Αεροπλανοφόρο και φορτηγό πλοίο
Κόσμος

Γιατί τα αεροπλανοφόρα είναι μικρότερα από φορτηγά πλοία; (Εικόνες)

Τα τελευταία χρόνια οι τα αεροπλανοφόρα των ΗΠΑ και των υπόλοιπων χωρών σταδιακά γίνονται μακρύτερα, με την πλειοψηφία αυτών να έχουν μήκος μεταξύ 244 και 336 μέτρων. Το αμερικανικό USS Enterprise όμως, το οποίο ήταν το μακρύτερο αεροπλανοφόρο του κόσμου (με μήκος 342 μέτρων), ήταν 25% κοντότερο από το μεγαλύτερο εμπορικό πλοίο που έχει κατασκευαστεί, το Supertanker Seawise Giant.

Υπάρχουν ακόμη και κρουαζιερόπλοια που είναι μεγαλύτερα από το USS Enterprise, ενώ το νεότερο αμερικανικό αεροπλανοφόρο USS Gerald R. Ford είναι 5 μέτρα κοντότερο από το USS Enterprise. Οπότε, η ερώτηση είναι γιατί τα αεροπλανοφόρα δεν σχεδιάζονται μακρύτερα; Το μεγαλύτερο μήκος δεν θα έδινε την δυνατότητα μεταφοράς και παράταξης περισσότερων αεροσκαφών;

Αυτοί είναι λοιπόν οι τέσσερεις κύριοι λόγοι που τα αεροπλανοφόρα δεν κατασκευάζονται σε μεγαλύτερο μήκος.

4. Κόστος

Προφανώς, τα μεγαλύτερα αεροπλανοφόρα θα ήταν ακριβότερα να παραχθούν και να συντηρηθούν. Για παράδειγμα, ο οικονομικός προϋπολογισμός του αμερικανικού ΠΝ για το 2020 ήταν 160 δισεκατομμύρια δολάρια. Το ποσό αυτό αν και είναι πράγματι πολύ μεγάλο, σίγουρα δεν είναι απεριόριστο. 

Μεγαλύτερα αεροπλανοφόρα θα σήμαιναν την μείωση της ποσότητας του στόλου, κάτι που θα πήγαινε κόντρα στο πλάνο των ΗΠΑ να αυξήσουν τον στόλο τους στα 355 πλοία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

3. Ευκινησία

Τα αεροπλανοφόρα απαιτείται να είναι ευκίνητα και να έχουν την ικανότητα να αλλάξουν πορεία όσο γρηγορότερα γίνεται. Ένα μεγαλύτερο σκάφος θα κάνει και μεγαλύτερο κύκλο εάν θέλει να στρίψει, κάτι το οποίο είναι αποδεκτό για δεξαμενόπλοια ή άλλα εμπορικά πλοία, αλλά αποτελεί αρνητικό στοιχείο για τα πολεμικά σκάφη. 

Επίσης, όσον αφορά τον ελλιμενισμό, η καλή ευκινησία σε χαμηλές ταχύτητες είναι ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα των αεροπλανοφόρων. 

2. Ελλιμενισμός

Εμπορικά σκάφη όπως τα κρουαζιερόπλοια πλέουν σε προγραμματισμένες διαδρομές και ως αποτέλεσμα επισκέπτονται συγκεκριμένα λιμάνια του πλανήτη. Αυτά τα λιμάνια επιλέγονται ειδικά για να μπορέσουν να φιλοξενήσουν τόσο μεγάλα σκάφη.

Αλλά, τα αεροπλανοφόρα πρέπει να έχουν ευελιξία σε αυτό το κομμάτι, έτσι ώστε να έχουν αρκετές επιλογές λιμανιών για ελλιμενισμό και επισκευή. 

1. Ταχύτητα

Τα εμπορικά σκάφη μπορούν να ταξιδέψουν με ταχύτητες μεταξύ 15 και 25 κόμβων, ενώ τα κρουαζιερόπλοια πλέουν με 20 κόμβους. Αλλά από την άλλη, τα αεροπλανοφόρα δεν θα είχαν καμία χρησιμότητα εάν κινούνταν μόνο με αυτές τις ταχύτητες.

Η κύρια λειτουργία αυτού του τύπου πλοίων είναι να διευκολύνει την απονήωση και προσνήωση αεροσκαφών. Για να γίνει όμως δυνατή η ασφαλής απονήωση αεροσκαφών, το σκάφος πρέπει να έχει αναπτύξει μία συγκεκριμένη ταχύτητα, η οποία με την σειρά της θα παράγει αρκετή άντωση (lift force) για να πετάξει το αεροσκάφος. 

GALLERY

Αεροπλανοφόρο
Αεροπλανοφόρο
Αεροπλανοφόρο
Αεροπλανοφόρο
Αεροπλανοφόρο
Φορτηγό πλοίο
Κρουαζιερόπλοιο
Φορτηγό Πλοίο
Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελληνοτουρκικά 0

Αποκάλυψη: Αυτές είναι οι περιοχές του Αιγαίου που οι Τούρκοι θέλουν να υφαρπάξουν από την Ελλάδα στην «μοιρασιά» ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας

Η Τουρκία, επιδιώκει την περιορισμένη επέκταση των Ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο, διαφοροποιούμενη γεωγραφικά...