Το αμερικανικό αεροσκάφος stealth B-2 Spirit, έχει υποστεί αρκετές αναβαθμίσεις από την έναρξη λειτουργίας του το 1988. Το τελευταίο από αυτά, σύμφωνα με το The National Interest, το έκανε «απρόσιτο για τα ρωσικά συστήματα αεράμυνας».
Εκτός από το ότι είναι το πρώτο σύγχρονο μαζικής παραγωγής αεροσκάφος stealth με βαριά ιπτάμενα φτερά, το B-2 Spirit είναι επίσης, το πιο ακριβό αεροσκάφος στην ιστορία της αεροπορίας.
Κατά τη διάρκεια της παραγωγής, που διήρκεσε από το 1986 έως το 1999, μια μονάδα (σύμφωνα με ανοιχτές πηγές) εκτιμήθηκε σε περίπου 2,1 δισ. Δολάρια. Συνολικά κατασκευάστηκαν 21 τέτοια αεροσκάφη.
Το B-2 Spirit χρησιμοποιεί τεχνολογία stealth, το σώμα του αεροσκάφους καλύπτεται με υλικά που απορροφούν τα ραντάρ, οι πίδακες του κινητήρα είναι θωρακισμένοι και η περιοχή αποτελεσματικής διασποράς είναι μικρή.
Η μαχητική χρήση του B-2 δεν έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια, αλλά είναι συνεχώς σε υπηρεσία και πραγματοποιούν περιπολίες σε διάφορες περιοχές του Ειρηνικού και του Ατλαντικού ωκεανού. Το 2019, τρία αμερικανικά βομβαρδιστικά B-2 Spirit, αναπτύχθηκαν στη βρετανική στρατιωτική αεροπορική βάση Fairford.
Η τρέχουσα αναβάθμιση, σύμφωνα με το The National Interest, στοχεύει στην επίτευξη «κάποιας προόδου στο ενημερωμένο B-2 Spirit, με την προσθήκη του λεγόμενου συστήματος διαχείρισης άμυνας». Αυτό, υποτίθεται ότι επιτρέπει στο B-2 να ανιχνεύει και να αποφεύγει την αντιαεροπορική άμυνα του εχθρού.
«Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αφού η νέα γενιά ρωσικών συστημάτων αεράμυνας μπορεί να παρακολουθεί αεροσκάφη stealth», σημειώνει το αμερικανικό δημοσίευμα.
Το Πεντάγωνο δεν αποκαλύπτει, τα χαρακτηριστικά της λειτουργίας προστασίας ενός στρατηγικού βομβαρδιστικού από συστήματα ραντάρ των εκσυγχρονισμένων S-400 και πιο σύγχρονων αντιαεροπορικών πυραυλικών συστημάτων S-500 . «Μάλλον δεν είναι δημόσια για λόγους ασφαλείας. Το μόνο που αποκαλύπτει ο στρατός, είναι ότι η ανακλαστικότητα του βομβαρδιστικού θα αυξηθεί από 80% σε σχεδόν 100%. Προηγουμένως, κανένα αεροσκάφος δεν είχε τέτοιους δείκτες », σημειώνει το National Interest.
Οι Ρώσοι ειδικοί είναι επιφυλακτικοί σχετικά με αυτές τις δηλώσεις
«Ο εκσυγχρονισμός του αμερικανικού στρατηγικού βομβαρδιστικού B-2, μπορεί να έγκειται στα νέα του όπλα, αλλά όχι στην ικανότητα αποφυγής των ρωσικών συστημάτων αεράμυνας», δήλωσε ο στρατηγός Βλαντιμίρ Ποπόφ στη Gazeta.Ru .
«Το σύγχρονο σύστημα αεράμυνας είναι κατασκευασμένο με τέτοιο τρόπο, ώστε να παρέχει πολυεπίπεδη αεράμυνα, κατά μήκος των γραμμών και σε βάθος. Οι δυνάμεις αεράμυνας μας είναι τοποθετημένες με τέτοιο τρόπο, που δεν επιτρέπουν να το ξεπεράσουμε ούτε σε εξαιρετικά χαμηλά ούτε σε μεγάλα υψόμετρα. Ακόμα κι αν, ας πούμε, έχαναν τις μακρινές προσεγγίσεις, τότε η προσέγγιση στρατηγικών αντικειμένων, μεγάλων βιομηχανικών κέντρων δεν είναι πλέον επιτρεπτή», αναφέρει.
Ο στρατηγός υπενθύμισε ότι το σύστημα stealth, κατ' αρχήν, δεν λειτουργεί στην περίπτωση των συστημάτων S-500, τα οποία τώρα εισέρχονται σε υπηρεσία με τις Ένοπλες Δυνάμεις της Ρωσικής Ομοσπονδίας .
Το S-500 είναι εξοπλισμένο με τον ανιχνευτή ραντάρ παντός ύψους Yenisei. Πρόκειται για έναν πλήρως ψηφιακό εντοπιστή, το σήμα ψηφιοποιείται και αποστέλλεται σε ξεχωριστό επεξεργαστή για επεξεργασία. Η κεραία του είναι μια συστοιχία ενεργών φάσεων. Ο χρόνος ανανέωσης και κυκλοφορίας δεν υπερβαίνει τα 5 λεπτά.
Είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί συνεχώς για σχεδόν απεριόριστο χρόνο. Ανιχνεύει εναέρια αντικείμενα σε υψόμετρα άνω των 100 km, στα όρια του διαστήματος και του εναέριου χώρου, σε εμβέλεια άνω των 600 km. Αλλά το κύριο πράγμα είναι ότι, το "Yenisei", σύμφωνα με τους προγραμματιστές, είναι σε θέση να ξεπεράσει τις ανακλαστικές ιδιότητες του "stealth". «Και δεν έχει σημασία αν αυτή η αντανάκλαση λειτουργεί στο 80% ή στο 100%. Η τεχνολογία Stealth απλά δεν θα λειτουργήσει. Το ραντάρ S-500 θα ανιχνεύσει εύκολα το B-2 Spirit», πρόσθεσε ο στρατηγός.
Ένας άλλος στρατιωτικός αναλυτής και δημοσιογράφος, ο Vladislav Shurygin συμφωνεί με αυτήν την άποψη.
«Πρόκειται για ένα ειλικρινές PR της αμερικανικής αεροπορικής βιομηχανίας, που φουσκώνει τις ικανότητες γύρω από το στρατηγικό βομβαρδιστικό B-2», είπε ο Shurygin στη Gazeta.Ru. «Το αεροπλάνο δεν είναι κακό, κατάφερε να βομβαρδίσει τη Γιουγκοσλαβία, όπου, μεταξύ άλλων στόχων, χτύπησε την κινεζική πρεσβεία στο Βελιγράδι, γεγονός που οι Κινέζοι σύντροφοι δεν έχουν ξεχάσει μέχρι σήμερα. Σημαδεύτηκε επίσης από χτυπήματα στο Αφγανιστάν, όπου δεν υπάρχει καθόλου αεράμυνα. Ξοδέψανε εκατοντάδες πυρομαχικά εκεί, αλλά δεν υπάρχουν νίκες επί του πραγματικού εχθρού», είπε.