Ένοπλες Συρράξεις

Για ποιους λόγους οι Ρώσοι δεν καταστρέφουν τις στρατηγικής σημασίας γέφυρες στον Δνείπερο ποταμό;

Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται με αμείωτη ένταση σε Μαριούπολη και Ντονμπάς, με το εργοστάσιο AZOVSTAL να παραμένει το τελευταίο προπύργιο Ουκρανικής αντίστασης στην πολύπαθη παραλιακή πόλη στην Αζοφική θάλασσα και τους Ρώσους να εντείνουν μέρα με τη μέρα τις προσπάθειές τους, για διπλή υπερκέραση από Βορρά και νότο στο Ντονμπάς, σε μια προσπάθεια κύκλωσης και ολοκληρωτικής καταστροφής των εκεί μαχόμεων 65000 ανδρών του Ουκρανικού στρατού

Ωστόσο υπάρχει μια διαπίστωση από την εξέλιξη των επιχειρήσεων, η οποία αφορά τις γέφυρες του Δνείπερου ποταμού, ο οποίος διαχωρίζει την Ουκρανία σε ανατολική και δυτική, ενδεικτική των προθέσεων των δύο αντιπάλων για τη συνέχεια του πολέμου

Αυτό πραγματεύεται άρθρο Ρωσικού ΜΜΕ του οποίου τα κυριότερα σημεία είναι τα ακόλουθα:

"Ο ουκρανικός στρατός καταστρέφει συστηματικά  γέφυρες μπροστά στα ρωσικά στρατεύματα που προελαύνουν, αλλά η ίδια η Ρωσία δεν κάνει κάτι ανάλογο 

Μέχρι τώρα, οι στρατηγικές γέφυρες στον Δνείπερο είναι άθικτες και είναι αυτές που επιτρέπουν τη μεταφορά δυτικών όπλων, πυρομαχικών και καυσίμων στο Donbass.

Γιατί  όμως η καταστροφή γεφυρών δεν είναι ακόμη στόχος της Ρωσίας στην Ουκρανία;

Από την εντατικοποίηση των προμηθειών όπλων της Δύσης στην Ουκρανία, τόσο οι στρατιωτικοί αναλυτές όσο και οι απλοί άνθρωποι έχουν θέσει το  παραπάνω ερώτημα, δηλαδή  γιατί οι γέφυρες στον Δνείπερο είναι ακόμα άθικτες;

Η Ρωσία εκτοξεύει πολλές πυραυλικές επιθέσεις, αλλά δεν θεωρεί τις γέφυρες ως στόχους  αυτές ακριβώς μέσω των οποίων τα στρατιωτικά τρένα μπορούν να πάνε στην περιοχή μάχης.

Ωστόσο, ο ρωσικός στρατός διευκρίνισε ότι την περίοδο που γινόταν μαζική εκκένωση του πληθυσμού στις δυτικές περιοχές της χώρας στην Ουκρανία, οι υποδομές προστατεύονταν μεταξύ άλλων για ανθρωπιστικούς λόγους.

Τώρα αυτό το ερώτημα έχει πάψει να είναι τόσο επίκαιρο. Ο αριθμός των προσφύγων από το Donbass και από την Ουκρανία συνολικά έχει μειωθεί σημαντικά.

Επιπλέον, τώρα προς την αντίθετη κατεύθυνση, αυτή της δυτικής προς την ανατολική Ουκρανία όπλα και στρατιωτικός εξοπλισμός μεταφέρονται από τη Δύση και σχεδόν όλες οι χώρες του ΝΑΤΟ.

Γνωρίζουμε επίσης ότι  καταστροφή γεφυρών πίσω από τις εχθρικές γραμμές είναι πολύ σημαντική για  κάθε μορφή στρατιωτικής επιχείρησης, όπως και  η διακοπή των επικοινωνιών του εχθρού.

Εν τω μεταξύ οι Ένοπλες Δυνάμεις της Ουκρανίας ανατίναξαν δεκάδες γέφυρες, αν και χωρίς στρατηγική σημασία, πάνω στον άξονα επίθεσης των ρωσικών δυνάμεων και της Λαϊκής Πολιτοφυλακής της DPR και της LPR, μόνο και μόνο για να επιβραδύνουν την επίθεση.

Ωστόσο, ουκρανικές πηγές υποστηρίζουν ότι τα χτυπήματα στις γέφυρες έχουν ήδη ξεκινήσει , αν και δεν υπάρχουν επίσημες αναφορές από το Υπουργείο Άμυνας της Ρωσικής Ομοσπονδίας για αυτό το θέμα, πλήν  του γεγονότος ότι Ρωσικοί  πύραυλοι Kalibr κατέστρεψαν μια γέφυρα στα δυτικά της Οδησσού, μέσω της οποίας μεταφέρονταν  καύσιμα και όπλα από τη Ρουμανία.

Ενδεχομένως  η μη καταστροφή των γεφυρών του Δνείπερου από τους Ρώσους,  ίσως υποδηλώνει την πρόθεση της ρωσικής διοίκησης  να επιτρέψει στις Ένοπλες Δυνάμεις της Ουκρανίας να μεταφέρουν σημαντικό μέρος των στρατευμάτων στα ανατολικά, προκειμένου να τους συντρίψει όλους στην αποφασιστική μάχη στο Ντονμπάς.

Τα όπλα που φτάνουν στο Donbass από τα δυτικά σύνορα θα πρέπει να συγκεντρωθούν κατά κάποιο τρόπο, ας πούμε, σε μέρη εκφόρτωσης και  για να το καταστρέψεις, θα αρκεί ένα μπαράζ βολών πυροβολικού και μόνο

Εκτός όμως από τις καθαρά στρατιωτικές, υπάρχουν και γενικές πολιτιστικές και κρατικές εκτιμήσεις. Μια γέφυρα κατά μήκος του Δνείπερου για τους ανθρώπους που ζουν στις όχθες αυτού του μεγάλου ποταμού δεν είναι απλώς κάποιο είδος κατασκευής που βοηθά στη διάβαση ενός υδάτινου φράγματος. Είναι πολύ περισσότερα.

Υπάρχουν μόνο 25 γέφυρες, οι περισσότερες από αυτές βρίσκονται στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας το Κίεβο και το Ντνίπρο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αν μιλάμε για τις συδηροδρομικές γραμμές, των οποίων  η κατάστασή   είναι κρίσιμη για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις, τότε υπάρχουν τρεις από αυτές στο Κίεβο και δύο στον Δνείπερο 

Τρεις ακόμη σιδηροδρομικές διαβάσεις συνδέονται με τα φράγματα  του Δνείπερου , στο Kremenchug, στο Kamensky (Dneprodzerzhinsk) και στο Zaporozhye

Τα εγκαίνια μιας νέας γέφυρας για τους πολίτες είναι ένα πολυαναμενόμενο γεγονός, κάθε γέφυρα είναι μοναδική τόσο στην ιστορία της δημιουργίας της όσο και στις σχεδιαστικές λύσεις που χρησιμοποιούνται.

Η γέφυρα αυτοκινήτου Paton στο Κίεβο ή η σιδηροδρομική γέφυρα Merefa-Kherson στον Δνείπερο μπορούν να αποδοθούν ως αρχιτεκτονικά μνημεία. 

Τι σκέφτονται όμως όχι οι στρατιωτικοί, αλλά οι γεφυροποιοί για την τύχη των γεφυρών;

Ένας καθηγητής σε ένα από τα εξειδικευμένα πανεπιστήμια, ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, είπε ότι οποιαδήποτε γέφυρα αυτού του μεγέθους είναι στην πραγματικότητα χτισμένη εδώ και αιώνες, και  ακόμη και με ισχυρά σύγχρονα όπλα δεν είναι εύκολη υπόθεση η ολοσχερής καταστροφή του

 Ωστόσο  ακόμη και σε ανοιχτές πηγές, μπορείτε να βρείτε πληροφορίες σχετικά με όλα σχεδόν τα πυρομαχικά σε υπηρεσία που διαθέτει ο  ρωσικός στρατός που μπορούν να καταστρέψουν μια μεγάλη γέφυρα με μαζική χρήση, φυσικά.

Πρόκειται, καταρχάς, για τους πύραυλους Kalibr και Iskander που χρησιμοποιούνται ευρέως κατά την ειδική επιχείρηση, τις βόμβες αέρος των σειρών KAB-500 και KAB-1500, καθώς και τις κατευθυνόμενες βόμβες  UPAB-1500. Αυτά έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια των μαχών στην Ουκρανία.

Αλλά για κάθε πυρομαχικό, μια μεγάλη γέφυρα είναι ένας εξαιρετικά δύσκολος στόχος. Ο στόχος δεν είναι απλώς να χτυπήσουμε, αλλά να προκαλέσουμε τόσο σοβαρή ζημιά που η αποκατάσταση της λειτουργικότητάς της να  διαρκεί πολύ.

Ταυτόχρονα, η μη καταστροφή των γεφυρών  σημαίνει ότι η ειδική επιχείρηση θα τελειώσει αργά ή γρήγορα και η ειρηνική ζωή θα συνεχιστεί.

Απτό παράδειγμα της πολυπλοκότητας της «καταστροφής των γεφυρών» ήταν η ανάγκη για ένα δεύτερο χτύπημα στη γέφυρα στη Zatoka στις εκβολές του Δνείστερου στην περιοχή της Οδησσού, αφού μετά την πρώτη επίθεση, η κυκλοφορία των τρένων αποκαταστάθηκε σε μόλις μια μέρα .

Ο καθηγητής σημείωσε ότι εάν η διατήρηση οποιασδήποτε γέφυρας πληρωθεί από την αύξηση των ανθρώπινων απωλειών στον ρωσικό στρατό, τότε το ερώτημα δεν αξίζει καν φυσικά, αναφορικά με αν είναι απαραίτητο να καταστραφεί αυτή ή όχι.

Αλλά ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, είναι λογικό να καταστρέφονται μόνο μικρά τμήματα στην αρχή και στο τέλος της γέφυρας αφήνοντας ανέπαφα τα κεντρικά της σημεία, τα πιο περίπλοκα από άποψη μηχανικής, που βρίσκονται πάνω από την οδό.

Όσον αφορά τον στρατό, σύμφωνα με τον ίδιο, πιθανότατα θα είναι ευκολότερο να χτυπήσει κανείς όχι στα πραγματικά ανοίγματα, αλλά στη διασταύρωση των σιδηροδρομικών γραμμών. Αυτό είναι και πιο αξιόπιστο και θα απαιτήσει λιγότερα πυρομαχικά.

Οι γέφυρες έχουν επίσης συμβολική σημασία. Οι γέφυρες που καταστράφηκαν στο κέντρο του Κιέβου ή του Δνείπερου θα έχουν σοβαρό ψυχολογικό αντίκτυπο στους κατοίκους της πόλης, ακριβώς ως πραγματική ενσάρκωση του πολέμου που έχει φτάσει σε όλους. Και αυτός ο παράγοντας δεν μπορεί να μειωθεί.

Να πώς θυμάται ο συγγραφέας Alexander Prokhanov τα γεγονότα στη Γιουγκοσλαβία τον Μάρτιο του 1999:

«Όταν άρχισαν οι βομβαρδισμοί, ήμουν στη γέφυρα του ποταμού Σάβα μαζί με τους Σέρβους. Ήδη ηχούσαν εκρήξεις σε όλους τους σιδηροδρομικούς σταθμούς, τα αεροδρόμια και τις επικοινωνίες. Και οι Σέρβοι φοβήθηκαν ότι οι Αμερικάνοι θα καταστρέψουν τη γέφυρα και θα σπάσουν το Βελιγράδι σε δύο μέρη. Και όλοι βγήκαμε εκεί έξω, σε αυτή τη γέφυρα, και σταθήκαμε σαν τοίχος. Όμως και οι τρεις γέφυρες του Δούναβη στο Νόβι Σαντ καταστράφηκαν»

Επιπλέον, επιστρέφοντας στο θέμα των βομβαρδισμών , αξίζει να σημειωθεί ότι τα αεροσκάφη του ΝΑΤΟ έπρεπε να βομβαρδίσουν τη γέφυρα Zhezhelev 12 φορές μέχρι να καταστραφεί ολοσχερώς.

Μια  νέα κατασκευάστηκε  στη θέση της  μόλις το 2018 και κόστισε 54 εκατ. ευρώ. Η αποκατάσταση της Γέφυρας Ελευθερίας στο Νόβι Σαντ κράτησε 6 χρόνια και κόστισε 40 εκατομμύρια.

Ναι, η αποκατάσταση υποδομών τέτοιας πολυπλοκότητας είναι τεχνικά δυνατή αρκετά γρήγορα, σημειώνει ο ειδικός, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν θα είναι φθηνή.

Και αν ο  ρωσικός στρατός καταφέρει να λύσει όλα τα καθήκοντα που του έχουν ανατεθεί χωρίς να καταστρέψει τις γέφυρες του Δνείπερου, τότε αυτή η επιλογή μπορεί μόνο να γίνει ευπρόσδεκτη.

Ίσως, σε αυτό το στάδιο της ειδικής επιχείρησης, η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων της Ρωσικής Ομοσπονδίας κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η καταστροφή των ουκρανικών γεφυρών ,τουλάχιστον των βασικών και σε μεγάλους αριθμούς-,δεν είναι ακόμη κρίσιμη για τη διασφάλιση της επιτυχίας των εχθροπραξιών.

Ωστόσο, η καταστροφή γεφυρών δεν είναι ο μόνος τρόπος διακοπής των επικοινωνιών του εχθρού. Όχι λιγότερο αποτελεσματική είναι η καταστροφή σταθμών σιδηροδρομικών διασταυρώσεων, οι οποίες συχνά βρίσκονται κοντά σε γέφυρες.

Αυτό το κάνουν οι ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις στην Ουκρανία  εδώ και αρκετό καιρό."

Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα

Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι η Ρωσική στρατιωτική ηγεσία μέχρι στιγμής έχει κρίνει ότι οι γέφυρες στον Δνείπερο ποταμό πρέπει να παραμείνουν άθικτες στην πλιονότητά τους

Ωστόσο αυτό εκτιμούμε ότι μπορεί να αλλάξει, αναλόγως της εξέλιξης των επιχειρήσεων στο Ντονμπάς, αφού αν οι Ρωσικές Δυνάμεις, των οποίων η συγκέντρωση και αναδιοργάνωση φαίνεται να έχει ολοκληρωθεί σχεδόν, δεν επιτύχουν να διασπάσουν τις Ουκρανικές γραμμές άμυνας , τότε θεωρούμε ότι θα προβούν σε καταστροφή τους, σε μια προσπάθεια να διακόψουν τον ανεφοδιασμό τους σε τρόφιμα, καύσιμα, πυρομαχικά, οπλικά συστήματα από τη Δύση και εφεδρικές δυνάμεις

Επίσης αν οι στρατιωτικές επιχειρήσεις των ρωσικών δυνάμεων ευοδωθούν στο Ντονμπάς, τότε αναμένουμε οι  Ουκρανοί να είναι εκείνοι οι οποίοι θα επιχειρήσουν να τις κρατήσουν άθικτες αρχικά, μέχρις ότου τα υπολείματα του στρατού τους από την περιοχή του Ντονμπάς και γενικότερα την Ανατολική Ουκρανία διεκπεραιωθούν στην Δυτική Ουκρανία με ασφάλεια

Στη συνέχεια οι Ουκρανοί θα είναι εκείνοι που θα επιχειρήσουν να τις καταστρέψουν, προκειμένου να αναχαιτίσουν τη Ρωσική προέλαση προς Δυσμάς

Κλείνω λέγοντας ότι σε αυτή την περίπτωση δεν αποκλείεται η Ρωσία να προσπαθήσει να εμποδίσει την καταστροφή των γεφυρών, προκαταλαμβάνοντας κάποιες από αυτές με αλεξιπτωτιστές και ειδικές δυνάμεις, με σκοπό των εγκλωβισμό των Ουκρανικών δυνάμεων στην Ανατολική Ουκρανία

 

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ