Μια ακόμη απογοήτευση για την ευρωπαϊκή άμυνα; Σύμφωνα με Ισπανικά μέσα ενημέρωσης , η Πολεμική Αεροπορία και το Ναυτικό της Ισπανίας θέλουν να ανανεώσουν τους στόλους των μαχητικών αεροσκαφών τους με αμερικανικά F-35.
Ο ισπανικός διαγωνισμός καλύπτει τόσο την Πολεμική Αεροπορία (EdA) όσο και το Πολεμικό Ναυτικό, για 25 συμβατικά F-35A απογείωσης και προσγείωσης (CTOL), για να αντικαταστήσουν τα EF-18 Hornets του πρώτου και 25 σύντομης απογείωσης και κάθετης προσγείωσης (STOVL) F-35B για αντικατάσταση των McDonnell Douglas AV-8B Harrier II/II+s του τελευταίου. Η επιλογή F-35 έχει προγραμματιστεί για το 2025 και οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν περίπου το 2027.
Δεδομένου ότι το ισπανικό ναυτικό εκμεταλλεύεται επί του παρόντος, το McDonnell Douglas AV-8B Harrier II/II+ (VA.2 σε εθνική υπηρεσία) από το αμφίβιο σκάφος επίθεσης Juan Carlos I, είναι γνωστό εδώ και καιρό ότι η υπηρεσία θα χρειαστεί να αποκτήσει το F-35B , ως η μόνη διαθέσιμη επιλογή αεροσκαφών STOVL στην αγορά, όταν τελικά αποσύρει το Harrier στις αρχές της δεκαετίας του 2030.
Εάν επιβεβαιωθεί η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να αποκτήσει τα F-35B, δεν είναι γνωστό τι αντίκτυπο θα έχει στις δεσμεύσεις της Ισπανίας για το μέλλον του τριεθνικού προγράμματος FCAS .
Αλλά ο Γκρεγκ Ούλμερ, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Lockheed Martin, υποστήριξε ότι πράγματι είχαν ξεκινήσει συζητήσεις με τη Μαδρίτη.
Αυτό θα αποτελέσει, άλλο ένα πλήγμα για την ευρωπαϊκή άμυνα και ιδιαίτερα για τον Γάλλο Πρόεδρο Εμμανουέλ Μακρόν, καθώς επαινεί το τριεθνικό πρόγραμμα του οποίου τα έργα είναι το Scaf και Eurofighter.
Να υπενθυμίσουμε ότι ήδη, η Γερμανία, επίσης μέτοχος στο πρόγραμμα Scaf, αποφάσισε φέτος να εξοπλιστεί με 35 F-35. Ομοίως, η Τσεχική Δημοκρατία, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα μπορούσε να αποκτήσει F-35.
Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία είχαν ανακοινώσει αμυντική συμφωνία για την υπογραφή των συμβολαίων μελέτης, του Μελλοντικού Εναερίου Συστήματος Μάχης (SCAF). Μάλιστα το εν λόγω σχέδιο, είχε προβληθεί ως το μεγαλύτερο αμυντικό σχέδιο στην ιστορία της Ευρώπης, ύψους άνω των 100 δισ. ευρώ.
Περισσότερο, όμως, από ένα μαχητικό αεροσκάφος νέας γενιάς, το πρόγραμμα είναι ένα «σύστημα συστημάτων» που πλαισιώνουν ένα αεροσκάφος με συνοδευτικά drones. Το σύνολο συνδέεται μέσω ενός «cloud μάχης», με τα άλλα στρατιωτικά μέσα που χρησιμοποιούνται σε μία πολεμική επιχείρηση.
Οι μελέτες αυτές, της «φάσης 1B» αφορούσαν δαπάνη ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το 2024, κατανεμημένη ισότιμα μεταξύ των τριών χωρών.
Μία μελέτη της «φάσης 2», προέβλεπε στην συνέχεια την ανάπτυξη μέχρι το 2027 ενός προ-πρωτοτύπου, για την δοκιμή της αποτελεσματικότητας των τεχνολογιών που θα έχουν χρησιμοποιηθεί.
Όμως η Μαδρίτη, θα εξετάσει το ενδεχόμενο να παραγγείλει 50 F-35 από την αμερικανική Lockheed Martin. Μια σύμβαση θα ήταν ένα τεράστιο πλήγμα για το σχέδιο μαχητικού αεροσκάφους SCAF, που ξεκίνησε από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία.
Θα συνεχίσει το F-35 την επιδρομή του στην Ευρώπη;
Μετά το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ολλανδία, την Ιταλία, την Πολωνία, τη Δανία, το Βέλγιο , την Ελβετία, προσφάτως και την Ελλάδα, η Ισπανία θα μπορούσε να ενταχθεί στο κλαμπ των Ευρωπαίων πελατών του κυνηγού της Lockheed Martin.
Η σύμβαση θα μπορούσε να υπογραφεί το 2025, για τις πρώτες παραδόσεις το 2027. Η Μαδρίτη θα αντικαταστήσει έτσι τόσο τα παλιά της F-18 όσο και τα μαχητικά κάθετης απογείωσης Harrier του Ισπανικού Ναυτικού.
Πέρα από την επιβεβαίωση της «αμερικανικής προτίμησης» στα μαχητικά αεροσκάφη στην Ευρώπη , την οποία καταγγέλλει τακτικά το αφεντικό της Dassault Aviation Eric Trappier, μια ισπανική παραγγελία F-35 θα ήταν επίσης ένα μεγάλο σοκ για το πρόγραμμα αεροσκαφών της μάχης SCAF, που ξεκίνησε το 2017 από το Παρίσι και το Βερολίνο και προσχώρησε το 2020 από τη Μαδρίτη. Η ιδέα αυτού του έργου είναι να αναπτυχθεί, έως το 2040.