Κόσμος

Το «μπλόκο» στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου θα οδηγήσει σε περιβαλλοντική καταστροφή στον Κόλπο της Φινλανδίας

Οι περιορισμοί στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περιβαλλοντική καταστροφή στον Κόλπο της Φινλανδίας, σύμφωνα με τον επικεφαλής της φινλανδικής συνοριοφυλακής. Ένας καθηγητής του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι φοβάται ακόμη και σκόπιμη πετρελαιοκηλίδα στον κόλπο, σύμφωνα με το φινλανδικό δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο Yle σε ρεπορτάζ που επικαλείται πληροφορίες του εθνικού πρακτορείου ειδήσεων STT.

"Δεν έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία για να στηρίξουμε τους ισχυρισμούς μας, αλλά σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας το προφίλ των φορτηγών πλοίων που διέρχονται από τον Κόλπο της Φινλανδίας έχει αλλάξει. Υπήρξε μια μετατόπιση από πλοία που ανήκουν σε δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες, σε άλλα πλοία", δήλωσε στο φινλανδικό πρακτορείο ειδήσεων STT ο Tuomas Luukkonen, διοικητής της φινλανδικής συνοριοφυλακής για την περιοχή του Φινλανδικού Κόλπου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


Ο Luukkonen δήλωσε, ότι η φινλανδική συνοριοφυλακή, η οποία διαδραματίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην προστασία του περιβάλλοντος, έχει εντείνει την παρακολούθηση της ναυτιλιακής κίνησης στον Κόλπο της Φινλανδίας από τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν η Ρωσία άρχισε την πλήρους κλίμακας στρατιωτική εισβολή της στην Ουκρανία. Ενώ κατά τους πρώτους μήνες του πολέμου υπήρξε μείωση της ναυτιλιακής κίνησης από και προς τα ρωσικά λιμάνια, μέχρι το καλοκαίρι η κίνηση στον Κόλπο της Φινλανδίας είχε επιστρέψει στα προπολεμικά επίπεδα, δήλωσε ο Luukkonen.

"Κάθε εβδομάδα, 60-80 πετρελαιοφόρα περνούν από τον Κόλπο της Φινλανδίας, μαζί με 150 επιπλέον φορτηγά πλοία", είπε.

Η σημασία των εξαγωγών πετρελαίου για τη Ρωσία έχει αυξηθεί

Ο Veli-Pekka Tynkkynen, καθηγητής ρωσικών περιβαλλοντικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι, τόνισε στο STT, ότι οι εξαγωγές πετρελαίου έχουν γίνει ακόμη πιο σημαντικές για τη Ρωσία από την έναρξη του πολέμου. Κατά συνέπεια, το ίδιο και τα λιμάνια της Ρωσίας στον Κόλπο της Φινλανδίας.

"Οι προοπτικές για τις ρωσικές εξαγωγές φυσικού αερίου στο εγγύς μέλλον είναι μάλλον δυσοίωνες, καθώς οι αγωγοί φυσικού αερίου Nord Stream (στη Βαλτική Θάλασσα) έχουν ανατιναχθεί και οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν μειώσει τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Επομένως, οι εξαγωγές πετρελαίου έχουν γίνει ακόμη πιο σημαντικές, καθώς μπορούν να μεταφερθούν έξω με δεξαμενόπλοια", δήλωσε ο καθηγητής. Επεσήμανε ειδικότερα την αύξηση των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου προς την Ινδία.

Σύμφωνα με τον Tynkkynen, μέχρι και το ήμισυ των εθνικών εσόδων της Ρωσίας πριν από τον πόλεμο προερχόταν από τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου, και κατά καιρούς το ένα τρίτο αυτών προερχόταν μόνο από το πετρέλαιο.

Ως αποτέλεσμα, οι δυτικοί περιορισμοί στις ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου στερούν από τη χώρα περίπου 160 εκατ. δολάρια( USD) ημερησίως, ενώ τα πρόσφατα συμφωνηθέντα ανώτατα όρια τιμών στα προϊόντα διύλισης πετρελαίου αναμένεται να μειώσουν ακόμη περισσότερο τα έσοδα της Ρωσίας.

Οι περιορισμοί λειτουργούν με την απαγόρευση σε εταιρείες, κυρίως σε δυτικές χώρες, να ασφαλίζουν πλοία ή να προσφέρουν πιστώσεις σε επιχειρήσεις, οι οποίες μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο για ποσό μεγαλύτερο από το ανώτατο όριο τιμών, το οποίο επί του παρόντος είναι 60 δολάρια (USD) το βαρέλι.

Η Ρωσία έχει επιστρατεύσει έναν εφεδρικό στόλο

Η STT τόνισε, ότι προς τα τέλη του περασμένου έτους, πολλά μεγάλα μέσα ενημέρωσης είχαν αναφέρει ότι η Ρωσία δημιουργούσε τον δικό της σκιώδη στόλο δεξαμενόπλοιων ως μέσο παράκαμψης των κυρώσεων που επέβαλαν οι δυτικές χώρες.

Καθώς η Ρωσία δεν διαθέτει αρκετά δικά της πετρελαιοφόρα, αναγκάζεται να χρησιμοποιεί πλοία που διαχειρίζονται εταιρείες από χώρες, οι οποίες δεν υπόκεινται σε οικονομικές κυρώσεις. Ωστόσο, τα πλοία αυτά είναι συχνά σε κακή κατάσταση και προς το τέλος της διάρκειας ζωής τους. Η ικανότητά τους να πλέουν σε παγωμένες χειμερινές θάλασσες αποτελεί επίσης δυνητική αιτία ανησυχίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


"Με την τρέχουσα τιμή του ρωσικού αργού πετρελαίου κάτω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων (USD) το βαρέλι, η Ρωσία θα μπορούσε να μισθώσει ελληνικά δεξαμενόπλοια ασφαλισμένα από βρετανικές εταιρείες. Αλλά αν η τιμή ανέβαινε, η Ρωσία θα αντιμετώπιζε δυσκολίες και μπορεί να αρχίσει να χρησιμοποιεί δεξαμενόπλοια που ήταν ήδη άχρηστα πριν από τον περασμένο Φεβρουάριο", δήλωσε ο Tynkkynen.

Πολλά από αυτά τα δεξαμενόπλοια δεν είναι μόνο σε κακή κατάσταση, αλλά ούτε είναι πλοία κατηγορίας πάγου, με ενισχυμένα κύτη, που βοηθούν να διασφαλιστεί ότι μπορούν να αντέξουν τις δύσκολες παγωμένες θαλάσσιες συνθήκες, πρόσθεσε ο Λουκόνεν. Ωστόσο, όλα τα δεξαμενόπλοια που παρατηρούνται σήμερα στον Κόλπο της Φινλανδίας μέχρι στιγμής έχουν ενισχυμένο κύτος, το οποίο θα πρέπει να επαρκεί για να διασφαλίσει την ασφάλεια ακόμη και σε περίπτωση ατυχήματος και αποτελεί προϋπόθεση για τη ναυσιπλοΐα στον κόλπο.

Τα πληρώματα έχουν αλλάξει

Ο Luukkonen δήλωσε επίσης ότι ο Κόλπος της Φινλανδίας είναι σχετικά ρηχός και στενός και, ως εκ τούτου, η ναυτιλιακή κίνηση είναι πολύ έντονη εκεί, ακόμη και για τα παγκόσμια δεδομένα. Αυτό, σε συνδυασμό με τις χειμερινές συνθήκες, θέτει πρόσθετες απαιτήσεις στα πληρώματα, πρόσθεσε.

"Αυτό αυξάνει τον κίνδυνο ατυχήματος εάν το πλήρωμα δεν γνωρίζει πώς να πλοηγείται εδώ. Εκτιμούμε ότι ορισμένα από αυτά τα πλοία έχουν τώρα πληρώματα, τα οποία δεν έχουν πλεύσει ποτέ πριν εδώ", δήλωσε ο Luukkonen.

Καθηγητής: Δρ: Λούκενσον: Η Ρωσία μπορεί να προκαλέσει σκόπιμα ατύχημα

Ο καθηγητής Tynkkynen, ο οποίος είναι ειδικός στη ρωσική περιβαλλοντική πολιτική, δήλωσε ότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η χρήση ενός εφεδρικού στόλου θα αυξήσει τον κίνδυνο περιβαλλοντικής ζημίας στον Κόλπο της Φινλανδίας.

Ερωτηθείς αν η Ρωσία ενδιαφέρεται για το περιβάλλον, ο Tynkkynen απάντησε ότι κάποτε νοιαζόταν, αλλά τώρα η κατάσταση έχει αλλάξει εντελώς.

Έφτασε μάλιστα στο σημείο να υπονοήσει την πιθανότητα να προκληθεί σκόπιμη πετρελαιοκηλίδα στην περιοχή και αναφέρθηκε στην έκρηξη των αγωγών φυσικού αερίου Nord Stream τον Νοέμβριο στη Βαλτική Θάλασσα. Ενώ η Ρωσία κατηγορήθηκε ότι προκάλεσε την έκρηξη, μέχρι στιγμής δεν έχει αποδειχθεί η εμπλοκή της.

"Είναι προφανές ότι η Ρωσία ανατίναξε αυτούς τους σωλήνες. Και, αν ο Πούτιν στριμωχτεί στη γωνία, θα μπορούσαμε να δούμε να αναπτύσσονται κάθε είδους προβλήματα, ακόμη και σκόπιμα ενορχηστρωμένες πετρελαιοκηλίδες", δήλωσε ο καθηγητής. "Μπορώ να φανταστώ τη ρωσική προπαγάνδα να ανακοινώνει ότι (αναγκάστηκαν) να χρησιμοποιήσουν πλοία, τα οποία είναι σε τόσο κακή κατάσταση, επειδή η Ευρώπη δεν ενδιαφέρεται για τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Τότε θα (παρουσιαζόταν) ως σφάλμα της Ευρώπης αν συνέβαινε κάποιο ατύχημα", δήλωσε ο Tynkkynen.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ