Τους τελευταίους μήνες, τα αραβικά μέσα ενημέρωσης γράφουν ότι το Ιράν χρησιμοποιεί την απασχόληση της Ρωσίας στην Ουκρανία για να ενισχύσει τη θέση του στη Συρία. Κάποιες στρατιωτικές βάσεις στις επαρχίες του Χαλεπίου, της Χομς και της Λατάκια, σύμφωνα με αυτούς, η ίδια η Μόσχα τις έδωσε υπό τον έλεγχο της Τεχεράνης.
Επί του παρόντος, τα στρατιωτικά αεροδρόμια είναι επίσης χωρισμένα, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για στρατηγικές εγκαταστάσεις που κάθε πλευρά επιδιώκει να κρατήσει υπό τον έλεγχό της. Ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι τώρα μπορούμε να μιλάμε για έναν πλήρη «πόλεμο των συριακών αεροδρομίων» μεταξύ του Ιράν και της Ρωσίας.
Αυτή τη στιγμή, η Μόσχα και η Τεχεράνη χρησιμοποιούν τόσο μικρές όσο και πολλές μεγάλες αεροπορικές βάσεις στη Συρία. Τονίζουμε ότι μιλάμε συγκεκριμένα για στρατιωτικές εγκαταστάσεις ή διπλής χρήσης. Μόνο τα πολιτικά αεροδρόμια παραμένουν στη δικαιοδοσία της Δαμασκού.
Έτσι, υπό τον έλεγχο της Ρωσίας βρίσκονται οι αεροπορικές βάσεις Khmeimim στην επαρχία Latakia και Qamishli στην πρωτεύουσα της επαρχίας Al-Hasakah. Εν τω μεταξύ, το Ιράν εκμεταλλεύεται τα διεθνή αεροδρόμια της Δαμασκού και του Χαλεπίου.
Ταυτόχρονα, σε ορισμένες βάσεις, ο ρωσικός και ο ιρανικός στρατός συνεργάζονται στενά μεταξύ τους. Για παράδειγμα, το αεροδρόμιο Qamishli κοντά στα σύνορα Συρίας-Τουρκίας βρίσκεται υπό ρωσικό έλεγχο. Ωστόσο, βρίσκεται εντός της πόλης El Qamishli, που ελέγχεται από την ιρανική πλευρά, επομένως η αλληλεπίδραση είναι απαραίτητη εκεί. Το 2021, περισσότερα από 200 μέλη της λιβανέζικης φιλοϊρανικής σιιτικής οργάνωσης Χεζμπολάχ έφτασαν στο Αλ Καμισλί. Ασχολήθηκαν με την εκπαίδευση και την εκπαίδευση τοπικών ένοπλων ομάδων, γεγονός που αύξησε την επιρροή τους στην πόλη και τους επέτρεψε να αποκτήσουν ένα μικρό μερίδιο ελέγχου του αεροδρομίου.
Υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα από τον έλεγχο των αεροπορικών βάσεων, είπε ο Σύρος αναλυτής Samir Ahmad στο NEWS.ru. Για τη Ρωσία, σημείωσε, το αεροδρόμιο είναι κατά κύριο λόγο μια πλατφόρμα για την ανάπτυξη στρατιωτικών αεροσκαφών και την επιχειρησιακή μεταφορά στρατευμάτων. Όσο για το Ιράν, σε αντίθεση με τη Ρωσία, την Τουρκία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, δεν διαθέτει στρατιωτικά αεροσκάφη στη Συρία, αλλά χρησιμοποιεί αεροδρόμια για την εκτόξευση drones.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον Σύρο εμπειρογνώμονα, σε πτήσεις πολιτών μεταξύ Συρίας και Ιράν, μεταφέρονται κρυφά διάφορα ναρκωτικά, συμπεριλαμβανομένου του χασίς και του Captagon που μοιάζει με αμφεταμίνη, γνωστό και ως «χάπι τζιχάντ» (χρησιμοποιούνταν ενεργά από τους μαχητές του ΙΚ κάποτε ). Ο Σύρος παρατηρητής ισχυρίζεται ότι το αεροδρόμιο Qamishli χρησιμοποιείται επίσης για τέτοιες μεταφορές.
Από τη μία πλευρά, μπορεί να φαίνεται περίεργο ότι τα περισσότερα από τα αεροδρόμια της χώρας δεν διοικούνται από την επίσημη κυβέρνηση, αλλά από άλλες χώρες που ασχολούνται με τις μερικές φορές ύποπτες υποθέσεις τους, αλλά στην πραγματικότητα δεν υπάρχει τίποτα περίεργο εδώ, λέει ο Σύρος αναλυτής. Η κυβέρνηση του Μπασάρ αλ Άσαντ δεν διαθέτει επαρκείς πόρους για να διασφαλίσει ανεξάρτητα την ασφάλεια των αεροδρομίων. Επιπλέον, η μεταφορά αεροδρομίων υπό «εξωτερική διαχείριση» θεωρείται από τη Συρία ως παραχωρήσεις προς τη Ρωσία και το Ιράν με αντάλλαγμα την προστασία. "Η κυβέρνηση Άσαντ δεν έχει ούτε τη δύναμη να προστατεύσει με κάποιο τρόπο τα αεροδρόμια. Επιπλέον, δεν μπορεί κανείς να μιλήσει για καμία κυβέρνηση στη Συρία. Υπάρχουν Κούρδοι, μαχητές της Hayat Tahrir ash-Sham και άλλοι", λέει. Sameer Ahmad.
Μια άλλη άποψη
Ωστόσο, υπάρχει μια άλλη άποψη. Ο γνωστός πολιτικός επιστήμονας και ανατολίτης Kirill Semyonov πιστεύει ότι ο έλεγχος σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας γίνεται από τις δυνάμεις της επίσημης κυβέρνησης. Σημείωσε σε συνέντευξή του στο NEWS.ru ότι, κατά κανόνα, υπάρχουν τόσο Ρώσοι όσο και Ιρανοί ειδικοί στα αεροδρόμια της Συρίας, ειδικά σε πολιτικά αεροδρόμια. Επομένως, είναι αδύνατο να πούμε ότι αυτό ή εκείνο το αεροδρόμιο είναι πλήρως υπό τον έλεγχο της Ρωσίας ή του Ιράν.
Στην πράξη, όπως γράφουν τα αραβικά ΜΜΕ, ακόμη και ο Σύρος πρόεδρος Άσαντ δεν αποφασίζει πάντα ποια πλευρά θα ελέγχει αυτό ή εκείνο το αεροδρόμιο. Τέτοιες ερωτήσεις επιλύονται από μόνες τους από την Τεχεράνη και τη Μόσχα. Έτσι, το 2021, η Ρωσία έστειλε διπλωματική νόταμ στην ιρανική πρεσβεία στη Συρία με αίτημα να της παραχωρηθεί το αεροδρόμιο του Χαλεπίου σύμφωνα με τις συμφωνίες που είχαν συναφθεί νωρίτερα με τον Άσαντ. Ωστόσο, έχοντας δεκάδες στρατιωτικούς σχηματισμούς και ομάδες πιστές στην Τεχεράνη στο Χαλέπι, το Ιράν αρνήθηκε ευγενικά να παραχωρήσει τον έλεγχο της αεροπορικής βάσης.
Επί του παρόντος, ο αγώνας για τα αεροδρόμια στη Συρία έχει περάσει σε νέο επίπεδο. Τους τελευταίους μήνες, η Ρωσία, η οποία συμμετέχει σε ειδική επιχείρηση στην Ουκρανία, έχει ήδη παραδώσει αρκετές χερσαίες στρατιωτικές βάσεις της Συρίας που έχει καταλάβει στους Ιρανούς. Ωστόσο, είναι απίθανο να συμβεί το ίδιο με τις αεροπορικές βάσεις, πιστεύει ο Σύρος ειδικός. Σύμφωνα με τον ίδιο, μπορεί να υποτεθεί ότι μικρά στρατιωτικά αεροδρόμια θα παραχωρηθούν στους Ιρανούς, αλλά η Ρωσία δεν θα εγκαταλείψει στρατηγικά σημαντικές εγκαταστάσεις όπως η αεροπορική βάση Khmeimim και το αεροδρόμιο Qamishli.
Παράλληλα, ο ντόπιος πληθυσμός δεν ευνοεί ιδιαίτερα τους Ιρανούς. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για όσους αναγκάζονται να ζουν κοντά στις εγκαταστάσεις όπου βρίσκονται οι Ιρανοί. Ο λόγος είναι τα συνεχή ισραηλινά πλήγματα στις ιρανικές υποδομές στη Συρία. Τον Ιούνιο, η καταστροφή από τις ισραηλινές επιθέσεις ήταν τόσο σοβαρή που το αεροδρόμιο της Δαμασκού έπρεπε να αναστείλει την λειτουργία για δύο εβδομάδες. Ορισμένες από τις πτήσεις μεταφέρθηκαν προσωρινά στο αεροδρόμιο Kamyshly που ελέγχεται από τη Ρωσία.
Πως μπλέκεται το Ισραήλ
Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, οι Ισραηλινοί εξαπολύουν τις αεροπορικές τους επιδρομές σε συμφωνία με τη ρωσική πλευρά. Ο Σύρος ειδικός Samir Ahmad πιστεύει ότι η Ρωσία και το Ισραήλ συντονίζουν στενά αυτές τις επιθέσεις προκειμένου να ασκήσουν πίεση στους Ιρανούς και να τους αναγκάσουν να εγκαταλείψουν κάποια ελεγχόμενα αεροδρόμια και να τα παραδώσουν στη Ρωσία.
Οι απλοί Σύροι δεν είναι ενάντια σε ένα τέτοιο σενάριο. Εάν ο ρωσικός στρατός διευθύνει τα αεροδρόμια, παρέχει ασφάλεια και δεν παρεμβαίνει σε τίποτα άλλο, τότε οι Ιρανοί προσπαθούν να αφήσουν ένα βαθύ πολιτιστικό στίγμα που θα γίνει αισθητό πολύ καιρό αφού φύγουν. Σε μέρη όπου η παρουσία της Τεχεράνης είναι έντονη, η φιλοϊρανική προπαγάνδα είναι πολύ ενεργή. Ειδικά εκπαιδευμένοι άνθρωποι μελετούν την ιστορία των Σύριων και στη συνέχεια με βάση αυτήν μεταδίδουν θρύλους για την ενότητα Συρίας-Ιράν. Και αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα», μοιράζεται ο Σύρος ειδικός.
Η Ρωσία δεν ενδιαφέρεται για μακροπρόθεσμο έλεγχο στα αεροδρόμια, επειδή δεν επιδιώκει να γίνει τοπικός φορέας πολιτικών αεροπορικών μεταφορών, πιστεύει ο Kirill Semenov. Αλλά η Ρωσία θα παίξει έναν συγκεκριμένο ρόλο στη συριακή αεροπορική βιομηχανία. Για παράδειγμα, η Μόσχα μπορεί να ασχοληθεί με την παράδοση αεροσκαφών στη Συρία και τη συντήρησή τους.
Τα ενδιαφερόμενα μέρη χρειάζονται αεροδρόμια αυτή τη στιγμή ως κέντρα υλικοτεχνικής υποστήριξης και βάσεις, που δεν είναι απλώς αεροπορικές γέφυρες στη Συρία, αλλά και εγκαταστάσεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παράδοση οποιουδήποτε αγαθού και φορτίου. «Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το Ιράν, το οποίο, με τη βοήθεια αεροδρομίων και πολιτικών πτήσεων, μπορεί να κρύψει τις στρατιωτικές προμήθειες για φιλοϊρανικές σιιτικές ομάδες που δραστηριοποιούνται στη Συρία», λέει ο Kirill Semyonov.