Η νέα Ιταλίδα ακροδεξιά πρωθυπουργός Τζώρτζια Μελόνι, μέσω του υπουργού ενέργειας, παίρνει σαφή θέση στα τουρκικά παιχνίδια στην Μεσόγειο, δηλώνοντας ότι η χώρα της θα συμμετάσχει στον αγωγό East Med.
Η ίδια έχει δείξει την στάση της κατά της Τουρκίας, θεωρώντας ως ξεπερασμένη την πολιτική της Τουρκίας, κατανοώντας τα σχέδια της Άγκυρας να ελέγξει την Λιβύη, η οποία κάποτε ήταν ιταλική αποικία.
Ποια είναι τα τουρκικά σχέδια στην Μεσόγειο που δείχνουν σύμπνοια με τα ελληνικά συμφέροντα
Η Ιταλία σχεδιάζει να διπλασιάσει την εθνική της παραγωγή φυσικού αερίου στα 6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως από τα 3 δισεκατομμύρια κυβικά που ήταν μέχρι τώρα.
Αυτό δήλωσε ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας, σε μια περαιτέρω προσπάθεια να μειώσει την εξάρτηση της χώρας από τις ρωσικές προμήθειες.
«Ένας από τους στόχους μας είναι να αναπτύξουμε ένα σχέδιο που θα μας κάνει όσο το δυνατόν γρηγορότερα λιγότερο εξαρτημένους και στη συνέχεια θα μας μετατρέψει σε ενεργειακό κόμβο της Μεσογείου», δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας Adolfo Urso στην εφημερίδα Il Messaggero.
Η ιταλική κυβέρνηση θα επιτρέψει επίσης νέες υπεράκτιες γεωτρήσεις στην Αδριατική, είπε ο ίδιος,
Επαναλαμβάνοντας τις δηλώσεις της νέας πρωθυπουργού της Ιταλίας Giorgia Meloni, η οποία είπε αυτή την εβδομάδα ότι η Ρώμη «έχει καθήκον να εκμεταλλευτεί πλήρως» τα υπεράκτια αποθέματα φυσικού αερίου της για να διαφοροποιήσει τις πηγές ενέργειας.
Η Ιταλία θα συμμετάσχει στον αγωγό East Med
Ο Ιταλός υπουργός δήλωσε ότι η Ιταλία θα βασιστεί τόσο στους υφιστάμενους όσο και στους νέους αγωγούς φυσικού αερίου για τις φιλοδοξίες της για τον «ενεργειακό κόμβο», σημειώνοντας ότι στα σχέδια της συμπεριλαμβάνεται και η συμμετοχή της Ιταλίας στον αγωγό East Med, που ονομάζεται Poseidon και ανήκει σε κοινοπραξία μεταξύ της ελληνικής εταιρείας εκμετάλλευσης δικτύου φυσικού αερίου ΔΕΠΑ και του ενεργειακού ομίλου Edison.
Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα και τι προκαλεί στα τουρκικά σχέδια
Όλα αλλάζουν στην Α.Μεσόγειο όχι μόνο μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά μετά την κίνηση της Τουρκίας να συμφωνήσει με την Λιβύη σε κοινή ενεργειακή συμφωνία, προκαλώντας οργή εκτός της Ελλάδος και στην Ιταλία.
Στα πλαίσια αυτά, η Ρώμη προτείνει ο υπό κατασκευή αγωγός IGI Poseidon S.A. με συμμετοχή (50% της ιταλικής εταιρείας Edison, 50% της ελληνικής ΔΕΠΑInternational Projects) ως προς την διαδρομή όμως Ελλάδος-Ιταλίας, να συνδεθεί με τον αγωγό EastMed, για να μεταφερθεί ισραηλινό και κυπριακό φυσικό αέριο στην Ευρώπη, στα πλαίσια του νέου ενεργειακού σχεδίου της ΕΕ, με τις ευλογίες των ΗΠΑ, που ήδη εξετάζουν σοβαρά το θέμα.
Μιλάμε για το κομμάτι του αγωγού φυσικού αερίου “Ποσειδών” 210 χιλιόμετρα, που συνδέει Ελλάδα και Ιταλία, και σχεδιάστηκε από το 2008, προβλέποντας συνολική επένδυση 6 δισ. δολαρίων.
Ο αγωγός East Med-Poseidon, συνολικού μήκους 1.900 χιλιομέτρων, μπορεί να μεταφέρει έως και 12 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, και αργότερα το μέγιστο 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, θα αποτελείται από μια υπεράκτια γραμμή περίπου 210 χιλιομέτρων που διασχίζει το Ιόνιο προς την Ιταλία και το Οτράντο.
Η φάση ανάπτυξης έχει ολοκληρωθεί και το έργο είναι έτοιμο για τη φάση κατασκευής, έχοντας λάβει όλες τις απαραίτητες περιβαλλοντικές άδειες τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ελλάδα.
Εφόσον, Έλληνες, Ιταλοί, Ισραηλινοί, Κύπριοι συμφωνούν σε κάτι που αναμένεται να εγκρίνουν οι ΗΠΑ, τότε εκτιμάται ότι ο αγωγός αυτός υπάρχει πιθανότητα να υλοποιηθεί τα επόμενα χρόνια.
Αυτό που τονίζουμε συνέχεια είναι ότι δεν πρόκειται για ένα απλό έργο, αλλά για έναν αγωγό καίριας σημασίας για την ΕΕ, τον οποία θα φυλάσσει κοινή αεροναυτική δύναμη 24ώρες το 24ωρο, και οι Τούρκοι το γνωρίζουν αυτό πολύ καλά.
Όσο για την Τουρκία, εκτιμάται ότι τα πράγματα είναι ακόμη θολά και οι “γείτονες” θα επιχειρήσουν να αντιδράσουν σθεναρά στην Μεσόγειο, αλλά τον τελευταίο λόγο θα έχουν οι εταιρείες κολοσσοί και ο Λευκός οίκος.