Ένα πλοίο που διαχειρίζεται εταιρεία με έδρα στην Ελλάδα μετέφερε άνθρακα από λιμάνι στη Ρωσία τον περασμένο μήνα μετά την έναρξη ισχύος των κυρώσεων της ΕΕ για το εμπόρευμα, σύμφωνα με ναυτιλιακά στοιχεία που εξετάστηκαν από το Bloomberg.
Πρόσφατα και το η γερμανική ZDF ισχυρίστηκε πως η Ρωσία παρακάμπτει το εμπάργκο πετρελαίου της ΕΕ μέσω Ελλάδας. Όπως ανέφερε, οι ελληνικές εταιρείες παρέχουν τα logistics και η Ελλάδα έχει ηθελημένα αμβλύνει τα σχέδια κυρώσεων της ΕΕ
Παράλληλα, ζητούν και τα ρέστα από την Αθήνα οι Τούρκοι για τα ελληνικά τάνκερ που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο, ενώ την ίδια ακριβώς στιγμή τα τουρκικά διυλιστήρια αγοράζουν φθηνό ρωσικό πετρέλαιο με αυτόν τον τρόπο και έτσι αποκομίζουν υψηλά κέρδη.
Η φόρτωση 53.000 τόνων άνθρακα από το Taman Bulk Cargo Terminal της Ρωσίας ολοκληρώθηκε στις 29 Αυγούστου, σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών ανάλυσης Kpler και Logistic OS. Έφτασε σε λιμάνι κοντά στην τουρκική πόλη Ισκεντερούν στις 5 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων του Bloomberg.
Διευθύνεται από την Eastern Mediterranean Marine με έδρα την Αθήνα. Εκπρόσωπος της εταιρείας αρνήθηκε να σχολιάσει το φορτίο του πλοίου, αλλά είπε ότι οι κυρώσεις δεν θα μπορούσαν να είχαν παραβιαστεί εάν ο προορισμός δεν ήταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει προηγουμένως ότι οι κυρώσεις ισχύουν για κάθε φορτίο άνθρακα προέλευσης Ρωσίας, ανεξάρτητα από τον προορισμό τους.
Η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ είπε ότι η απαγόρευση που σχετίζεται με τον άνθρακα αναφέρεται τόσο στην «αγορά» και στη «μεταφορά» αυτών των αγαθών, ανεξάρτητα από τον τελικό προορισμό. Οι περιορισμοί επεκτείνονται επίσης στη χρηματοδότηση και την ασφάλιση από εταιρείες της ΕΕ, ανεξάρτητα από το αν ο πυρήνας της εταιρείας είναι η ανύψωση του φορτίου.
Από που προέρχεται ο άνθρακας
Δεν είναι σαφές εάν ο άνθρακας προέρχεται από τη Ρωσία ή ποιος ήταν τελικά ιδιοκτήτης του πλοίου, ενώ ο τελικός προορισμός και η χρήση της αποστολής είναι άγνωστοι. Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιβάλει μια σειρά κυρώσεων σε μια προσπάθεια να αυξήσει την πίεση στην πολεμική μηχανή του προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν. Αλλά οι κυρώσεις έχουν επίσης επιβάλει βαρύ κόστος στις ευρωπαϊκές οικονομίες, με τις αυξανόμενες τιμές της ενέργειας να τροφοδοτούν τον πληθωρισμό και να αυξάνουν τα επιτόκια, ειδικά από τη στιγμή που το Κρεμλίνο έκλεισε αυτόν τον μήνα έναν μεγάλο αγωγό φυσικού αερίου προς τη Γερμανία.
Η απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού άνθρακα ξεκίνησε στις 10 Αυγούστου, μετά από περίοδο τεσσάρων μηνών. Η Επιτροπή εξέδωσε διευκρίνιση τον περασμένο μήνα για να υπογραμμίσει ότι οι κυρώσεις απαγορεύουν στις εταιρείες της ΕΕ να παρέχουν υπηρεσίες όπως χρηματοδότηση ή ασφάλιση για τυχόν αποστολές άνθρακα καταγωγής Ρωσίας.
Μια εγκύκλιος που εστάλη τον περασμένο μήνα από μέλη του International Group of P&I Clubs, καλύπτοντας το 90% της παγκόσμιας θαλάσσιας χωρητικότητας για κινδύνους όπως διαρροές, υποδηλώνει ότι οι εταιρείες ήταν προβληματισμένες από την εξήγηση της ΕΕ και είχαν απαγορεύσει τις μεταφορές και τις υπηρεσίες. Δεν ισχύει για εξαγωγικούς προορισμούς εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με την εγκύκλιο, οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες βρίσκονται υπό τη δικαιοδοσία της ΕΕ, καθώς ακόμη και αυτές που βρίσκονται εκτός του μπλοκ βασίζονται σε ευρωπαίους αντασφαλιστές για τη διαφοροποίηση των κινδύνων τους.
Σταμάτησε στην Τουρκία
Σύμφωνα με τα ναυτιλιακά στοιχεία, το Taman αναχώρησε από την 2Β στον τερματικό σταθμό χύδην φορτίου και έφυγε από τα ρωσικά ύδατα για την Τουρκία. Σύμφωνα με το ναυτιλιακό πρακτορείο EISA, χρησιμοποιείται για τη φόρτωση άνθρακα.
Ένας εκπρόσωπος της επιτροπής αρνήθηκε να σχολιάσει, λέγοντας ότι η επιβολή της απαγόρευσης είναι υπόθεση των εθνικών αρχών. Εκπρόσωπος της ελληνικής κυβέρνησης είπε ότι δεν ήταν σε θέση να σχολιάσει.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του, το Standard Club έχει ασφάλεια προστασίας και αποζημίωσης. Το λήμμα λέει ότι το εξώφυλλο του σκάφους έχει καταχωρηθεί στο Ευρωπαϊκό Τμήμα του Standard Club.
Οι εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν επίσης απαγορευτεί να παρέχουν ασφάλιση για αποστολές ρωσικού άνθρακα, σύμφωνα με κυβερνητικό αξιωματούχο που γνωρίζει το καθεστώς του Ηνωμένου Βασιλείου. Ο αξιωματούχος, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας, είπε ότι η απαγόρευση ισχύει ανεξάρτητα από τον προορισμό του άνθρακα.
Αξιωματούχος της Standard Club δήλωσε ότι έχει μόνιμες πολιτικές σύμφωνα με τις οποίες μια εγκεκριμένη αποστολή δεν θα είναι ασφαλισμένη, αλλά δεν θα αναφέρεται στις λεπτομέρειες του μεμονωμένου φορτίου.
Το εμπάργκο άνθρακα εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση τον Απρίλιο ως μέρος του πέμπτου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Η ΕΕ είπε τότε ότι θα επηρεάσει το ένα τέταρτο του συνόλου των ρωσικών εξαγωγών άνθρακα, που αντιπροσωπεύουν ετήσια έσοδα περίπου 8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η απαγόρευση των ρωσικών θαλάσσιων αποστολών πετρελαίου θα τεθεί επίσης σε ισχύ εντός του έτους. Αυτά τα μέτρα θα περιλαμβάνουν επίσης περιορισμούς σε συναφείς υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης, που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά πετρελαίου σε όλο τον κόσμο.