Λίγους μήνες μετά την επισημοποίηση της συμφωνίας μεταξύ της τουρκικής κυβέρνησης και του κινεζικού αυτοκινητικού κολοσσού BYD για κατασκευή εργοστασίου παραγωγής οχημάτων, η έναρξη των εργασιών στην επαρχία Μανίσα, στη δυτική Τουρκία, είναι γεγονός.
Το εναρκτήριο λάκτισμα δόθηκε προ ολίγων εβδομάδων, με τουρκικά δημοσιεύματα να αναφέρουν ότι αυτή τη στιγμή εκτελούνται εργασίες καθαρισμού και προετοιμασίας του εδάφους ώστε να διαμορφωθεί ο χώρος για την κατασκευή της παραγωγικής μονάδας. Παράλληλα, εκτελούνται έργα οδοποιίας για τη διευκόλυνση της πρόσβασης στον χώρο.
Η διαδικασία παραχώρηση γης στην BYD έχει ολοκληρωθεί και πλέον «τρέχουν» οι απαιτούμενες ενέργειες για την έκδοση των οικονομικών αδειών.
Το ύψος της επένδυσης της BYD στην Τουρκία θα ανέλθει σε 1 δισεκατομμύρια δολάρια και θα περιλαμβάνει εργοστάσιο, κέντρο έρευνας και ανάπτυξης (R&D) όπως και ένα «πάρκο» με προμηθευτές.
Η τελετή υπογραφής της συμφωνίας μεταξύ της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας και της Τουρκίας πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2024, παρουσία του Τούρκου Προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Τότε ο Υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας, Μεχμέτ Φατίχ Κασίρ, δήλωσε ότι η έναρξη παραγωγής αυτοκινήτων αναμένεται εντός του 2026, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο στη συνεργασία μεταξύ της BYD και της Τουρκίας.
Το εργοστάσιο θα δημιουργήσει 5.000 θέσεις εργασίας και θα έχει ετήσια παραγωγική ικανότητα 150.000 αυτοκινήτων.
Χάρη στο νέο εργοστάσιο, η BYD θα έχει ευκολότερη πρόσβαση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την οποία η Τουρκία διατηρεί συμφωνία τελωνειακής ένωσης από το 1995. Με αυτόν τον τρόπο, η BYD δεν θα επηρεαστεί από την αύξηση των δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής προέλευσης που επέβαλε η ΕΕ.
Να σημειωθεί πάντως ότι και η Τουρκία έχει επιβάλλει δασμό 40% στις εισαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων, στο πλαίσιο μιας προσπάθειεας να στηριχθούν οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες και δη η Τogg, η οποία κατασκευάζει το πρώτο 100% “Made in Turkey” ηλεκτρική αυτοκίνητο.
Το 2023 η BYD ήταν ο μεγαλύτερος πωλητής αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και plug-in υβριδικών παγκοσμίως, διαθέτοντας πάνω από 3 εκατ. αυτοκίνητα.
Η εταιρεία με έδρα τη Shenzhen δραστηριοποιείται και στη χώρα μας με τέσσερα μοντέλα, τα αμιγώς ηλεκτρικά Dolphin, Atto 3, Seal και το Seal U που προσφέρεται τόσο ως ηλεκτρικό όσο και ως plug-in υβριδικό (έκδοση DM-i).
Θυμίζουμε ότι το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2024 η Τουρκία πέτυχε το καλύτερο πρώτο 9μηνο στην ιστορία της, σε επίπεδο εξαγωγών αυτοκινήτων. Αυτές ανήλθαν σε 26,9 δισ. δολάρια, ήτοι 24,5 δισ. ευρώ με τις τρέχουσες συναλλαγματικές ισοτιμίες- σημειώνοντας αύξηση 5,3%.