Ένα αεροσκάφος τύπου MiG-21 της ινδικής πολεμικής αεροπορίας (IAF) συνετρίβη κοντά στο Suratgarh κατά την διάρκεια μίας εκπαιδευτικής εξόρμησης ρουτίνας το πρωί της 8ης Μαΐου. Ο πιλότος εκτινάχθηκε με ασφάλεια και με μικρούς τραυματισμούς, ωστόσο τρεις άνθρωποι σκοτώθηκαν στο έδαφος.
Γρήγορα ξεκίνησε μία έρευνα που στόχο έχει να εξακριβώσει τα αίτια του ατυχήματος. Κάθε ατύχημα που εμπλέκει το αεροσκάφος MiG-21 προκαλεί ισχυρές δημόσιες αντιδράσεις, αφού ο κόσμος κατηγορεί την ηλικία της πλατφόρμας για τις απώλειες που προκαλεί.
Πράγματι, το αεροσκάφος εισάχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '1960. Την εποχή του θεωρούνταν κορυφαίο και έχει υπηρετήσει εξαιρετικά σε χώρες όλου του κόσμου, με τους πιλότους να το αξιολογούν εξαιρετικά.
Τα MiG-21 Βison που πετά η ινδική πολεμική αεροπορία σήμερα έχουν αναβαθμιστεί το 2000.
Κάθε αεροσκάφος της αεροπορίας της χώρας είναι δοκιμασμένο και πιστοποιημένο για πτήσεις, ενώ η άτρακτος και ο κινητήρας ελέγχονται συχνά. Η ινδική κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει την απόσυρση όλων των εκδόσεων του MiG-21 μέχρι το 2025.
Παράχθηκαν Πάνω από 10 Χιλιάδες!
Συνολικά, σχεδόν 11,5 χιλιάδες MiG-21 παράχθηκαν παγκοσμίως. Τα 10,5 χιλιάδες από αυτά παράχθηκαν στην Σοβιετική Ένωση, τα 840 στην Ινδία και τα υπόλοιπα στην Τσεχοσλοβακία. Επιπρόσθετα, η Κίνα παρήγαγε περισσότερα από 2.400 Chengdu J-7, μία έκδοση του MiG-21.
Το Mikoyan-Gurevich MiG-21 σχεδιάστηκε ως ένα υπερηχητικό αναχαιτιστικό αεροσκάφος. Οι Σοβιετικοί ήθελαν να πολλά χιλιάδες απλά, ελαφριά και αξιόπιστα jets. Περισσότερες από 60 χώρες παγκοσμίως τα επιχείρησαν, ενώ μέχρι και σήμερα πετούν για λογαριασμό πολλών εθνών, ακόμη και 68 χρόνια μετά την πρώτη πτήση ενός MiG-21, το 1955.
Το 1964, το MiG-21 έγινε το πρώτο υπερηχητικό μαχητικό jet που υιοθετήθηκε από την ινδική πολεμική αεροπορία. Οι Ινδοί εισήγαγαν περισσότερα από 1.200 μοντέλα διάφορων εκδόσεων του MiG-21. Τρία εργοστάσια δημιουργήθηκαν στην χώρα με την βοήθεια φυσικά των Σοβιετικών.
Καλές Εποχές, Ώρα για Απόσυρση
Το B-52 Stratofortress, ένα πασίγνωστο αμερικανικό βομβαρδιστικό, πέταξε για πρώτη φορά το 1952 και παραμένει σε υπηρεσία. Θα πετάει για 100 χρόνια, μέχρι το 2052. Νέα μεταγωγικά C130 συνεχίζουν να παράγονται, παρά το γεγονός πως έγιναν επιχειρησιακά το 1954. Αλλά αυτά είναι βομβαρδιστικά και μεταγωγικά, δεν μάχονται το ένα το άλλο.
Τα μαχητικά αεροσκάφη αντιμετωπίζουν πολύ σημαντικότερο πρόβλημα μακροζωίας επειδή πρέπει συνεχώς να ανταγωνίζονται με νεότερα μοντέλα.
Έτσι, πολλοί λίγα μαχητικά έχουν μείνει τόσο πολύ σε υπηρεσία όσο τα ινδικά MiG-21 Bison. Ίσως δεν υπάρξει ποτέ μαχητικό με υπηρεσία 100 ετών, όπως το B-52. Ήδη τα 70 χρόνια είναι υπερβολικά μεγάλο διάστημα για την απόσυρση των MiG-21 το 2025, πράγμα που σημαίνει πως η ινδική αεροπορία ίσως αναγκαστεί να βιαστεί λίγο περισσότερο.