Δεξαμενόπλοιο ελληνικών συμφερόντων βρέθηκε στην επίμαχη περιοχή λίγες ημέρες πριν την δολιοφθορά στους αγωγούς Nord Stream, πυροδοτώντας εικασίες για το πώς μπορεί να συνδράμει στην έρευνα των αρχών, αλλά και τους λόγους που βρέθηκε επί ημέρες στο σημείο.
Ο Όλιβερ Αλεξάντερ, ένας 29χρονος ερευνητής ανοιχτού κώδικα από τη Δανία, πέρασε μήνες αναλύοντας δεδομένα από το ναυτικό σύστημα αυτόματης αναγνώρισης ή AIS, από πλοία που πέρασαν κοντά στην τοποθεσία τριών από τις τέσσερις ρήξεις του αγωγού λίγο πριν από τη ζημιά. Παρατήρησε ότι το Minerva Julie, ένα δεξαμενόπλοιο 600 ποδιών με ελληνική σημαία, κατευθυνόταν ανατολικά από το Ρότερνταμ όταν, στις 6 Σεπτεμβρίου, σταμάτησε απότομα στη μέση της Βαλτικής Θάλασσας.
Το Minerva Julie έμεινε εκεί, διασχίζοντας μια περιοχή περίπου 200 τετραγωνικών ναυτικών μιλίων πάνω από τους δύο αγωγούς φυσικού αερίου, για επτά ημέρες, από τις 6 Σεπτεμβρίου έως τις 12 Σεπτεμβρίου. Από εκεί, το Julie ταξίδεψε στο Ταλίν της Εσθονίας πριν αγκυροβολήσει στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας στις 18 Σεπτεμβρίου. Στη συνέχεια, στις 26 Σεπτεμβρίου, οι δύο αγωγοί έσκασαν.
Όπως αναφέρει το Business Insider, η εγγύτητα του Minerva Julie με το σημείο της επίθεσης αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το Verkkouutiset, ένα φινλανδικό μέσο ενημέρωσης. Η σύμπτωση έχει πυροδοτήσει ένα κύμα εικασιών στο διαδίκτυο μεταξύ μιας αφοσιωμένης ομάδας ερασιτεχνών sleuth και ειδικών στη ναυτιλία. Ταυτόχρονα, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι οι επίσημοι ερευνητές που έχουν επιφορτιστεί να μάθουν την αλήθεια της δολιοφθοράς του Nord Stream δεν θα ήθελαν να μάθουν περισσότερα για το Minerva Julie, καθώς το σκάφος πέρασε μια εβδομάδα κάνοντας κύκλους πάνω από αυτό που επρόκειτο να γίνει τεράστιο τόπος γεωπολιτικού εγκλήματος. Τα στοιχεία που αποκάλυψε ο Αλεξάντερ δεν υποδεικνύουν ότι το πλοίο εμπλέκεται με οποιονδήποτε τρόπο στην καταστροφή των αγωγών. Ωστόσο, εγείρει το ερώτημα τι μπορεί να είχε δει το πλήρωμα.
Σε μια δήλωση που εστάλη μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο Insider, ένας εκπρόσωπος της Minerva Marine επιβεβαίωσε την τοποθεσία του Julie κατά τη διάρκεια της περιόδου των 7 ημερών και είπε ότι το σκάφος σταμάτησε «εν αναμονή των οδηγιών του επόμενου ταξιδιού του», σύμφωνα με την «τυποποιημένη ναυτιλιακή πρακτική». Η δήλωση δεν ανέφερε εάν η Minerva είχε έρθει σε επαφή με ανακριτές. Ανέφερε ότι η εταιρεία «ήταν και παραμένει πάντα στη διάθεση όλων των αρμόδιων δημόσιων αρχών σε σχέση με οποιαδήποτε έρευνα, ενεργώντας πάντα με νόμιμο και διαφανή τρόπο».
Ο Αλεξάντερ διαπίστωσε ότι οι τρεις εκρήξεις, συνέβησαν σχεδόν ακριβώς εκεί που το Julie είχε κάνει τη μεγάλη παύση του λίγες μέρες πριν. Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι είτε οι ιδιοκτήτες του Minerva Julie είτε το πλήρωμά του είναι το αντικείμενο των ερευνών, οι οποίες αναφέρουν ότι επικεντρώνονται σε νοικιασμένο γιοτ.
Οι Ευρωπαίοι ερευνητές φέρεται να έχουν συνδέσει τις επιθέσεις στον αγωγό με ένα νοικιασμένο σκάφος. Το γιοτ, που πιστεύεται ότι είναι ένα ιστιοφόρο 50 ποδιών εξοπλισμένο με κινητήρα 75 ίππων, λέγεται ότι επιβιβάστηκε στις 6 Σεπτεμβρίου, την ίδια μέρα που το Minerva Julie σταμάτησε στο μελλοντικό σημείο των εκρήξεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρχές ερεύνησαν το γιοτ όπου βρήκαν ίχνη εκρηκτικών. Την Πέμπτη, το Der Spiegel αναγνώρισε αυτό το γιοτ ως το Andromeda. Αρκετές φωτογραφίες του Andromeda αναρτήθηκαν στο Twitter την Πέμπτη από τον Άρικ Τόλερ, ερευνητή της Bellingcat.
Το Julie θα ήταν μια απίθανη επιλογή για σαμποτέρ, καθώς το δεξαμενόπλοιο ανέφερε τη θέση του καθ' όλη τη διάρκεια.
Για τον Αλεξάντερ, η εγγύτητα του Julie με την έκρηξη τόσο στον χώρο όσο και στον χρόνο απαιτεί περαιτέρω έλεγχο. Είπε στο Insider: «Για μένα, είναι πάρα πολύ μεγάλη σύμπτωση».
Διάφορες αναφορές προσπάθησαν να αποδώσουν τις επιθέσεις σε Αμερικανούς, Ρώσους, Ουκρανούς και φιλο-Ουκρανούς παράτυπους. Και οι τρεις χώρες αρνήθηκαν ανάμειξη. Μετά από μια συνάντηση στις αρχές του περασμένου έτους με τη Γερμανίδα καγκελάριο, ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν υποσχέθηκε να «βάλει ένα τέλος» στο Nord Stream 2, εάν η Ρωσία προχωρήσει σε αυτό που ήταν τότε ένα προφανές σχέδιο να περάσει τα σύνορα με την Ουκρανία. Προς το παρόν, τα καλύτερα στοιχεία για το ποιος ήταν πίσω από τις επιθέσεις βρίσκονται στα χέρια των αρχών από τη Σουηδία, τη Γερμανία και τη Δανία, οι οποίες έχουν όλες συνεχείς έρευνες για το σαμποτάζ.