Επίσημα δεν αποκαλύφθηκε ποτέ πως υπάρχουν μυστικές γραμμές μετρό στην Μόσχα. Ωστόσο για αρκετά χρόνια υπήρχαν διάφορες ενδείξεις και στοιχεία που επιβεβαίωναν την ύπαρξη ενός μυστικού συστήματος μετρό κάτω από την ρωσική πόλη. Συχνά το σύστημα αυτό αποκαλείται Metro 2, αν και η ονομασία αυτή είναι ανεπίσημη.
Τι Ξέρουμε για το Metro 2;
Ο σκοπός των μυστικών γραμμών μετρό κάτω από την Μόσχα είναι να αποτελέσουν μέσο εκκένωσης των σημαντικότερων αρχών σε περίπτωση πυρηνικού πολέμου. Λειτουργεί επίσης ως μέσο μεταφοράς μεταξύ βαθιά υπόγειων κέντρων διοίκησης και ενός δικτύου υπόγειων καταφυγίων (το αποκαλούμενο Ramenki-43).
Η παλαιότερη γνωστή γραμμή μετρό συνδέει το υπόγειο κέντρο διοίκησης κάτω από το Κρεμλίνο με το μεγάλο δίκτυο καταφυγίων στην περιοχή Ramenki, ενώ μπορεί να συνδέεται ακόμη και με το αεροδρόμιο Βνούκοβο. Έτσι συνδέεται με τα κεντρικά γραφεία των ενόπλων δυνάμεων της Ρωσίας, τα οποία έχουν και δικό τους μυστικό υπόγειο καταφύγιο.
Η γραμμή του μετρό περνά μέσα από περιοχή VIP κατοικιών στην περιοχή Vorobevye Gory. Το δίκτυο Ramenki-43 έχει δικό του, ξεχωριστό κέντρο διοίκησης, οπότε το Metro 2 φτάνει και σε αυτό το διοικητικό σημείο. Μετά, η γραμμή του μετρό κάτω από την Μόσχα φτάνει στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφαλείας της Ρωσικής Ομοσπονδίας, γνωστή ως FSB. Η τελευταία στάση λέγεται πως είναι στο αεροδρόμιο Βνούκοβο, συγκεκριμένα στο τερματικό Vnukovo-2 VIP, το οποίο είναι σχεδιασμένο για τον Ρώσο πρόεδρο και την κυβέρνηση. Ωστόσο η τελευταία σύνδεση με το αεροδρόμιο δεν είναι βέβαιη, αφού το κανονικό μετρό της Μόσχας συνδέθηκε με το Βνούκοβο μόλις το 2020. Η γραμμή Metro 2 κατασκευάστηκε πολύ νωρίτερα.
Το υπόγειο δίκτυο καταφυγίων Ramenki-43 κατασκευάστηκε την δεκαετία του '50 και του '60, ωστόσο έκτοτε οι Ρώσοι έχουν προσθέσει πολλά περισσότερα καταφύγια και υποδομές στο δίκτυο. Μεταξύ αυτών προστέθηκαν και γραμμές μετρό. Για το δίκτυο μετρό υπάρχουν διάφορες προσβάσεις. Το δίκτυο μεταφοράς είναι κατασκευασμένο 50 με 210 μέτρα κάτω από το έδαφος.
Σε αυτές τις γραμμές λέγεται ότι χρησιμοποιούνται μόνο ειδικά τρένα μετρό. Σε αντίθεση με τα κανονικά, αυτά τα οχήματα δεν κινούνται με ηλεκτρικό ρεύμα, αλλά με μπαταρίες. Αυτή η μέθοδος προώθησης είναι πιο αξιόπιστη σε περίπτωση πυρηνικού πολέμου, αφού πιθανότατα τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην επιφάνεια θα καταστραφούν. Οι μπαταρίες αυτές λογικά επαναφορτίζονται από τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας που υπάρχουν στις υπόγειες βάσεις.