Σε συνέντευξή του ο Χαλούκ Μπαϊρακτάρ, Διευθύνων Σύμβουλος της τουρκικής κατασκευάστριας drones, κατηγόρησε την Κίνα ότι θέτει κρυφούς περιορισμούς στα drones που έστελνε σε άλλα έθνη.
Ο Bayraktar, Διευθύνων Σύμβουλος της Baykar Technology, το περιέγραψε ως «εντελώς απαράδεκτο», αποκαλύπτοντας ότι είχε μάθει από έναν αξιωματούχο μιας χώρας ότι τα κινεζικά UAV γύρισαν καθώς πλησίαζαν τα κινεζικά σύνορα.
Τα σχόλια του Μπαϊρακτάρ για τα κινεζικά drones δεν είναι καινούργια. Είπε προηγουμένως ότι, η Κίνα δεν θα ήταν πρόθυμη να πουλήσει drones σε πολλά ασιατικά έθνη στη γειτονιά της και ότι ο Baykar είναι πρόθυμος, να προσφέρει σε αυτά τα έθνη μια καλύτερη εναλλακτική λύση.
«Τα τουρκικά drones έχουν κερδίσει πολλά συμβόλαια παγκοσμίως, ενώ τα κινεζικά drones αποστέλλονται κυρίως στη Μέση Ανατολή», είπε. Ο Τούρκος κατασκευαστής drone θέλει να ξεπεράσει τις κινεζικές εταιρείες, οι οποίες ήδη υστερούν έναντι της τουρκικής εταιρείας.
Ο Μπαϊρακτάρ τόνισε επίσης, τη σημασία των ένοπλων μη επανδρωμένων αεροσκαφών σε μελλοντικές συγκρούσεις, ιδίως σε μια πιθανή σύγκρουση στα στενά της Ταϊβάν, στο περιθώριο του Teknofest, της μεγαλύτερης αεροπορικής, αεροδιαστημικής και τεχνολογικής εκδήλωσης της Τουρκίας.
Συνέχισε να επικρίνει την κατώτερη απόδοση των κινεζικών drones και ισχυρίστηκε ότι, τα έθνη που είχαν προηγουμένως αγοράσει κινεζικά drones στρέφονται τώρα, σε οπλισμένα drones που παράγονται από την Baykar Technology.
Είπε ότι τα drones Baykar είναι επί του παρόντος τα πιο περιζήτητα UAV στην αγορά και ότι, η επιχείρηση έχει ήδη ξεπεράσει τις συνολικές εξαγωγές drone της Κίνας.
Τι πιστεύουν οι ειδικοί για τους ισχυρισμούς του Bayraktar
Η Amelia Smith, αμυντική αναλύτρια με έδρα τις ΗΠΑ, είπε στους EurAsian Times, «η Κίνα μπορεί να έχει θέσει τέτοιο περιορισμό στα UAV της».
«Δεδομένου ότι το UAV πρέπει να γνωρίζει τη θέση του σε περίπτωση απώλειας σύνδεσης με τον επίγειο σταθμό, μια παρόμοια λειτουργία θα μπορούσε να αναγκάσει το UAV να γυρίσει και να πετάξει προς την άλλη κατεύθυνση, εάν φτάσει σε μια ορισμένη απόσταση από τα κινεζικά σύνορα, ή διασχίζει τα κινεζικά σύνορα», πρόσθεσε.
Η Smith τόνισε επίσης ότι, «τα κινεζικά drones έχουν εξαχθεί σε μεγαλύτερο αριθμό χωρών από το Bayraktar TB2. Η εμπορική επιτυχία της DJI ήταν μεγαλύτερη από οποιονδήποτε άλλο εμπορικό κατασκευαστή UAS, με τα UAV της DJI να χρησιμοποιούνται σε πολλές βιομηχανίες».
«Τα κινεζικά UCAV, συγκεκριμένα τα Wing Loong και CASC Rainbow, έχουν χρησιμοποιηθεί για μάχη, αλλά όχι στην ίδια κλίμακα της δημόσιας προσοχής όπως το TB2 με χρήση στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ, τον πόλεμο της Ουκρανίας και τη Λιβύη», είπε.
Σε παρόμοια γραμμή, η Oryx, αναλυτής του Internet OSINT, σε συνομιλία με τους EurAsian Times, επεσήμανε ότι η DJI, μια κινεζική εταιρεία κατασκευής drones, έχει προηγουμένως ενημερώσει το λογισμικό της, έτσι ώστε τα drones της να μην μπορούν πλέον να πετούν στη Συρία και το Ιράκ κατά τη διάρκεια του πολέμου που έγιναν εκεί.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ακόμη και στον πόλεμο της Ουκρανίας, η DJI προσφέρθηκε να βάλει geofencing για να αποτρέψει όλα τα drones της DJI να πετούν πάνω από την Ουκρανία, ανεξάρτητα από το ποιος τα ελέγχει.
Επιτυχία εξαγωγών Drone της Κίνας
Σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο Ερευνών για την Ειρήνη της Στοκχόλμης, η Κίνα ήταν ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγέας όπλων στον κόσμο το 2019-2020. Η Αμερική βγήκε στην κορυφή, ακολουθούμενη από τη Ρωσία και τη Γαλλία.
Τα στοιχεία από το Ινστιτούτο της Στοκχόλμης δείχνουν ότι μεταξύ 2016 και 2020, η Αλγερία, το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν έλαβαν περίπου το 60% των εξαγωγών της Κίνας. Αποκάλυψε επίσης ότι, το 38% όλων των κινεζικών εξαγωγών πήγαν στο Πακιστάν εκείνη την περίοδο.
Σε μια μελέτη για τις κινεζικές εξαγωγές drone, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια και το Πανεπιστήμιο A&M του Τέξας, διαπίστωσαν ότι 18 χώρες αγόρασαν οπλισμένα drones μεταξύ 2011 και 2019. Η Κίνα πούλησε τα drones σε έντεκα από αυτές τις 18 χώρες.
Μέχρι το 2025, ο ταχέως αναπτυσσόμενος τομέας των drone της Κίνας αναμένεται να φτάσει σε αξία αγοράς άνω των 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Εν τω μεταξύ, οι ΗΠΑ πωλούν αποκλειστικά τα drones τους σε μικρό αριθμό εθνών.
Κινέζοι κατασκευαστές έχουν προμηθεύσει τα προϊόντα τους στην Αλγερία, την Αίγυπτο, την Αιθιοπία, το Ιράκ, την Ιορδανία, τη Μιανμάρ, τη Νιγηρία, το Πακιστάν, τη Σαουδική Αραβία, το Τουρκμενιστάν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Ζάμπια.
Αυτό το θέμα εξετάζεται επίσης σε μια μελέτη της DIA, της εσωτερικής υπηρεσίας πληροφοριών του Πενταγώνου. Η μελέτη παραδέχεται ότι, «η Κίνα είναι ένας εξειδικευμένος προμηθευτής οπλισμένων (drones)» στη Μέση Ανατολή και υποστηρίζει ότι, «η Κίνα αντιμετωπίζει μικρό ανταγωνισμό», καθώς δεν είναι μέλος διεθνών καθεστώτων ελέγχου των εξαγωγών.
Πράγματι, σε αντίθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη, η Κίνα δεν έχει υπογράψει το καθεστώς ελέγχου τεχνολογίας πυραύλων (MTRC), το οποίο περιορίζει σοβαρά την εξάπλωση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών μάχης και καθιστά τις αποστολές αεροσκαφών των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή πιο προκλητικές.
Οι κινεζικές εταιρείες, μπόρεσαν να επωφεληθούν από τις αναξιοποίητες αγορές για την εξαγωγή στρατιωτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών, χάρη στην ισχυρή υποστήριξη από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα και τις υπάρχουσες αμυντικές συμμαχίες που έχουν αναπτύξει όλα αυτά τα χρόνια, πουλώντας φθηνά αντίγραφα ρωσικού στρατιωτικού εξοπλισμού στο εξωτερικό.
Η Κίνα παρέχει επίσης ευέλικτους όρους πληρωμής, οι οποίοι προσελκύουν τα έθνη που αγωνίζονται να χρηματοδοτήσουν τη στρατιωτικοποίησή τους. Η Βενεζουέλα ήταν σε θέση να πληρώσει εν μέρει για κινεζικά πλοία επιφανείας, μεταφορικά αεροσκάφη, οχήματα μάχης πεζικού και ραντάρ αεράμυνας χρησιμοποιώντας πετρέλαιο.
Κινεζικά drones
Οι χώρες που αγοράζουν κινεζικά όπλα σπάνια εκφράζουν παράπονα και οι αναλυτές ισχυρίζονται ότι, πολλές δεν χρησιμοποιούν ποτέ τον εξοπλισμό αφού δεν βρίσκονται σε πόλεμο. Ωστόσο, αρκετές πρόσφατες περιπτώσεις έχουν δείξει ότι αυτά τα drones λειτουργούν κακώς και οι πελάτες δεν είναι πάντα ευχαριστημένοι με αυτά.
Το 2019, πολλά αεροπορικά ειδησεογραφικά πρακτορεία ανέφεραν ότι η Βασιλική Πολεμική Αεροπορία της Ιορδανίας, είχε καταχωρίσει έξι μη επανδρωμένα αεροσκάφη CH-4B «Rainbow» κινεζικής κατασκευής προς πώληση. Οι Ιορδανοί πιθανότατα ήταν δυσαρεστημένοι με την απόδοσή του, ανέφεραν τα δημοσιεύματα.
Το 2015, το Ιράκ φέρεται να απέκτησε έναν άγνωστο αριθμό πολεμικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών CH-4B. Δεν είναι σαφές, εάν η Κίνα παρείχε στο Ιράκ μόνο το υβριδικό UAV επίθεσης και αναγνώρισης CH-4B ή το μοντέλο CH-4A, ένα αναγνωριστικό drone με εμβέλεια 5.000 χιλιομέτρων και αντοχή 30–40 ωρών.
Το 2014, η Σαουδική Αραβία αγόρασε τα πρώτα της μη επανδρωμένα αεροσκάφη Cai Hong «Rainbow» 4 (CH-4) από την China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) και υπέγραψε συμβόλαιο για την εγχώρια παραγωγή τους το 2017.
Η Κίνα αναφέρεται ότι πούλησε το CH-4B σε πολλές χώρες , όπως η Αλγερία, η Νιγηρία, η Ιορδανία, η Ζάμπια, το Ιράκ, η Σαουδική Αραβία, η Αιθιοπία, το Τουρκμενιστάν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Πακιστάν και η Μιανμάρ.
Επιπλέον, η Κίνα άρχισε να εξάγει εγχώρια αναπτυγμένη σειρά Wing Loong το 2010, η οποία περιλαμβάνει το Wing Loong I, το Wing Loong ID και το Wing Loong II. Μέχρι το τέλος του 2018 είχαν εξαχθεί συνολικά 100.
Τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης ισχυρίστηκαν το 2019 ότι, περισσότεροι από 3.000 σφαίρες πραγματικών πυρομαχικών εκτοξεύτηκαν από διάφορους πελάτες, χρησιμοποιώντας drones της σειράς Wing Loong με συνολική βαθμολογία ακρίβειας άνω του 90% τόσο σε σταθερούς όσο και σε κινούμενους στόχους πεδίου μάχης.
Σε σύγκριση με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη του Ισραήλ, των ΗΠΑ και της Τουρκίας, τα κινεζικά drones επικρίνονται τακτικά για υψηλά ποσοστά συντριβής και προβλήματα αξιοπιστίας.
Για παράδειγμα, τα κινεζικά UAV της Wing Loong που παρείχαν τα ΗΑΕ στις δυνάμεις του Χάφταρ κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου στη Λιβύη, χτυπήθηκαν και κατέπεσαν από δυνάμεις του Εθνικού Στρατού της Λιβύης (LNA), πιστές στον στρατηγό Khalifa Belqasim Hafta.
Ωστόσο, το πόσο καλά λειτουργούν τα κινεζικά στρατιωτικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε έναν σκληρά αμφισβητούμενο χώρο μάχης γεμάτο με μαχητικά αεροσκάφη και συστήματα αεράμυνας δεν έχει ακόμη φανεί.