Το Lockheed Martin F-35 γίνεται το πρότυπο μαχητικό αεροσκάφος του ΝΑΤΟ και μεταξύ των Ευρωπαϊκών χωρών, που ενδιαφέρονται να ενταχθούν στο κλαμπ 5ης γενιάς είναι η Ελλάδα, η Τσεχία και η Ισπανία.
Ο Ισπανικός διαγωνισμός, καλύπτει τόσο την Πολεμική Αεροπορία (EdA) όσο και το Πολεμικό Ναυτικό για 25 συμβατικά F-35A απογείωσης και προσγείωσης (CTOL), για να αντικαταστήσουν τα EF-18 Hornets του πρώτου και 25 σύντομης απογείωσης και κάθετης προσγείωσης (STOVL) F-35B για αντικατάσταση των McDonnell Douglas AV-8B Harrier II/II+s του τελευταίου. Η επιλογή F-35, έχει προγραμματιστεί για το 2025 και οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν περίπου το 2027.
Αυτή την εβδομάδα, έγινε γνωστός ο αμυντικός προϋπολογισμός της Ισπανίας, και υπήρξαν εκπλήξεις . Ανάμεσα στα θέματα που προορίζονται για ειδικά προγράμματα απόκτησης όπλων, βρίσκουμε δύο τμήματα που θα προορίζονταν για την αγορά του αμερικανικού μαχητικού F-35 5ης γενιάς.
Δεν είναι κάτι τετριμμένο, διακυβεύεται ποσό άνω των 10 δις ευρώ, το ποσό που θα έπρεπε να καταβληθεί για το αεροσκάφος αντικατάστασης των βετεράνων των F-18. Ωστόσο, το Υπουργείο Άμυνας συνεχίζει να διαψεύδει επισήμως ότι, ενδιαφέρεται για την απόκτηση του F-35, παρά το ότι είναι προϋπολογισμένο (αν και χωρίς άμεση αναφορά στα στοιχεία).
Τι συμβαίνει
Τα λεγόμενα «Ειδικά Προγράμματα Εκσυγχρονισμού», είναι αυτά που προβλέπουν μεγάλες αποκτήσεις υλικών και μέσων , απαιτούν μεγάλες επενδύσεις και, επιπλέον, μεγάλες περιόδους χρηματοδότησης και ανάπτυξης. Είναι προγράμματα όπως αυτά των Φρεγατών, των τανκς ή των μαχητικών αεροσκαφών. Αν κοιτάξουμε αυτό το κεφάλαιο, βρίσκουμε δύο πολύ ενδιαφέρουσες ενότητες. Το ένα αναφέρεται στο «αεροσκάφος αντικατάστασης για το C.15M» και το άλλο αναφέρεται στο «αεροσκάφος αντικατάστασης για τα AV-8B και C.15M 2η Φάση».
Το πρώτο, είναι η αντικατάσταση μέρους του στόλου των αεροσκαφών F-18 , διότι αυτά των Καναρίων Νήσων βρίσκονται ήδη σε φάση αντικατάστασης μετά την πρόσφατη αγορά 20 νέων αεροσκαφών Eurofighter. Αυτό το τμήμα είναι χρηματοδοτούμενο με 4,5 δις ευρώ, κατανεμημένα σε τέσσερα χρόνια από το 2023.
Η δεύτερη ενότητα, αναφέρεται στην αντικατάσταση των Harrier του Πολεμικού Ναυτικού και σε μια «δεύτερη φάση» αντικατάστασης του υπόλοιπου στόλου F-18. Η χρηματοδότηση εδώ είναι 6,5 δις, επίσης σε τέσσερα χρόνια. Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα, μπορούμε να εξετάσουμε αρκετές υποθέσεις, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη ότι ο μόνος πιθανός αντικαταστάτης του Harrier που ήδη γνωρίζουμε, είναι το F-35B.
Θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ότι όλα «στοιχηματίζονται» στο αμερικανικό αεροπλάνο, τόσο για το Πολεμικό Ναυτικό όσο και για την Πολεμική Αεροπορία . Αυτό, θα σήμαινε την υιοθέτηση στην ονομαστική αξία των συστάσεων της Ισπανικής αεροπορίας, με την έννοια της ευκολίας λειτουργίας με ένα δεύτερο μοντέλο, αντί να βασιστεί ολόκληρη η δύναμη στο ευρωπαϊκό Eurofighter και, επιπλέον, αυτό το μοντέλο να είναι πέμπτης γενιάς. Αυτή η τελευταία λεπτομέρεια είναι πολύ σημαντική, γιατί έχει βαρύτητα το «F-35» χωρίς να το κατονομάζει η Ισπανική αεροπορία.
Εάν γίνει αποδεκτή η προηγούμενη υπόθεση και εάν, το επιλεγμένο μοντέλο είναι το αμερικανικό, 10 δις θα αφιερωθούν σε αυτό το πρόγραμμα, το οποίο θα έδινε στην Ισπανική Πολεμική Αεροπορία έναν αριθμό μεταξύ 60 και 65, καλά εξοπλισμένων αεροσκαφών με αποθέματα όπλων . Έτσι, η Ισπανία θα γίνει ένας από τους σημαντικότερους ευρωπαίους εταίρους του προγράμματος, κάτι που θα είχε τα αναμφισβήτητα πλεονεκτήματά του. Ωστόσο, δεν φαίνεται πολύ πιθανό σενάριο.
Μια δεύτερη ανάγνωση, με αυτή τη διαφοροποίηση, θα έδειχνε την πορεία αντικατάστασης του F-18 από δύο άλλα μοντέλα . Για κάποιους θα ήταν ξεκάθαρα το Eurofighter, στην πιο σύγχρονη έκδοσή του. Αυτό, θα μπορούσε να σημαίνει ότι, αντιστοιχεί σε κεφάλαιο 4,5 δις που θα σήμαινε την απόκτηση μεταξύ 30 και 40 νέων αεροσκαφών.
Τα παραπάνω οδηγούν στο γεγονός ότι, η δεύτερη φάση αντικατάστασης των F-18 συν αυτή του Harrier, θα γινόταν με F-35 . Είναι λογικό να πιστεύουμε ότι, όντας δύο μοντέλα αεροσκαφών, έχουν χωριστεί σε διαφορετικά τμήματα και, αντίθετα, η αντικατάσταση του Harrier , εάν συμβαδίζει και στο ίδιο τμήμα με τη δεύτερη φάση του F- 18, δεν μπορεί να είναι άλλο από το F-35. Με τα 6,5 δις θα έδινε περίπου 35-38 αεροπλάνα, 12-14 για το Πολεμικό Ναυτικό και τα υπόλοιπα για να εξοπλιστούν δύο μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας.
Τι θα έφερνε το F-35
Αναφορικά με τα πλεονεκτήματα που θα έφερνε η λειτουργία με το F-35, θα ξεχωρίζαμε τρεις πτυχές. Η πρώτη θα ήταν η πιο προφανής: η εμπειρία της λειτουργίας με ένα πραγματικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς , κάτι που είναι σχεδόν απαραίτητο ή τουλάχιστον θα φανεί χρήσιμο, όταν έρθει η μέρα να γίνει η μετάβαση σε αεροσκάφος έκτης γενιάς, όπως θα είναι και το FCAS, το οποίο πρέπει να θυμόμαστε, ότι δεν είναι η αντικατάσταση του F-18 για την Ισπανική Αεροπορία, αλλά το Eurofighter.
Δεύτερον, η διαλειτουργικότητα θα επιτευχθεί με όλες τις αεροπορικές δυνάμεις των εταίρων και των συμμάχων , γιατί σχεδόν όλοι, εκτός από τη Γαλλία, που πάντα ακολουθούσε το δικό της δρόμο, θα έχουν F-35. Ακόμη και η Γερμανία, η οποία πριν από ένα χρόνο αποκήρυξε το μοντέλο. Το να είσαι σε μια τόσο μεγάλη και διεθνή κοινότητα, έχει πολλά πλεονεκτήματα και είναι σαφές ότι, η ανταλλαγή εμπειριών, εξοπλισμού και υποστήριξης θα έδινε μεγάλη δυναμική στην Ισπανική διεθνή παρουσία.
Τέλος, υπάρχει το θέμα που αρέσει περισσότερο στους πολιτικούς: Βιομηχανική επιστροφή . Η Lockheed, κατασκευαστής του αεροσκάφους, είναι πολύ ξεκάθαρη ότι χωρίς Βιομηχανική επιστροφή, δεν θα υπάρξει πώληση, επομένως θα έχει κάτι έτοιμο να προσφέρει ως αντάλλαγμα.
Όμως η απόκτηση του F-35 από την Ισπανία, θα μπορούσε να έχει συνέπειες στη συμμετοχή της χώρας στο έργο, καθώς θα μπορούσε να συνεπάγεται τη μεταφορά στρατηγικών δεδομένων στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η εκδήλωση ενδιαφέροντος από την Ισπανία, αναμένεται να δημιουργήσει ένα νέο κύμα προμηθειών στην Ευρώπη, ειδικά μετά από μια ασταθή κατάσταση στο ανατολικό τμήμα της ηπείρου. Το F-35 είναι μια από τις μεγαλύτερες προμήθειες μεγάλης κλίμακας και ορόσημο τον τελευταίο καιρό, με παραγγελίες από την Πολωνία, τη Δανία, το Βέλγιο, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, την Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο.