Ενώ η εταιρεία fast retail Shein ετοιμάζεται να μπει στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου κάνοντας την πρώτη της Δημόσια Εγγραφή, οι αντιδράσεις γίνονται όλο και πιο έντονες από τον κλάδο του λιανικού εμπορίου της Ευρώπης και τους ευρωβουλευτές.
Ενώ οι πολίτες των 27 χωρών ετοιμάζονταν να ψηφίσουν στις ευρωεκλογές, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές υφασμάτων, ρούχων δερμάτινων ειδών και υποδημάτων απεύθυναν έκκληση την περασμένη εβδομάδα στους μελλοντικούς υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προστατεύσουν τις 1,5 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον κλάδο από τα προϊόντα χαμηλού κόστους που «έχουν κατακλύσει» στην αγορά.
Με τη βιομηχανική πολιτική να αποτελεί βασικό θέμα στις εκλογές, οι κατασκευαστές ενδυμάτων, οι λιανοπωλητές και οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου προσπαθούν να θέσουν μια ατζέντα για τα φθηνά ρούχα, αξεσουάρ και gadgets από την Κίνα, επικαλούμενοι την ίδια γλώσσα που χρησιμοποιούν οι αξιωματούχοι της Ε.Ε. για την κινεζική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στα ηλεκτρικά οχήματα.
Κύκλος εργασιών ύψους που ξεπερνά τα 200 δισ. ευρώ
Οι βιομηχανίες κλωστοϋφαντουργίας, υποδημάτων και δέρματος στην Ευρώπη, «σπίτι» των κολοσσών του fast retail Zara και H&M καθώς και των μεγαλύτερων εταιρειών πολυτελείας στον κόσμο, έχουν συνδυασμένο ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 200 δισ. ευρώ.
Το 99% των εταιρειών του κλάδου είναι μικρές ή μεσαίες επιχειρήσεις, γεγονός που τις καθιστά ευάλωτες στον «σκληρό» παγκόσμιο ανταγωνισμό, όπως επισημαίνουν οι βιομηχανικές ενώσεις σε κοινή δήλωσή τους.
Η ένωση ηλεκτρονικού εμπορίου της Πολωνίας υποστήριξε σε έκθεσή της ότι οι κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις δίνουν σε εταιρείες όπως η Shein, η οποία στέλνει μπλουζάκια αξίας 5 δολαρίων, τζιν των 15 δολαρίων και σκουλαρίκια του 1 δολαρίου από την Κίνα απευθείας σε πελάτες σε όλο τον κόσμο, ένα αθέμιτο πλεονέκτημα έναντι των Ευρωπαίων ανταγωνιστών.
Εκπρόσωπος της Shein δήλωσε: «Δεν υπάρχει καμία αλήθεια στον ισχυρισμό ότι οι κρατικές επιχορηγήσεις της Κίνας βοηθούν στη στήριξη των δραστηριοτήτων της Shein και στην επέκτασή της σε όλο τον κόσμο».
Τα περισσότερα από τα προϊόντα που πωλεί η Shein κατασκευάζονται στη νότια Κίνα, όμως η εταιρεία έχει δημιουργήσει μια βάση προμηθευτών στη Βραζιλία και στην Τουρκία. «Αναμένουμε ότι οι Τούρκοι εταίροι μας στην αλυσίδα εφοδιασμού θα μας υποστηρίζουν όλο και περισσότερο στην εξυπηρέτηση της ευρωπαϊκής αγοράς», δήλωσε ο ίδιος εκπρόσωπος.
Κινητοποίηση στη Γαλλία
Η Shein εργάζεται επίσης για να βελτιώσει την εικόνα της στη Γαλλία, όπου οι βουλευτές στην κάτω βουλή του κοινοβουλίου ενέκριναν τον περασμένο Μάρτιο ένα νομοσχέδιο που επιδιώκει κυρώσεις στα προϊόντα γρήγορης μόδας για να αντισταθμιστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους.
Ο Raphael Glucksmann, ευρωβουλευτής που ηγείται της λίστας του κόμματος των Σοσιαλιστών της Γαλλίας στις εκλογές, είναι υπέρμαχος του νομοσχεδίου και εξέχων πολέμιος της Shein.
Η Shein έχει δηλώσει ότι το νομοσχέδιο θα επιδεινώσει μόνο την αγοραστική δύναμη των Γάλλων καταναλωτών. Τη Δευτέρα, η Shein ανακοίνωσε ότι θα επεκτείνει την πλατφόρμα μεταπώλησης μεταχειρισμένων ρούχων «Shein Exchange» πρώτα στη Γαλλία και στη συνέχεια στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, μια πλατφόρμα την οποία ξεκίνησε πρώτα στις ΗΠΑ στα τέλη του 2022.
Ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο οποίος αρνήθηκε να σχολιάσει τα σχέδια για την IPO, πραγματοποιεί συναντήσεις επίσης με αξιωματούχους στη Γερμανία.
Ο Lionel Lim, αναπληρωτής διευθυντής κυβερνητικών σχέσεων της Shein για όλο τον κόσμο, φιλοξένησε τον περασμένο μήνα ένα «πρωινό στρογγυλό τραπέζι ESG» στο Βερολίνο με συμμετέχοντες από την κυβέρνηση, εμπορικές ενώσεις και επιχειρηματικούς εταίρους, σύμφωνα με ανάρτησή του στο LinkedIn.
Φορολογικά κενά
Οι λιανοπωλητές στην Ευρώπη γίνονται όλο και πιο επικριτικοί για τα φορολογικά παράθυρα που λένε ότι ωφελούν τη Shein και άλλες ξένες πλατφόρμες στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε., οι ιδιώτες μπορούν να παραγγείλουν ηλεκτρονικά δέματα αξίας μικρότερης των 150 ευρώ από το εξωτερικό, χωρίς να πληρώνουν εισαγωγικούς δασμούς. Στη Βρετανία, το αντίστοιχο όριο είναι παρόμοιου ύψους, στις 135 λίρες.
«Καλούμε τους ευρωβουλευτές που θα εκλεγούν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την Κυριακή να διασφαλίσουν ίσες συνθήκες ανταγωνισμού στην Ευρώπη», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Φινλανδικής Ομοσπονδίας Εμπορίου Kari Luoto σε δήλωσή του την περασμένη Τετάρτη. «Η άρση του ορίου του αφορολόγητου θα πρέπει να είναι επείγουσα».
Ο Θόδωρος Παφίτης, πρόεδρος και ιδιοκτήτης των βρετανικών αλυσίδων λιανικής πώλησης Ryman και Robert Dyas, δήλωσε στο Reuters: «Είναι απίστευτο το γεγονός ότι η κυβέρνηση δεν έχει πατάξει ένα φορολογικό κενό που επιτρέπει σε κολοσσιαίες εταιρείες από το εξωτερικό να πωλούν στο Ηνωμένο Βασίλειο χωρίς να πληρώνουν τελωνείο ή να συνεισφέρουν στο κόστος της οικονομίας του λιανεμπορίου, εις βάρος των βρετανικών εταιρειών που πληρώνουν το μερίδιο που τους αναλογεί».
Αλλαγές ζητάει και η Γερμανία
Η Γερμανία έχει ζητήσει αλλαγές σε ολόκληρη την Ε.Ε. Η κυριότερη ένωση για το λιανικό εμπόριο, η Handelsverband Deutschland, δήλωσε ότι ο υπουργός Οικονομικών Christian Lindner «έχει δηλώσει ότι η Γερμανία θα υποστηρίξει την κατάργηση του ορίου των 150 ευρώ αφορολόγητου εμπορίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
Η Shein λέει ότι η αφορολόγητη μεταχείριση των δεμάτων χαμηλής αξίας δεν είναι κρίσιμη για την επιτυχία της και ότι διατηρεί τις τιμές σε χαμηλά επίπεδα χάρη στο επιχειρηματικό της μοντέλο κατά παραγγελία και την ευέλικτη αλυσίδα εφοδιασμού.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Next, Simon Wolfson, κάλεσε επίσης τη βρετανική κυβέρνηση να επανεξετάσει το παράθυρο για το αφορολόγητο, παρά τη διοικητική πολυπλοκότητα της προσπάθειας φορολόγησης εκατομμυρίων μικρών παραδόσεων.
Το Εργατικό Κόμμα της Βρετανίας, το οποίο αναμένεται ευρέως να αναλάβει την εξουσία στις εκλογές της 4ης Ιουλίου, έχει συναντηθεί με τη Shein ενόψει της πιθανής εισαγωγής της στο χρηματιστήριο του Λονδίνου. Ωστόσο, ορισμένοι Βρετανοί βουλευτές έχουν αμφισβητήσει την καταλληλότητα της Shein για την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο του Λονδίνου και ζήτησαν μεγαλύτερο έλεγχο της αλυσίδας εφοδιασμού και των εργασιακών πρακτικών της.