Η διακοπή των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου τον Μάιο πυροδότησε φόβους ότι θα προκαλέσει προβλήματα στη Φινλανδία, αλλά μέχρι στιγμής έχουν αποφευχθεί. Κάτω από το τραπέζι, η χρήση φυσικού αερίου στη Φινλανδία μειώθηκε κατά το ήμισυ κατά την αρχή του έτους, και ως αποτέλεσμα δεν υπήρξαν σημαντικές διακοπές παραγωγής ή κρύα σπίτια.
Τον Ιανουάριο–Αύγουστο, καταναλώθηκαν περίπου 8,8 τεραβατώρες φυσικού αερίου στη Φινλανδία, ενώ την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, η κατανάλωση ήταν περίπου διπλάσια, 17,8 τεραβατώρες. Ο αριθμός περιλαμβάνει την κατανάλωση στο φινλανδικό δίκτυο φυσικού αερίου, το οποίο εκτείνεται από την Ιμάτρα έως το Τάμπερε. Τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν το φυσικό αέριο που μεταφέρεται στους τερματικούς σταθμούς LNG στο Πόρι και το Τόρνιο, που εξυπηρετούν μόνο την τοπική βιομηχανία.
Μια μείωση περίπου 50% στην κατανάλωση είναι ένα ευρωπαϊκό ρεκόρ. Με βάση τα στοιχεία που συνέλεξε το think-tank Brugel, φαίνεται ότι καμία άλλη χώρα της ΕΕ δεν κατάφερε να μειώσει την κατανάλωση φυσικού αερίου στον ίδιο βαθμό. Στις αρχές του έτους, η κατανάλωση φυσικού αερίου σε ολόκληρη την ΕΕ μειώθηκε μόνο κατά 6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ σε ορισμένες χώρες η κατανάλωση έχει αυξηθεί ακόμη και λίγο. Στόχος της ΕΕ είναι να μειώσει την κατανάλωση φυσικού αερίου κατά 15%.
Αυτό που κάνει τη μείωση κατά το ήμισυ της ζήτησης φυσικού αερίου που παρατηρείται στη Φινλανδία εντελώς θαυματουργή είναι το πόσο ομαλά συνέβη.
Πως επετεύχθη
Σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου, μια εξήγηση για αυτό είναι ότι υπάρχουν λίγα σπίτια στη Φινλανδία με θέρμανση φυσικού αερίου. Τέτοιες ιδιότητες δεν μπορούν να αλλάξουν τη μέθοδο θέρμανσης σε μια στιγμή.
«Η άμεση διανομή φυσικού αερίου στους καταναλωτές παίζει μικρό ρόλο εδώ σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Έχει κάνει την κατάστασή μας πιο εύκολη σε σύγκριση, για παράδειγμα, με τη Γερμανία», λέει ο Χάνου Καουπίνεν (Hannu Kauppinen), Διευθύνων Σύμβουλος της Φινλανδικής Εταιρείας Φυσικού Αερίου.
Οι παραγωγοί περιφερειακής θερμότητας, από την άλλη πλευρά, μπόρεσαν να αντικαταστήσουν το φυσικό αέριο με άλλα καύσιμα όπως ο άνθρακας, η βιομάζα ή η τύρφη. Η αλλαγή στα καύσιμα οφείλεται στο αυξανόμενο κόστος του φυσικού αερίου.
Το αυξανόμενο κόστος του φυσικού αερίου οδήγησε επίσης σε αλλαγή της μεθόδου θέρμανσης από την πλευρά των ακινήτων. Στο Λάχτι, μεγάλα ακίνητα που θερμαίνονται με φυσικό αέριο θα συνδεθούν με το δίκτυο τηλεθέρμανσης αυτό το φθινόπωρο.
Πριν από την ενεργειακή κρίση, περίπου το ένα τρίτο του φυσικού αερίου στη Φινλανδία χρησιμοποιούταν για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας, αλλά τώρα η κατανάλωση φυσικού αερίου εκεί έχει ουσιαστικά πέσει στο μηδέν.
Η ικανότητα του τομέα της ενέργειας να αντικαταστήσει το φυσικό αέριο με άλλα καύσιμα ήταν εκ των προτέρων γνωστή. Αντίθετα, η αντικατάσταση του φυσικού αερίου αναμενόταν να είναι πιο δύσκολη στη βιομηχανία, όπου το αέριο είναι πρώτη ύλη και όχι πηγή ενέργειας. Η διαδικασία του εργοστασίου μπορεί να απαιτεί ακριβώς τις ιδιότητες του φυσικού αερίου, οπότε η αντικατάσταση δεν είναι δυνατή χωρίς επενδύσεις και αλλαγή της διαδικασίας.
Ωστόσο, υπό το φως των στατιστικών, είναι σαφές ότι η χρήση φυσικού αερίου στη βιομηχανία έχει επίσης μειωθεί επιτυχώς.
Άντεξε και η βιομηχανία
Αυτό συνέβη, για παράδειγμα, στο διυλιστήριο Porvoon της Neste. Η Neste χρειάζεται υδρογόνο για την επεξεργασία καυσίμων, το οποίο παραδοσιακά διαχωρίζει από το φυσικό αέριο. Η εταιρεία ήταν ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες φυσικού αερίου της Φινλανδίας, αλλά την περασμένη άνοιξη, καθώς η Φινλανδία προετοιμαζόταν για τη διακοπή της παροχής φυσικού αερίου από τη Ρωσία, η εταιρεία είπε ότι εξετάζει την αντικατάσταση του φυσικού αερίου με προπάνιο.
«Τώρα ένα πολύ σημαντικό μέροςτου φυσικού αερίου που χρειάζεται το διυλιστήριο έχει αντικατασταθεί από προπάνιο», λέει ο Μάρκου Κορβενράντα (Markku Korvenranta), διευθυντής των προϊόντων πετρελαίου της Neste.
Η γρήγορη αλλαγή κατέστη δυνατή χάρη στο γεγονός ότι η νέα μονάδα παραγωγής υδρογόνου που ολοκληρώθηκε το 2006 μπορούσε να χρησιμοποιεί προπάνιο και η εταιρεία δεν χρειάστηκε να κάνει νέες μεγάλες επενδύσεις την άνοιξη. Τώρα μόνο το μικρότερο εργοστάσιο υδρογόνου του διυλιστηρίου λειτουργεί με φυσικό αέριο. Η παραγωγή λειτουργεί κανονικά.
Η αντικατάσταση του φυσικού αερίου δεν ήταν ιδιαίτερα δαπανηρή. «Το προπάνιο είναι προς το παρόν φθηνότερο από το φυσικό αέριο, επομένως αυτό θα είναι ακόμη και εξοικονόμηση», λέει ο Κορβενράντα.
Η μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, η πλήρωση των αποθηκών φυσικού αερίου της Βαλτικής και η πρόοδος των εργασιών κατασκευής νέων τερματικών σταθμών LNG αποτελούν υποσχόμενες ενδείξεις ότι η Φινλανδία θα επιβιώσει τον χειμώνα χωρίς ρωσικές παραδόσεις φυσικού αερίου.
Ωστόσο, ο ειδικός στην αγορά φυσικού αερίου της ενεργειακής βιομηχανίας Heikki Lindfors εκτιμά ότι οι ευελιξίες του κλάδου χρησιμοποιούνται πλέον πλήρως. «Μπορεί να είναι πραγματικά δύσκολο να βρούμε περισσότερους στόχους εξοικονόμησης. Εάν πρέπει ακόμα να κάνουμε οικονομία στη χρήση φυσικού αερίου, τότε θα περιορίσουμε ήδη την παραγωγή», εκτιμά η Lindfors.