Η εμφάνιση ενός κόμβου μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο στον Ατλαντικό είναι μια περίπτωση ιδιοκτητών που αναλαμβάνουν μεγάλους κινδύνους για μεγάλα χρήματα. Στον πυρήνα αυτών των εργασιών βρίσκονται πέντε δεξαμενόπλοια που αγοράστηκαν από μια άγνωστη κινεζική οντότητα μεταξύ Απριλίου και Μαΐου και τώρα εκτελούν πλοία με ξεχωριστές επωνυμίες εταιρειών, όλα νηολογημένα στην ίδια διεύθυνση.
Τουλάχιστον πέντε VLCC κινεζικής ιδιοκτησίας, που αγοράστηκαν όλα από τον ίδιο ανώνυμο πραγματικό δικαιούχο τους τελευταίους τρεις μήνες, βρίσκονται στο επίκεντρο ενός νεοσύστατου κόμβου μεταφοράς ρωσικού αργού από πλοίο σε πλοίο που έχει εξελιχθεί στη μέση του Ατλαντικού.
Έχουν τεθεί ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια και την περιορισμένη ρυθμιστική και τεχνική εποπτεία του δικτύου εφοδιαστικής ανοικτής θάλασσας που χρησιμοποιείται για την ενοποίηση φορτίων αργού ρωσικής προέλευσης σε δεξαμενόπλοια που πλέουν για την Κίνα.
Από τις αρχές Ιουνίου, η Lloyd’s List έχει παρακολουθήσει τουλάχιστον δώδεκα δεξαμενόπλοια που εμπλέκονται στη μεταφορά ή την παραλαβή ρωσικού πετρελαίου, που είχαν φορτωθεί στο παρελθόν σε λιμάνια της Βαλτικής και μερικές φορές της Μαύρης Θάλασσας.
Η Gazprom και η Lukoil έχουν ναυλώσει τα περισσότερα από τα δεξαμενόπλοια που φόρτωσαν στα ρωσικά λιμάνια, συμπεριλαμβανομένων των Primorsk και Ust-Luga, δείχνει η ανάλυση των δεδομένων του δρομολογίου. Έως και 12 ακόμη δεξαμενόπλοια μπορεί επίσης να συμμετείχαν σε αυτές τις επιχειρήσεις STS τις τελευταίες έξι εβδομάδες, αλλά έχουν απενεργοποιήσει το σήμα του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης για να αποφύγουν τον εντοπισμό.
Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι έχουν παραβιαστεί οποιεσδήποτε κυρώσεις.
Διαδικασία «υψηλού κινδύνου»
Η μεταφορά από πλοίο σε πλοίο σε ανοιχτά ύδατα είναι μια «διαδικασία υψηλού κινδύνου» και αυτές οι επιχειρήσεις σε τοποθεσίες του μέσου Ατλαντικού δεν έχουν ξαναγίνει. Τα εμπλεκόμενα δεξαμενόπλοια θα πρέπει να έχουν το δικό τους εκπαιδευμένο προσωπικό επί του σκάφους για επίβλεψη, επειδή δεν εμπλέκονται πάροχοι υπηρεσιών STS ούτε έχουν δοθεί οι κατάλληλες αξιολογήσεις, με μεγαλύτερη πιθανότητα τραυματισμού του πληρώματος κατά τη διάρκεια των ελλιμενισμών λόγω της ανοιχτής τοποθεσίας.
Τα πλοία θα μπορούσαν να καταστραφούν κατά τη διάρκεια της επιχείρησης και οι εύκαμπτοι σωλήνες να σπάσουν, οδηγώντας σε μικρές πετρελαιοκηλίδες.
Στον πυρήνα των δραστηριοτήτων του STS mid-Atlantic βρίσκεται μια άγνωστη οντότητα με έδρα το Dalian που παρείχε την ίδια διεύθυνση αλλά διαφορετικά ονόματα εταιρειών για πέντε VLCC που αγοράστηκαν τον Απρίλιο και τον Μάιο. Η διεύθυνση στο "Fuli Center, 6, Gangxing Lu, Zhongshan Qu, Dalian, Liaoning" στην Κίνα χρησιμοποιείται για όλα τα VLCC, όπως δείχνουν οι βάσεις δεδομένων.
Η DHT Holdings είπε τον Μάιο ότι δύο από αυτά τα VLCC, τα πλέον μετονομασμένα Catalina 7 του 2007 (IMO: 9310159) και το Natalina 7 του 2006 (IMO: 9310147) πουλήθηκαν για 78 εκατομμύρια δολάρια τον Μάιο σε αγνώστους αγοραστές. Τα δεξαμενόπλοια απέπλευσαν αμέσως για το μέσο του Ατλαντικού όπου παρασύρονται τώρα στην περιοχή καθώς μεταφέρουν φορτία από δεξαμενόπλοια που φόρτωσαν σε ρωσικά λιμάνια.
Ο βραχίονας δεξαμενόπλοιων της κρατικής ναυτιλιακής εταιρείας της Κίνας Cosco ανέπτυξε για πρώτη φορά την πρακτική της χρήσης STS για μεταφορές φορτίου αργού στις αρχές του 2019, ως απάντηση στις κυρώσεις των ΗΠΑ στους τομείς της ναυτιλίας και του πετρελαίου του Ιράν.
Η εταιρεία χρησιμοποίησε περίπου οκτώ πιο ηλικιωμένα δεξαμενόπλοια σε έναν κόμβο εφοδιαστικής που είχε δημιουργηθεί σε νερά ανοιχτά της Μαλαισίας, με δεξαμενόπλοια να εκτελούν δρομολόγια προς τα πίσω και προς τα εμπρός από το Ιράν στη Σιγκαπούρη και τη Σιγκαπούρη στην Κίνα.
Αυτό το μοτίβο logistics έχει έκτοτε βελτιωθεί και συνδυαστεί με μια σειρά παραπλανητικών πρακτικών ναυτιλίας για την περαιτέρω συσκότιση της προέλευσης και του προορισμού του φορτίου, καθώς και της ιδιοκτησίας και της ταυτότητας τυχόν πλοίων που εμπλέκονται.
Πως εμπλέκεται ελληνικό λιμάνι
Ένας στόλος περίπου 200 ηλικιωμένων δεξαμενόπλοιων εμπλέκεται τώρα άμεσα στη μεταφορά περίπου 1,2 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου από τη Βενεζουέλα και το Ιράν - περίπου το 3%-4% του θαλάσσιου εμπορίου - με την Κίνα τον κυρίαρχο αγοραστή.
Οι μεταφορές STS επιτρέπουν επίσης στους εμπόρους να αναμειγνύονται με άλλους τύπους αργού ή να διεκδικούν μια φορτωτική που δηλώνει ψευδώς ότι το αργό επί του πλοίου είναι «μαλαισιανό μείγμα», για παράδειγμα.
Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο χρησιμοποιούνται πλέον τακτικά για αργό ρωσικής προέλευσης, καθώς οι κυρώσεις επαναβαθμονομούν το εμπόριο πετρελαίου και εκτρέπουν το πετρέλαιο στην Ασία από την Ευρώπη.
Ωστόσο, οι τοποθεσίες STS στο μέσο του Ατλαντικού που δημιουργήθηκαν από κινεζικά συμφέροντα είναι μια πρώτη αγορά, δεδομένων των αναγνωρισμένων προκλήσεων του κλάδου για την ανάληψη τέτοιων μεταφορών σε ανοιχτές θάλασσες.
Τα αγκυροβόλια ανοιχτά της Καλαμάτας στην Ελλάδα, τη Μάλτα, τη Θέουτα και το Καβκάζ στη Ρωσία χρησιμοποιούνται επίσης για πολλαπλές μεταφορές STS αργού ρωσικής προέλευσης, μαζούτ και διυλισμένων καυσίμων μεταφορών.