρος ωφέλιμου φορτίου είναι μεγαλύτερος από άλλα σχέδια. Έχει βάρος περίπου 10 τόνους στο νερό και το μέγεθος ενός εμπορευματοκιβωτίου 20 ποδιών. Αυτό επιτρέπει πολλαπλά μικρότερα UUV, τηλεκατευθυνόμενα οχήματα (ROV) ή αντικείμενα που μπορούν να τοποθετηθούν στον πυθμένα της θάλασσας.
Το πρωτότυπο θα τροφοδοτείται από πρόωση κυψελών καυσίμου υδρογόνου AIP (αέρα ανεξάρτητα από την ισχύ). Αυτό θα παράγει περίπου 80 kW ονομαστική ισχύ και θα συμπληρώνεται από μπαταρίες ιόντων λιθίου για φορτία αιχμής. Η ισχύς είναι αρκετή για τους αισθητήρες και τα μηχανικά ωφέλιμα φορτία, καθώς και τις δύο αντίθετες περιστρεφόμενες έλικες.
Το MUM είναι ένα ενδιαφέρον σχέδιο για το οποίο έχει συζητηθεί εδώ και αρκετό καιρό. Αλλά καθώς πλησιάζει στη φάση του πρωτοτύπου, θα γίνει ένα εξέχον έργο άξιο προσοχής.