Το πρόσφατο χτύπημα των Χούθι στο ελληνικών συμφερόντων φορτηγό πλοίο Motaro έφερε στο επίκεντρο της επικαιρότητας τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα πλοία ελληνικών εταιρειών που διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ασφαλείας Ambrey που παρουσιάζει η Lloyd’s List, από τις 219 επιθέσεις που σημειώθηκαν είτε με drones είτε με πυραύλους σε πλοία, 49 αφορούσαν πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας ποσοστό 22,3%. (Φωτό το δεξαμενόπλοιο Sounio της Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη.)
Με βάση τη μεταφορική ικανότητα των πλοίων που επλήγησαν ο αριθμός των ελληνικών ανέρχεται στο 26% ενώ στο στόχαστρο βρίσκονται επίσης πλοία ελβετικών, δανέζικων και βρετανικών συμφερόντων.
Τα πλοία της Κίνας, που έχει τον δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό στόλο βάσει της μεταφορικής ικανότητας εμπλέκονται μόλις σε οκτώ περιστατικά. Πρόκειται για τρία πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ένα δεξαμενόπλοιο τύπου aframax.
Κανένα πλοίο ρωσικών συμφερόντων δεν έχει δεχθεί επίθεση τους τελευταίους 11 μήνες.
Τα πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας αντιπροσώπευαν το 16% της συνολικής κίνησης κατά την περίοδο 2024, έναντι 21% για το 2023.
Η μείωση των διελεύσεων πλοίων κινεζικών συμφερόντων ανέρχεται σε 15,8 εκατ. dwt, σχεδόν 72%.
Η Ρωσία επηρεάστηκε λιγότερο με πτώση 35%.
Άγνωστη ήταν το όνομα των πλοιοκτητριών εταιρειών για το 10% των πλοίων που έπλευσαν στην Ερυθρά Θάλασσα το 2023 και κατά 35% το 2024.
Τα στοιχεία αυτά έρχονται και “κουμπώνουν” με προηγούμενη ανάλυση Οργανισμού Εμπορίου και Ναυτιλίας του ΟΗΕ που δόθηκε στη δημοσιότητα αρχές του περασμένου Σεπτεμβρίου. Από τα 83 πλοία που αποτέλεσαν στόχο μεταξύ Δεκεμβρίου 2023 και 2 Σεπτεμβρίου 2024 , 56 είχαν ιδιοκτησιακούς δεσμούς με το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ ή την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων 24 από την Ελλάδα. Όλα, εκτός από ένα, από τα 24 πλοία που ανήκαν στην Ελλάδα ήταν είτε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου είτε δεξαμενόπλοια. Η μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα στον κόσμο αντιπροσώπευε 30% όλων των πλοίων που δέχθηκαν επίθεση, σύμφωνα με την ανάλυση, ωστόσο αποτελεί το 17% με βάση τη χωρητικότητα. Σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές οι πύραυλοι από το Ιράν και την Κίνα χρησιμοποιήθηκαν σε 67 από τα 83 περιστατικά και μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε 26. Μη επανδρωμένη σκάφη φορτωμένα με εκρηκτικά παρατηρήθηκαν σε τέσσερα συμβάντα, σύμφωνα με την ανάλυση.
Οι διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν μειωθεί κατά 71%.
Αρχές του μήνα το Reuters είχε αποκαλύψει ότι οι Χούθι είχαν επικοινωνήσει με τουλάχιστον έξι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και τις είχαν προειδοποιήσει ότι είναι στόχος τα πλοία τους.
«Προετοιμαστείτε για επίθεση» ήταν το μήνυμα.
Έγραφε το δημοσίευμα: «Μια ζεστή ανοιξιάτικη νύχτα στην Αθήνα, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, ένα υψηλόβαθμο στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας παρατήρησε ότι ένα ασυνήθιστο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είχε φτάσει στα εισερχόμενά του» αναφέρει το δημοσίευμα. Το email το οποίο εστάλη τόσο στο προσωπικό του ηλεκτρονικό ταχυδρομείο όσο και στο επαγγελματικό, προειδοποιούσε ότι ένα από τα πλοία της εταιρείας που ταξίδευε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κινδύνευε να δεχθεί επίθεση από τους Χούθι, που στηρίζονται από το Ιράν.
Το υπό ελληνική διαχείριση πλοίο είχε ελλιμενιστεί σε ισραηλινό λιμάνι. Γι’ αυτό και θα γινόταν «άμεσος στόχος των ενόπλων δυνάμεων της Υεμένης σε οποιαδήποτε περιοχή κρίνουν κατάλληλη», σύμφωνα με το γραμμένο στα αγγλικά μήνυμα.
«Έχετε την ευθύνη και τις συνέπειες της περίληψης του πλοίου στον κατάλογο απαγόρευσης», έγραφε το email, που έφερε την υπογραφή του Κέντρου Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων (HOCC) με έδρα την Υεμένη, έναν οργανισμό που συστάθηκε τον Φεβρουάριο για τη σύνδεση μεταξύ των δυνάμεων των Χούθι και των φορέων εμπορικής ναυτιλίας.