Μετά την παρέμβασή της στην Ουκρανία, η Δύση με επικεφαλής τις ΗΠΑ, την ΕΕ και το ΝΑΤΟ επέβαλε εμπάργκο στη Ρωσία και σταμάτησε τις αποστολές πετρελαίου και φυσικού αερίου, ενώ η Ελλάδα μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ συνέχισε να κερδίζει δισεκατομμύρια δολάρια αλλάζοντας την προέλευση του πετρελαίου που αγόρασε από τη Ρωσία με τον κατάμεστο στόλο δεξαμενόπλοιων και μεταφέροντάς το σε δυτικές χώρες, αναφέρει τουρκικό ΜΜΕ.
Μέσω του ίδιου φιλοκαθεστωτικού ΜΜΕ, ο απόστρατος αντιναύαρχος Τσιχάτ Γιαϊτσί (Cihat Yaycı), επέστησε την προσοχή στο γεγονός ότι το κρατικό σύνθημα της Ελλάδας, που έχει διακινήσει λαθραία 24 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου μέχρι σήμερα, βασιζόταν πάντα στη λογική του «θα προδώσω αν έχω κέρδος», καταλήγοντας στο ότι ΕΕ και το ΝΑΤΟ παρέβλεπαν υποκριτικά αυτήν την προδοσία.
Οι Τούρκοι βασίζονται και δημοσιεύματα άλλων μέσων που ισχυρίζονται πως το ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζει να ρέει στην Ευρώπη μέσω υδάτων ανοιχτά της Ελλάδας, όπως το Nikkei-Asia, το οποίο στις αρχές του μήνα ανέφερε πως πλοία πραγματοποίησαν 41 μεταφορές από πλοίο σε πλοίο σε διάστημα έξι μηνών.
Σύμφωνα με το ασιατικό δημοσίευμα, η Δύση έχει επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία για την εισβολή της στην Ουκρανία, αλλά το ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζει να ρέει προς την Ευρώπη μέσω κρυφών θαλάσσιων οδών.
Μια ανάλυση του Nikkei διαπίστωσε ότι στους έξι μήνες από την έναρξη της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, 41 πλοία πραγματοποίησαν μεταφορά πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας με δεξαμενόπλοια που έφυγαν από τη Ρωσία και αργότερα έφτασαν σε ευρωπαϊκά λιμάνια. Υπήρχε μόνο ένα τέτοιο σκάφος πέρυσι.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο θα απαγορεύσουν πλήρως τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από περίπου το τέλος του έτους, αλλά οι εταιρείες που αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο ήδη αντιμετωπίζουν κριτική. Η μεταφορά πετρελαίου μεταξύ πλοίων στη θάλασσα για να κρύψει την προέλευσή του μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την έναρξη ισχύος του εμπάργκο πετρελαίου.
Για να εξετάσει τη θαλάσσια μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, η Nikkei χρησιμοποίησε δεδομένα από τη βρετανική εταιρεία δεδομένων Refinitiv για να δει πού πήγαν τα δεξαμενόπλοια που έφυγαν από τα ρωσικά λιμάνια, ξεκινώντας στις 24 Φεβρουαρίου, και ποια πλοία επικοινώνησαν μαζί τους.
Η έρευνα κάλυψε ύδατα ανοιχτά των ακτών της Μεσογείου της Ελλάδας, όπου πραγματοποιούνται συχνά μεταφορές από πλοίο σε πλοίο. Τα σήματα του Automatic Identification System (AIS) από τα σκάφη παρακολουθήθηκαν για τον εντοπισμό των διαδρομών τους.
Κατά τη διάρκεια των έξι μηνών έως τις 22 Αυγούστου, η Nikkei επιβεβαίωσε 175 μεταφορές στα ανοικτά των ελληνικών ακτών με τάνκερ από τη Ρωσία. Υπήρξαν μόνο εννέα τέτοιες μεταγραφές κατά την ίδια περίοδο πέρυσι. Τα στοιχεία της Refinitiv δείχνουν ότι η Ρωσία εξήγαγε 23,86 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου για μεταφορές από πλοίο σε πλοίο ανοιχτά της Ελλάδας. Την ίδια περίοδο πέρυσι, αποστέλλονταν 4,34 εκατομμύρια βαρέλια για παρόμοιες μεταφορές.
Το ερώτημα είναι πού πήγαν τα δεξαμενόπλοια που παρέλαβαν το πετρέλαιο αφού ανέλαβαν τα φορτία τους
Η Nikkei παρακολούθησε τα δρομολόγια των πλοίων, επιβεβαιώνοντας ότι 89 δεξαμενόπλοια έφτασαν στα λιμάνια, ενώ μόλις τρεις τέτοιες κλήσεις έγιναν πέρυσι. Από αυτά, τα 41 έφτασαν σε λιμάνια της Ελλάδας, του Βελγίου και αλλού στην Ευρώπη. Μόνο ένα δεξαμενόπλοιο το έκανε πέρυσι. Δύο δεξαμενόπλοια πραγματοποίησαν επισκέψεις σε λιμάνια στη Βρετανία, η οποία είναι ένθερμος υποστηρικτής των οικονομικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Η έρευνα ανέδειξε τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν τα ύδατα κοντά στην Ελλάδα ως κόμβος για τις αποστολές πετρελαίου μεταξύ Ρωσίας και Ευρώπης.
Η ΕΕ θα απαγορεύσει πλήρως τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου δια θαλάσσης από τον Φεβρουάριο του 2023, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο θα επιβάλει πλήρη εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο τον Δεκέμβριο. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου στην ΕΕ τον Ιούλιο ανήλθαν συνολικά σε 2,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, μειωμένες κατά 26% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο. Ενώ η αγορά ρωσικού πετρελαίου παραμένει νόμιμη, οι εταιρείες επανεξετάζουν τις σχέσεις τους με τη Ρωσία καθώς οι κυβερνήσεις και οι αγορές τις παρακολουθούν.
Οι μεταφορές πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο είναι αρκετά συνηθισμένες. Τέτοιες μεταφορές χρησιμοποιούνται μερικές φορές για την ενοποίηση των αποστολών πετρελαίου σε μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια, βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων. Το πετρέλαιο μερικές φορές αλλάζει χέρια μετά την αναχώρηση ενός δεξαμενόπλοιου από το λιμάνι. Σε αυτές τις περιπτώσεις, γίνεται πιο δύσκολο να προσδιοριστεί από πού προέρχεται.