Ενώ το γαλλικό Dassault Aviation Rafale και το αμερικανικό Lockheed-Martin F-35 Lightning II, κρατούν το πάνω χέρι στις αεροναυτικές πληροφορίες, η Ρωσία προσπάθησε να ανακτήσει το πλεονέκτημα. Και είναι σαφές ότι η επιτυχία του δεν επιβεβαιώνεται ουσιαστικά, καθώς οι ανακοινώσεις για το μελλοντικό Sukhoi Su-75 «Checkmate», δεν καθησύχασαν τους σκεπτικιστές .
Πρέπει να πούμε ότι, η ρωσική αεροναυπηγική υφίσταται το μεγαλύτερο βάρος των επιπτώσεων των διαφόρων εμπάργκο που αποφασίστηκαν από τους Αμερικανούς, τους Ευρωπαίους και τους Ιάπωνες.
Όταν αποκαλύφθηκε στην έκθεση MAKS το καλοκαίρι του 2021 , το αεροσκάφος προκάλεσε μεγάλο ενθουσιασμό από τους λάτρεις της αεροναυπηγικής και τους ειδικούς. Λίγες εβδομάδες αργότερα ο όμιλος UAC, ιδιοκτήτης της Sukhoi συγκεκριμένα , το παρουσίασε με μεγάλες «τυμπανοκρουσίες» για πρώτη φορά εκτός Ρωσίας .
Από εκεί και πέρα, δεν ήταν πλέον μυστήριο ότι αυτό το Sukhoi Su-75, γνωστό και ως «Checkmate», είχε όντως σχεδιαστεί για να επιτρέπει στη Ρωσία να φτάσει τους Αμερικανούς και Ευρωπαίους ανταγωνιστές της. Παρουσιαζόταν επίσης, όλο και περισσότερο ως η «μη ευθυγραμμισμένη» εναλλακτική του F-35A Lighting II.
Στην πραγματικότητα, το «Checkmate» παρουσιάστηκε κυρίως ως ένα υποτιθέμενο κρυφό μαχητικό επίθεσης (πιθανώς 5ης γενιάς) , που προοριζόταν κυρίως για αναδυόμενα έθνη στην Αφρική, τη Νοτιοανατολική Ασία και τη Μέση Ανατολή. «Ακόμη και η ρωσική εγχώρια αγορά, δεν φαινόταν να είναι προτεραιότητα για αυτό, εκτός ίσως από το πλαίσιο της αντικατάστασης παλαιότερων αεροσκαφών όπως τα MiG-29 Fulcrum και Sukhoi Su-25 Frogfoot, που χρονολογούνται στη σοβιετική εποχή», αναφέρει έγκριτο μέσο ενημέρωσης.
Το μέλλον του φαινόταν λαμπρό. Τελικά μέχρι την Πέμπτη, 24 Φεβρουαρίου 2022, όταν ο Πούτιν αποφάσισε να εισβάλει στη γειτονική Ουκρανία.
Οι ευρωπαϊκές χώρες, οι Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και μερικοί από τους συμμάχους τους όπως η Αυστραλία, ο Καναδάς, η Νότια Κορέα ή ακόμα και η Ιαπωνία, αποφάσισαν γρήγορα μια σειρά από οικονομικά αντίποινα εναντίον του Κρεμλίνου, του Πούτιν, των συγγενών του και των ρωσικών εταιρειών. Η UAC ήταν προφανώς μέρος της, αφού αεροσκάφη που κατασκευάζονταν από τη Sukhoi βομβάρδιζαν Ουκρανούς αμάχους.
«Εν τω μεταξύ, η Κίνα και η Ινδία μετρούσαν τους πόντους ενώ μερικοί δορυφόροι της Μόσχας, κυρίως στη Μικρά Ασία (Τουρκία) και την υποσαχάρια Αφρική, έδωσαν ισχυρή υποστήριξη στον Πούτιν και τα στρατεύματά του ... ενώ συνέχισαν να δέχονται χιλιάδες δολάρια και ευρώ σε διεθνή βοήθεια», αναφέρει το ξένο μέσο.
Ήδη την περασμένη άνοιξη, φαινόταν προφανές ότι το πρόγραμμα Sukhoi Su-75 επρόκειτο να λάβει ορισμένες καθυστερήσεις , σε όλους τους τομείς. Ωστόσο, στη Ρωσία φαινόταν ακόμα να πιστεύουν σε μια πρώτη πτήση του πρωτοτύπου για το τέλος του τρέχοντος έτους, πριν από λίγες εβδομάδες κυλιόμενων δοκιμών.
Χωρίς να προφέρουν ποτέ τις λέξεις ή την έκφραση «οικονομικοί περιορισμοί», «εμπάργκο», ή ακόμα και «Ουκρανία», οι αξιωματούχοι του ρωσικού κατασκευαστικού γίγαντα, ανέβαλαν τις δοκιμές ταξί (τροχοδρόμηση) και την παρθενική πτήση του αεροσκάφους για μια περίοδο, που κυμαίνονταν από το τέταρτο τρίμηνο του 2024 έως το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Ως αποτέλεσμα, το πρώτο αεροσκάφος προ-σειράς δεν θα εμφανιζόταν πριν από δώδεκα έως δεκαπέντε μήνες μετά την πρώτη αυτή πτήση. Ομοίως, οι Ρώσοι επικοινωνιολόγοι δεν είπαν τίποτα για την απόσυρση της χρηματοδότησης των Εμιράτων, η οποία είναι γνωστή εδώ και λίγους μήνες και σύμφωνα με αρκετές πηγές που προκύπτουν από αμερικανικές και ευρωπαϊκές διπλωματικές πιέσεις.
Ωστόσο, δεν ήταν όλα αρνητικά σε αυτή τη ρωσική επικοινωνία. Το Sukhoi Su-75 "Checkmate" θα τροφοδοτείται καλά από έναν κινητήρα στροβιλοκινητήρα νέας γενιάς NPO Saturn Izdeliye 30, κοινό με τις μελλοντικές εξελίξεις του Su-57 Felon. Όπως και το τελευταίο, το αεροσκάφος σχεδιάστηκε λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις όσον αφορά την υπογραφή ραντάρ.
Την ίδια στιγμή είναι γνωστό, όπως κάθε καλό αεροσκάφος stealth, το Su-75 θα έχει οπλισμό στο εσωτερικό του αλλά και σκληρά σημεία κάτω από τα φτερά για μέγιστο φορτίο μάχης από 7300 έως 7400 κιλά. Ο οπλισμός αρχικά θα αποτελείται αποκλειστικά από ρωσικά πυρομαχικά, μπορεί στη συνέχεια να προστεθεί ξένος εξοπλισμός από την Κίνα ή/και το Ιράν.
Ενώ παραμένει ως ασαφές το UAC δείχνει ότι. το αεροπλάνο θα είναι εξοπλισμένο με ένα ενεργό ραντάρ κεραίας που θα επιτρέπει την ταυτόχρονη εμπλοκή έως και έξι στόχων σε συνδυασμό με ένα μπροστινό οπτικό σύστημα. Επίσης, θα βελτιστοποιηθεί για πτήση με drones τύπου Loyal Wingman. Και πάλι ποια, πόσα ή σε ποιο περιβάλλον;
Θα έχει γίνει κατανοητό ότι, η Μόσχα εξακολουθεί να θέλει να πιστεύει στο μελλοντικό της αεροπλάνο. Και οι Ρώσοι έχουν δίκιο γιατί ανάμεσα σε ένα Sukhoi Su-57 Felon που αγωνίζεται εδώ και χρόνια και ένα όλο και πιο υποθετικό μελλοντικό Mikoyan MiG-41 , το μεγαλείο των σοβιετικών χρόνων φαίνεται πολύ μακριά.
Ειδικά η Ρωσία έχει κυνηγηθεί εδώ και αρκετά χρόνια. Όχι από τους Αμερικανούς και τους Ευρωπαίους που το έχουν αφήσει πίσω για πολύ καιρό, αλλά από την Κίνα, που θα μπορούσε πολύ γρήγορα να το προσπεράσει χάρη σε αεροπλάνα όπως το Chengdu J-20 και το Shenyang J-31. Για τη ρωσική αμυντική αεροναυτική βιομηχανία, το Su-75 «Checkmate» σημαίνει επιβίωση ή... ματ!