Δεδομένων των καθυστερήσεων στο πρόγραμμα απόκτησης των εγχώριας ανάπτυξης μαχητικών Tejas Mk1A και Mk2 της ινδικής πολεμικής αεροπορίας, η Σουηδία πρότεινε στο Νέο Δελχί μία πολύ ελκυστική συμφωνία.
Συγκεκριμένα, η πρόταση της σουηδικής εταιρείας Saab αφορά την πώληση μαχητικών JAS-39 Gripen E/F στην ινδική πολεμική αεροπορία και την ταχεία παράδοση της πρώτης μονάδας μόλις 3 χρόνια μετά την υπογραφή του συμβολαίου.
Η σουηδική εταιρεία δεν έχει κανένα πρόβλημα να μεταφερθεί πλήρως η τεχνολογία της πλατφόρμας στην Ινδία, όπως επίσης και να κατασκευαστούν εργοστάσια στην χώρα στα οποία θα παράγονται τα μαχητικά.
«Σε αυτά τα εργοστάσια θα παράγονται τα πάντα, όχι μόνο οι άτρακτοι, αλλά και τα συστήματα και το λογισμικό των αεροσκαφών» είπε ένας εκπρόσωπος της εταιρείας.
Εμείς να σας υπενθυμίσουμε πως παλαιότερα αναφορές υποστηρίζαν πως το Νέο Δελχί ήθελε να αποκτήσει 114 μαχητικά τύπου Gripen για να αναπληρώσει το κενό στο εναέριο οπλοστάσιό του.
Το κενό αυτό πιστεύονταν πως θα αναπλήρωνε το ινδικό μαχητικό Tejas LCA, ωστόσο το πρόγραμμα καθυστερεί και η παραγωγή της έκδοσης Mk2 θα ξεκινήσει το 2027.
Εκμεταλλευόμενη αυτήν την ευκαιρία, η Saab επιθυμεί να δημιουργήσει ένα ολόκληρο οικοσύστημα στην Ινδία σχεδιασμένο γύρω από την παραγωγή και ενσωμάτωση της πλατφόρμας Gripen.
Gripen: Το Μαχητικό που Νίκησε Rafale
Φυσικά το Gripen έχει σημαντικούς ανταγωνιστές στο πρόγραμμα-διαγωνισμό απόκτησης της ινδικής πολεμικής αεροπορίας. Φαβορί αποτελεί το Rafale, το οποίο όμως ηττήθηκε από το αουτσάιντερ Gripen σε παρόμοιο πρόσφατο διαγωνισμός της πολεμικής αεροπορίας της Βραζιλίας.
Όλοι εκτιμούσαν πως η Μπραζίλια θα επέλεγε το δημοφιλέστερο Dassault Rafale, όμως εκπλήσσοντας τους πάντες οι Βραζιλιάνοι επέλεξαν το σουηδικό αεροσκάφος. Αναμένουμε έτσι με αγωνία εάν προβεί σε παρόμοια κίνηση και η Ινδία.
Ο λόγος που η Βραζιλία (και ίσως η Ινδία) επέλεξε το Gripen είναι η σχετικά οικονομική του τιμή (είναι φθηνότερο από το Rafale), οι προηγμένες δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου του και η ικανότητά του να ενσωματώνει πανίσχυρους πυραύλους. Παράλληλα, το Gripen είναι οικονομικό κατά την επιχείρηση και επιδεικνύει μειωμένη διατομή ραντάρ, διαθέτει δηλαδή περιορισμένες δυνατότητες χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth).
Η έκδοση Gripen E μπορεί να μεταφέρει 9 πυραύλους και 16 βόμβες διαφόρων τύπων. Το αρνητικό αυτής της πλατφόρμας είναι το γεγονός πως πρόκειται για μονοκινητήριο μαχητικό, έναν τύπο αεροσκαφών που πολλές αεροπορίες κρατών αποφεύγουν συστηματικά.