Κόσμος
Ενημερώθηκε στις:

Ισπανία: Ο αγωγός MidCat θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το 2023

Αφού αντιτασσόταν μέχρι σήμερα στην ολοκλήρωση του MidCat του αγωγού φυσικού αερίου, που ενώνει την Γαλλία με την Ισπανία μέσω Πυρηναίων, η Γαλλία διαβεβαιώνει τώρα ότι πρόκειται να επανεξετάσει τη δυνατότητα αυτή επειδή το ζήτησαν ο Ισπανός πρωθυπουργός, Πέδρο Σάντσεθ, και ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς, σύμφωνα με την ερτ.

Σε δηλώσεις του ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας Μπρούνο Λεμέρ, τόνισε ότι: «Από τη στιγμή που το ζητούν ο Ισπανός πρωθυπουργός και ο Γερμανός καγκελάριος, από τη στιγμή που το ζητούν οι φίλοι μας, εξετάζουμε το αίτημα των φίλων μας, των εταίρων μας», επεσήμανε. «Η Ισπανία και η Γερμανία είναι πολύ στενοί εταίροι της Γαλλίας, οπότε όταν κάνουν μια πρόταση, την εξετάζουμε», επέμεινε ο επικεφαλής της γαλλικής οικονομίας, ο οποίος υπενθύμισε ότι αυτό «είναι ένα πολύ παλιό θέμα». Μάλιστα, έχουν ήδη γίνει εργασίες στο παρελθόν για τη δυνατότητα κατασκευής αγωγού φυσικού αερίου μέσω της Καταλονίας, ο οποίος εγκαταλείφθηκε το 2019.

Η ισπανική κυβέρνηση αποδέχθηκε τις δηλώσεις του Le Mair με ικανοποίηση σύμφωνα με την τρίτη αντιπρόεδρο, Teresa Ribera, η οποία υπερασπίστηκε ότι «είναι πολύ πιο γρήγορο, πολύ πιο ευέλικτο και πολύ πιο άμεσο να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε αυτή τη διασύνδεση μέσω των Πυρηναίων με το γαλλικό σύστημα αερίου».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κοινό μέτωπο Βερολίνου και Μαδρίτης

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας της στη Βουλή, σήμερα, η Ribera τόνισε τη σημασία της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε χθες στη Γερμανία μεταξύ Sánchez και Scholz, όπου και οι δύο έχουν συμμαχήσει για την προώθηση του έργου MidCat, παρά την απροθυμία του Emmanuel Macron.

«Είναι το μεγάλο μας καθήκον: η δημιουργία ενός μεγάλου ευρωπαϊκού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, μελλοντικά για το υδρογόνο και τώρα για τους αγωγούς φυσικού αερίου. Θέλουμε να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να το πετύχουμε», υπερασπίστηκε ο Γερμανός καγκελάριος Σολτς.

Αντίστοιχα ο Ισπανός πρωθυπουργός Sánchez επέμεινε επίσης ότι, αν ο αγωγός δεν περάσει από τη Γαλλία, μπορεί να περάσει από την Ιταλία. «Στο σχέδιο της ευρωπαϊκής στρατηγικής RepowerEU, περιλαμβάνεται η διασύνδεση της Ιβηρικής Χερσονήσου με την Ιταλία». Τόνισε. «Η Ισπανία συγκεντρώνει το 30% των δυνατοτήτων επαναεριοποίησης όλης της Ευρώπης», αλλά «δεν μπορούμε να τις χρησιμοποιήσουμε πλήρως και αυτό πρέπει να λύσουμε, είτε με τη Γαλλία είτε με την Ιταλία», κατέληξε.

Ο αγωγός MidCat

Είναι μια διασύνδεση φυσικού αερίου μεταξύ Ισπανίας και Γαλλίας, της οποίας το βασικό στοιχείο είναι ένας αγωγός μήκους 227 χιλιομέτρων μέσω των Πυρηναίων που συνδέει τα δίκτυα και των δύο χωρών. Η υποδομή θα εκτείνεται από την καταλανική πόλη Hostalric έως τη γαλλική πόλη Barbaira -η οποία θα προστεθεί στους δύο υπάρχοντες αγωγούς στο δυτικό τμήμα- και θα μπορούσε να αυξήσει τις εξαγωγές φυσικού αερίου στην υπόλοιπη Ευρώπη από το φθινόπωρο/χειμώνα του 2023 -ημερομηνία που θα ήταν έτοιμη, σύμφωνα με κυβερνητικές εκτιμήσεις-.

Όσον αφορά την επένδυση που απαιτείται για την ανάληψη αυτού του έργου, η Εθνική Εταιρεία Φυσικού Αερίου (ENAGAS) υπολογίζει 370 εκατομμύρια για να ολοκληρωθούν τα περισσότερα από 100 χιλιόμετρα από την ισπανική πλευρά μέχρι τα γαλλικά σύνορα. Είναι το κόστος του αγωγού και ενός σταθμού για ανανεώσιμες πηγές υδρογόνου, η κατασκευή του οποίου θα διευκολύνει τη μετάβαση μελλοντικά σε αυτήν την μορφή ενέργειας. Επιπλέον, το σχέδιο αυτό θα συνεπαγόταν άλλες δαπάνες σε υποδομές και στις δύο χώρες και η χωρητικότητα του αγωγού θα ήταν 7.000 εκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm).

Γιατί δεν έχει κατασκευαστεί ακόμα

Αν και η Ισπανία και άλλες χώρες επέλεξαν τώρα να αναβιώσουν αυτήν την πρωτοβουλία, εν μέσω της ενεργειακής κρίσης που επιδεινώθηκε από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, εντούτοις ο αγωγός αυτός ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2000. «Ο Midcat είναι ένα έργο που έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί περίπου για το 2020», δήλωνε το 2015, ο τότε αρμόδιος υπουργός Βιομηχανίας και Ενέργειας, José Manuel Soria, μετά την υπογραφή της Διακήρυξης της Μαδρίτης από την Ισπανία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ωστόσο, η Ισπανική Εθνική Επιτροπή για τις Αγορές και τον Ανταγωνισμό (CNMC) και η Γαλλική Επιτροπή Ρυθμιστικής Ενέργειας (CRE) παρέλυσαν αυτό το σχέδιο το 2019,  απορρίπτοντας το επενδυτικό αίτημα που υποβλήθηκε από την ENAGAS και την γαλλική εταιρεία Teréga, θεωρώντας ότι δεν ήταν κερδοφόρο και δεν ανταποκρινόταν στις «ανάγκες της αγοράς» και δεν είχε «επαρκή ωριμότητα για να ληφθεί υπόψη σε μια διασυνοριακή κατανομή κόστους».

Ποιος το υπερασπίζεται και γιατί η Γαλλία είναι αντίθετη

Εν μέσω μιας ενεργειακής κρίσης που επιδεινώνεται εδώ και μήνες και δεν δείχνει σημάδια βελτίωσης βραχυπρόθεσμα, η ιδέα ορισμένων χωρών να αναβιώσουν αυτό το σχέδιο ανταποκρίνεται στην ανάγκη τερματισμού της εξάρτησης από τη Ρωσία. Η Ισπανία την προωθεί, έχοντας επίγνωση ότι συγκεντρώνει περίπου το 30% της δυναμικότητας επαναεριοποίησης της Ευρώπης, οι Βρυξέλλες δίνουν το πράσινο φως και η Γερμανία την υποστηρίζει, καθώς ανοίγει νέο δρόμο προμήθειας φυσικού αερίου.

Η Γαλλία προσανατολισμένη εδώ και χρόνια στην πυρηνική ενέργεια δεν θεωρεί προτεραιότητά της τον MidCat καθώς προμηθεύεται περίπου το 70% της ηλεκτρικής της ενέργειας από ατομική ενέργεια, χάρη στους 45 αντιδραστήρες που εξακολουθούν να είναι ενεργοί και στόχος του Εμανουέλ Μακρόν είναι να ενισχύσει αυτή τη γραμμή.

Ποιό είναι το σχέδιο Β της Ισπανίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αν τελικά ο MidCat δεν ευημερήσει η Ισπανία διαθέτει το σχέδιο Β. Πρόκειται για έναν υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου μήκους μόλις 700 χιλιομέτρων που θα ενώνει την Βαρκελώνη και το Λιβόρνο, ο οποίος θα συνέδεε και τις μονάδες επαναεριοποίησης και των δύο πόλεων. Το έργο αυτό θα έχει κόστος μεταξύ 2,5 – 3 δισεκατομμύρια ευρώ.

“Αυτή τη στιγμή, αυτό που κάνουμε είναι να ενεργοποιήσουμε ένα είδος θαλάσσιας γέφυρας μεταξύ Βαρκελώνης και Λιβόρνο. Ένα μεγάλο εργοστάσιο επαναεριοποίησης με χωρητικότητα αποθήκευσης και υποδοχή μεγάλων δεξαμενόπλοιων μεθανίου από τα οποία φεύγουν μικρότερα δεξαμενόπλοια μεθανίου για το άλλο εργοστάσιο στο Λιβόρνο, το οποίο είναι παλαιότερο και μικρότερου μεγέθους για επαναεριοποίηση», εξήγησε στη Βουλή, η υπουργός Οικολογικής Μετάβασης Ribera.

Με αυτό το έργο, θα διοχετευόταν αέριο για κατανάλωση στην Ιταλία που θα μπορούσε να αναδιανεμηθεί στην υπόλοιπη ήπειρο. Ωστόσο, σύμφωνα με την υπουργό και τρίτη αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, η σύνδεση Βαρκελώνης-Λιβόρνο είναι ένα «πιο περίπλοκο» έργο. «Το απλό και το εύκολο, σε μια χώρα που αυτοαποκαλείται ευρωπαϊκή, σε μια εξαιρετικά κρίσιμη στιγμή για την Ευρώπη, είναι να πάμε για το πιο εύκολο, που θα μπορεί να μπει σε λειτουργία το φθινόπωρο-χειμώνα 2023-2024», είπε αναφερόμενη στον MidCat.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελληνοτουρκικά 0

Η απαρχή της Νεοθωμανικής αυτοκρατορίας είναι γεγονός, η Τουρκία στέλνει το Ορούτς Ρέις στη Σομαλία να ψάξει για φυσικό αέριο και πετρέλαιο

Η Σομαλία έχει παραχωρήσει τα χωρικά της ύδατα στην Τουρκία ενώ η Άγκυρα διατηρεί μια τεράστια βάση στην Αφρικανική...
Κοινωνία 0

Επεισόδιο στην Τουρκία με την Δέσποινα Βανδή: Aκύρωσε συναυλία όταν οι Τούρκοι διοργανωτές ανήρτησαν αφίσα του Ατατούρκ - Η απάντησή της

Μόλις η Δέσποινα Βανδή κατάλαβε πως στον χώρο ήταν αναρτημένο ένα πόστερ με την εικόνα του Κεμάλ Ατατούρκ ακύρωσε την...