«Η Ρωσία έχει αρχίσει να δοκιμάζει ένα εκτινασσόμενο κάθισμα, για το πολλά υποσχόμενο αεροπορικό συγκρότημα μεγάλης εμβέλειας PAK-DA», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της Επιχείρησης Έρευνας και Παραγωγής (NPP) Zvezda, Pozdnyakov.
«Είμαστε σχεδόν εντός προγράμματος. Οι δοκιμές μόλις ξεκινούν», είπε, απαντώντας σε ερώτηση για το αν άρχισαν οι δοκιμές του καθίσματος για το βομβαρδιστικό PAK-DA.
Σύμφωνα με τον Pozdnyakov, οι δοκιμές θα περιλαμβάνουν κλιματικές δοκιμές και δοκιμές πόρων και θα εξετάζουν τις «μηχανικές επιπτώσεις». Αυτό συνεπάγεται έλεγχο, κατά πόσον διατηρείται η δομική ακεραιότητα και εάν το σύστημα μπορεί να αντέξει τις ακραίες πιέσεις στο κάθισμα, ενώ εκτινάσσεται από ενισχυτές πυραύλων κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Τον Ιούλιο του 2021 , ο Pozdnyakov είπε ότι, οι παραδόσεις των καθισμάτων στην Tupolev Public Joint Stock Company (PJSC) θα πρέπει να ξεκινήσουν έως το 2023.
Το PAK-DA, είναι το πρώτο «στρατηγικό βομβαρδιστικό μεγάλου βεληνεκούς» της Ρωσίας, που αναπτύσσεται εδώ και δεκαετίες, με σκοπό να αντικαταστήσει τους τρεις βασικούς άξονες του RuAF του Tupolev Design Bureau, το Tu-160 «Blackjack», το Tu-22M και το Tu-95 της εποχής του 1950.
Δεν είναι σαφές, εάν αυτό σημαίνει ότι το Tu-160 θα χρησιμεύσει ταυτόχρονα δίπλα στο PAK-DA, για λίγο πριν καταργηθεί.
Ωστόσο, η Πολεμική Αεροπορία συνήθως δεν αποσύρει ολόκληρους στόλους αεροσκαφών και ορισμένοι αριθμοί διατηρούνται και αναβαθμίζονται, έως ότου η αντικατάστασή τους ολοκληρώσει τη σειριακή παραγωγή.
Μετά από τουλάχιστον δύο χρόνια αυστηρών δοκιμών πτήσης, το τελικό μοντέλο παραγωγής παγώνει για να αποκαλύψει τις απαραίτητες τροποποιήσεις και διορθώσεις. Και τα πληρώματα πτήσης και εδάφους, χρειάζονται επίσης χρόνο για να εξοικειωθούν πλήρως με το αεροσκάφος.
Επιπλέον, ο υπουργός βιομηχανίας και εμπορίου της Ρωσίας Denis Manturov, είπε τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους ότι το αναβαθμισμένο Tu-160M, θα κατασκευαστεί επίσης με το PAK-DA κατά την επίσκεψή του στο εργοστάσιο Tu-160 στο Καζάν. Η βαριά αναβαθμισμένη παραλλαγή «M» του Tu-160, πέταξε για πρώτη φορά το 2021, έξι χρόνια μετά την έναρξη του προγράμματος εκσυγχρονισμού του το 2015.
Η Ρωσία, θα παραλάβει το πρώτο νεοκατασκευασμένο στρατηγικό βομβαρδιστικό πυραύλων Tu-160M έως το δεύτερο τρίμηνο του 2022, για επόμενες κρατικές δοκιμές και επιχειρησιακή υπηρεσία.
Έτσι, μπορεί εύλογα να υποτεθεί ότι το PAK-DA και το Tu-160, θα λειτουργούσαν μαζί για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα, πριν το τελευταίο παροπλιστεί.
Μισό δισεκατομμύριο ρούβλια Αξίας Εκτίναξης Καθισμάτων
Με πλήρωμα τεσσάρων ατόμων στο Tu-160, οι Ρώσοι κρατικοί κατασκευαστές θα κατασκευάσουν δώδεκα εκτινασσόμενα καθίσματα για το πρώτο PAK-DA, του οποίου η ανάπτυξη και η μαζική παραγωγή θα κοστίσουν 500 εκατομμύρια ρούβλια, σύμφωνα με έκθεση στην Izvestia . Αυτά τα τέσσερα, θα είναι για τα τρία πρωτότυπα μοντέλα που θα παραχθούν αρχικά.
Το Prospective Aviation Complex for Long Range Aviation (PAK-DA), ξεκίνησε να κατασκευάζεται τον Μάιο του 2020 και αναμένεται να ξεκινήσει τις πτητικές δοκιμές έως τον Μάρτιο του 2025 και τη σειριακή παραγωγή έως το 2028-2029.
Σύμφωνα με την Izvestia, οι δύο φάσεις θα είναι προκαταρκτικές δοκιμές τον Απρίλιο του 2023 και «κρατικές δοκιμές» έως τον Φεβρουάριο του 2026. Αυτή την περίοδο θα πραγματοποιηθούν επίσης, οι δοκιμές του «συστήματος διάσωσης», το οποίο μπορεί να υποτεθεί ότι είναι τα εκτινασσόμενα καθίσματα.
Προηγουμένως, ο Pozdnyakov είχε πει ότι ένα νέο μεγαλύτερο αλεξίπτωτο για τους πιλότους αναπτύσσεται επίσης. Αυτό συμβαίνει «γιατί όταν αλεξίπτωτα πιλότων μεγάλης μάζας, προσγειώνονται όχι σε επίπεδο ωκεανού ή μηδενικό σημείο, αλλά σε 1000-1500 μέτρα, η ταχύτητα πτώσης είναι μεγαλύτερη και η περιοχή του θόλου χρειάζεται περισσότερο χρόνο», πρόσθεσε.
Τα καθίσματα θα έχουν επίσης, μια νέα μονάδα ελέγχου εκτίναξης αφού η καμπίνα θα πρέπει να απελευθερώσει όχι δύο αλλά τέσσερις πιλότους και τα καθίσματά τους διαδοχικά. Αυτό απαιτεί λεπτότερο συγχρονισμό.
Το πρώτο μαχητικό αεροσκάφος «Pure Stealth» της Ρωσίας;
Το PAK-DA, θα μπορεί να παραμείνει στον αέρα για 30 ώρες, θα πετά με υποηχητικές ταχύτητες και θα έχει κινητήρα με ώθηση περίπου 23 τόνων. Τον Αύγουστο, μια δημοσίευση της Popular Mechanics πρότεινε ότι το Ρωσικό PAK-DA, θα έχει μεγαλύτερη εμβέλεια από το αμερικανικό B-2 Spirit, καθώς η Ρωσία έχει λιγότερα αεροσκάφη τάνκερ για ανεφοδιασμό στον αέρα.
Με βάση τις δηλώσεις αξιωματούχων της Ρωσικής αμυντικής βιομηχανίας και του υπουργείου, ότι το αεροπλάνο επόμενης γενιάς θα διαθέτει νέες τεχνολογίες και «υλικά» για να «μειώσει την υπογραφή του ραντάρ», φαίνεται ότι το PAK-DA θα είναι ένα βομβαρδιστικό stealth πλήρους όψης, το πρώτο της Ρωσίας.
Το Su-57 περιγράφεται συχνά ως ένα αεροσκάφος πολύ «χαμηλής παρατηρησιμότητας», που δεν προορίζεται να είναι σχεδόν αόρατο από τα ραντάρ, σε αντίθεση με το αμερικανικό F-22A και το F-35 Lightning II.
Οι άμεσοι ανταγωνιστές του PAK-DA, θα είναι το αμερικανικό B-21 «Raider» και το κινεζικό H-20, και τα δύο αεροσκάφη των οποίων τα πρώτα μοντέλα κατασκευάζονται επίσης. Ωστόσο, η ονομασία PAK-DA, πιθανότατα θα αλλάξει μετά τον οριστικό σχεδιασμό σειριακής παραγωγής.
Το Su-57, για παράδειγμα, αρχικά ονομαζόταν PAK-FA κατά τη φάση σχεδιασμού, ανάπτυξης και δοκιμών πτήσης. Η ικανότητα εκτόξευσης του ρωσικού υπερηχητικού πυραύλου Kh-47M2 «Kinzhal», οι βόμβες ακριβείας, ο εξαιρετικά κρυπτογραφημένος εξοπλισμός επικοινωνίας, ο Ηλεκτρονικός Πόλεμος, τα ανθεκτικά συστήματα στην εμπλοκή, ακόμη και οι πύραυλοι αέρος-αέρος για αυτοάμυνα είναι μερικές από τις θεμελιώδεις δυνατότητες των Ρώσων σχεδιαστών, που έχουν προβλέψει για το αεροσκάφος.
Αλλά το καθοριστικό χαρακτηριστικό του αεροσκάφους, είναι πιθανό να είναι ένας κινητήρας συνδυασμένου κύκλου έκτης γενιάς, του οποίου η έρευνα και ανάπτυξη (R&D) ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2021.
Ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος Στρατηγικής της United Engine Corporation (UEC) Mikhail Remizov, ισχυρίστηκε ότι υποσχόμενοι τομείς όπως ένα «συνδυασμένο σύστημα παραγωγής ενέργειας» και ένας «πιο ηλεκτρικός κινητήρας», προορίζονται για τα μελλοντικά μαχητικά αεροσκάφη. Μέχρι τότε, το PAK-DA και το Su-57 θα πετούν με κινητήρες πέμπτης γενιάς.