Η Shenyang Aircraft Corporation [SAC], μια μεγάλη κινεζική αμυντική εταιρεία, κυκλοφόρησε ένα βίντεο που παρουσιάζει το τελευταίο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς, το J-31B. Το βίντεο δείχνει μια εικόνα του J-31B από υπολογιστή από μπροστά, με την ένδειξη "J-31B" και την ονομασία "Gyrfalcon". Το αεροσκάφος διαθέτει πλευρικές υποδοχές όπλων, η κάθε μία με δύο πυραύλους.
Αυτό το μεσαίου μεγέθους μαχητικό stealth που αρχικά ονομάστηκε FC-31 για εξαγωγή, είναι γνωστό ως J-31 ή J-35 στα κινεζικά μέσα ενημέρωσης. Αυτό το πρόσφατο βίντεο το ονομάζει επίσημα J-31B. Εδώ και μήνες, αυτό το αεροσκάφος έχει τραβήξει τα βλέμματα, ειδικά για τις δυνατότητές του σε αεροπλανοφόρα. Σε σύγκριση με το αρχικό FC-31, που παρουσιάστηκε πριν από μια δεκαετία, το J-31B φαίνεται μεγαλύτερο και πιο προηγμένο.
Το βίντεο υποδηλώνει ότι το J-31B ανταγωνίζεται τα βαριά μαχητικά όσον αφορά τη χωρητικότητα του ωφέλιμου φορτίου. Επίσης, λάμπει στον σχεδιασμό, τη χρήση του χώρου και την απόδοση του κινητήρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πλαϊνές υποδοχές όπλων του J-31B μπορούν να μεταφέρουν τουλάχιστον δύο πυραύλους. Αυτό το διαφοροποιεί από το αμερικανικό F-22 Raptor και το κινεζικό J-20, τα οποία μπορούν να λάβουν μόνο έναν πύραυλο ανά πλευρά. Επιπλέον, διαθέτει μια κύρια αποθήκη όπλων όπως το J-20, η οποία μπορεί να χωρέσει τουλάχιστον τέσσερις πυραύλους αέρος-αέρος μέσου βεληνεκούς.
Άγνωστος ο ρόλος του
Κινέζοι εμπειρογνώμονες, όπως αναφέρει η South China Morning Post, σημειώνουν ότι η μετάβαση από το FC-31 στο J-31 δείχνει ότι είναι έτοιμο για στρατιωτική χρήση και έχει λάβει επίσημη έγκριση. Παρά τις εξελίξεις αυτές, εξακολουθούν να υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με τον ακριβή ρόλο και τη χρήση του J-31B. Ο Fu Qianshao, στρατιωτικός αναλυτής από το Πεκίνο και απόστρατος εμπειρογνώμονας εξοπλισμού της Κινεζικής Πολεμικής Αεροπορίας προτείνει ότι το "Β" μπορεί να υποδηλώνει διαφορετικές εκδόσεις του J-31.
Ωστόσο, δεν γνωρίζουμε ακόμη αν αυτή η παραλλαγή Β θα σχεδιαστεί για αεροπλανοφόρα, χερσαίες αποστολές ή για την αγορά εξαγωγών. Ένας άλλος εμπειρογνώμονας πιστεύει ότι το J-31B είναι πιο πιθανό να ενταχθεί στην Κινεζική Πολεμική Αεροπορία αντί για το Ναυτικό, με βάση το μονότροχο μπροστινό σύστημα προσγείωσης που φαίνεται στο βίντεο, το οποίο είναι τυπικό για τα αεροσκάφη ξηράς.
Η επίσημη παρουσίαση του J-31B δείχνει πόση πρόοδο έχει σημειώσει η Κίνα στη στρατιωτική αεροπορία, αναδεικνύοντας την ανάπτυξή της στην τεχνολογία των μαχητικών stealth. Καθώς συνεχίζουμε να αξιολογούμε και να τροποποιούμε το J-31B, ο μελλοντικός του ρόλος στην άμυνα της Κίνας θα γίνει σαφέστερος.
Τεχνολογία stealth
Αρχικά σχεδιασμένο ως μαχητικό stealth για την Κινεζική Πολεμική Αεροπορία και για εξαγωγή, το FC-31/J-35 έχει υποστεί πολλές αλλαγές από την πρώτη του πτήση το 2012.
Παρουσιάστηκε στην αεροπορική έκθεση Zhuhai το 2014, το αεροσκάφος αυτό συγκρίνεται συχνά με το F-35 Lightning II της Lockheed Martin λόγω των προηγμένων χαρακτηριστικών του.
Τελευταία, το FC-31/J-35 έχει κερδίσει μεγάλη προσοχή επειδή μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αεροπλανοφόρα. Ο κόσμος πιστεύει ότι διάφορες εκδόσεις του J-35 θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στο νεότερο και πιο προηγμένο αεροπλανοφόρο του Ναυτικού της Κίνας, το Fujian, το οποίο διαθέτει ηλεκτρομαγνητικά συστήματα καταπέλτη.
Όμως, πρόσφατες δοκιμές ενός μοντέλου J-35 στο αεροπλανοφόρο Liaoning με ράμπες "άλματος σκι" υποδηλώνουν ότι θα μπορούσε επίσης να προσαρμοστεί για παλαιότερα αεροπλανοφόρα. Τον περασμένο μήνα, πηγές ανέφεραν ότι η Κίνα εργάζεται επίσης σε μια χερσαία έκδοση του μαχητικού stealth FC-31/J-35. Οι φωτογραφίες του νέου μοντέλου δείχνουν πολλές σχεδιαστικές αλλαγές σε σχέση με το J-35 που βασίζεται σε αεροπλανοφόρο, γεγονός που υποδηλώνει συνεχιζόμενη ανάπτυξη και πιθανές πωλήσεις σε άλλες χώρες.
Προσπάθειες της Κίνας για να το βγάλει στην αγορά
Οι διεθνείς προσπάθειες της Κίνας για την εμπορία του FC-31 έχουν επίσης επιταχυνθεί. Τον Ιανουάριο του 2024, ο Αρχιπτέραρχος Αεροπορίας του Πακιστάν Zaheer Ahmed Baber Sidhu ανακοίνωσε σχέδια αγοράς του FC-31 για την αναβάθμιση της πολεμικής του αεροπορίας. Η συμφωνία αυτή προωθήθηκε από τα κινεζικά μέσα ενημέρωσης ως μια επιτυχημένη συνεργασία, η οποία θα μπορούσε να βοηθήσει τα κινεζικά αεροσκάφη να εισέλθουν στη διεθνή αγορά.
Νωρίτερα φέτος, η Κίνα παρουσίασε ένα μοντέλο του αεροσκάφους FC-31 στην Παγκόσμια Έκθεση Άμυνας στη Σαουδική Αραβία. Κινέζος αξιωματούχος στην εκδήλωση δήλωσε ότι το FC-31 δεν αποτελεί ακόμη μέρος της αεροπορίας της PLA, αλλά θα ενταχθεί σύντομα.
Η εισαγωγή του J-31 θα καταστήσει την Κίνα τη δεύτερη χώρα, μετά τις ΗΠΑ, που διαθέτει δύο τύπους αεροσκαφών stealth. Τα μαχητικά αεροσκάφη J-20 θα συμπληρώσουν το J-31, πιθανώς λειτουργώντας παράλληλα με το J-15 ως αεροσκάφος που θα εδρεύει σε αεροπλανοφόρο. Η συμμετοχή της Κίνας στην αμυντική έκθεση της Σαουδικής Αραβίας έδειξε επίσης μια προσπάθεια μάρκετινγκ προς τις χώρες της Μέσης Ανατολής, με τα ΗΑΕ να εμφανίζονται ως πιθανός μελλοντικός αγοραστής.
Αυτό έρχεται σε συνέχεια μιας αδιέξοδης συμφωνίας κατά τη διάρκεια της προεδρίας του Ντόναλντ Τραμπ, όπου τα ΗΑΕ είχαν συμφωνήσει να αγοράσουν 50 F-35 από τις ΗΠΑ με αντάλλαγμα την εγκαθίδρυση διπλωματικών σχέσεων με το Ισραήλ. Η παύση της συμφωνίας ήρθε μετά την ανάληψη των καθηκόντων του προέδρου Τζο Μπάιντεν το 2021. Ανησυχούσε για τους δεσμούς των ΗΑΕ με την Κίνα και την πιθανότητα να διαρρεύσει τεχνολογία. Έτσι, η επίδειξη του J-31B είναι ένα μεγάλο βήμα για τις ικανότητες των stealth μαχητικών της Κίνας. Η πρόοδός του και το αυξανόμενο παγκόσμιο ενδιαφέρον δείχνουν τη δέσμευση του Πεκίνου να ενισχύσει τη στρατιωτική του ισχύ και τις εξαγωγικές του δυνατότητες.