Η γεωπολιτική του φυσικού αερίου βρίσκεται σε πλήρη άνοδο και νέα (και παλιά) έργα εμφανίζονται σε όλη τη γειτονιά της ΕΕ, αναζητώντας ευκαιρίες για την πείνα για φυσικό αέριο στην ηπειρωτική Ευρώπη και τη ρωσική πολιτικοποίηση των προμηθειών.
Αυτό περιλαμβάνει ένα σχέδιο τριών φάσεων για τη μεταφορά Τουρκμενικού αερίου μέσω Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με τον Ιταλό γεωπολιτικό αναλυτή Francesco Sassi.
Στις 2 Ιουλίου, ο αντιπρόεδρος της Τουρκίας Φουάτ Οκτάι, ανέφερε ότι 3 διαφορετικές μελέτες ήταν κοντά στην ολοκλήρωση σχετικά με:
- ένα νέο αγωγό μέσω της Κασπίας Θάλασσας
- μια συμφωνία ανταλλαγής με το Ιράν και το Αζερμπαϊτζάν
- και ένα έργο που συνδυάζει προμήθειες τόσο μέσω αγωγών όσο και μέσω πλοίων
Όλα τα έργα αφορούν Τουρκμενικό φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νέος πρόεδρος του Τουρκμενιστάν Σερντάρ Μπερντιμουχαμέντοφ, εξέφρασε την ισχυρή υποστήριξή του για τα έργα.
Επιπλέον, το έργο μπορεί να βοηθήσει την Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν να φτάσουν τον επιδιωκόμενο όγκο εμπορίου των 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2023.
Η ιδέα του Τουρκμενικού φυσικού αερίου να ρέει προς την ΕΕ μέσω ενός αγωγού κάτω από την Κασπία Θάλασσα είναι παλιά. Ο πρώην Πρεσβευτής των ΗΠΑ στο Τουρκμενιστάν αναβίωσε το έργο το 2021, αλλά ως έναν μικρότερο αγωγό (48 μιλίων) που εκτείνεται από το πεδίο Μαγτυμγκούλι στο Αζέρικο-Τσιράγκ-Γκουνασλί (AC) προς τα δυτικά στην Τουρκία και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μια συμφωνία ανταλλαγής αερίου μεταξύ Τουρκμενιστάν-Αζερμπαϊτζάν και Ιράν βρίσκεται ήδη σε ισχύ, με 1,5-2 Bcm/έτος να πηγαίνουν από το Τουρκμενιστάν στο βορειοανατολικό Ιράν, με αντάλλαγμα η ίδια ποσότητα φυσικού αερίου να μεταφέρεται από το βορειοδυτικό Ιράν στο Αζερμπαϊτζάν από το 2021. Οι ροές θα μπορούσαν να επεκταθούν, πράγμα που σημαίνει ότι το ιρανικό αέριο θα πηγαίνει στο Αζερμπαϊτζάν και κατόπιν στην Τουρκία και την Ευρωπαϊκή Ένωση εκ μέρους του Τουρκμενιστάν.
Μια τρίτη επιλογή που αναφέρει ο Οκτάι, αλλά λιγότερο σαφής από τις άλλες δύο, είναι ο συνδυασμός LNG (δεν υπάρχουν ακόμη τερματικοί σταθμοί) και αγωγών φυσικού αερίου και στη συνέχεια επανεξαγωγή στην Τουρκία και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι το φυσικό αέριο θα μεταφερόταν μέσω του αγωγού TANAP με σχεδιασμένη χωρητικότητα 31 Bcm/έτος.
Η Ιταλία θα ήταν ο πρωταρχικός σταθμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για αέριο από το Τουρκμενιστάν και σήμερα ο Ιταλός πρωθυπουργός Μάριο Ντράγκι επισκέπτεται τον πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος δεν περιλαμβάνεται στη λίστα των καλύτερων φίλων του Ιταλού πρωθυπουργού. Η ενέργεια είναι στην κορυφή της ατζέντας της διμερούς συζήτησης των δύο ηγετών.