Η Δύση προσπαθεί να ανακαλύψει πόσο έχουν μειωθεί οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας. Η Μόσχα απέκρυψε αυτά τα στατιστικά στοιχεία για να μην δώσει μόχλευση στις ΗΠΑ και την ΕΕ. Η Δύση δεν έχει άλλη επιλογή από το να παρακολουθεί την κίνηση των τάνκερ με πετρέλαιο και να καταγράφει την πτώση των ρωσικών εξαγωγών. Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, η Μόσχα δοκιμάζει ήδη γκρίζα σχέδια για την προμήθεια πετρελαίου στο εξωτερικό. Ποια είναι αυτά τα σχήματα και ποια η σημασία τους;
Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη συζητώντας το εμπάργκο πετρελαίου, η Ρωσία έχει ταξινομήσει όλα τα πιθανά στοιχεία για την παραγωγή και τις εξαγωγές πετρελαίου. Δυτικοί αναλυτές προσπαθούν να εντοπίσουν ειδικές τοποθεσίες με την κίνηση των δεξαμενόπλοιων το κατά πόσο έχουν μειωθεί οι πωλήσεις του ρωσικού πετρελαίου.
Το Bloomberg, επικαλούμενο στοιχεία παρακολούθησης πλοίων, υπολόγισε ότι οι αποστολές ρωσικού πετρελαίου δια θαλάσσης την εβδομάδα έως τις 15 Απριλίου μειώθηκαν κατά 25% και ήταν κατά μέσο όρο 3,12 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Και αυτό παρά το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη εγκριθεί επίσημη απαγόρευση για την αγορά πετρελαίου από τη Ρωσία στην ΕΕ
Ωστόσο, οι πραγματικοί όγκοι των εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία ενδέχεται να διαφέρουν από τα δεδομένα των ιστοσελίδων που παρακολουθούν την κίνηση των πετρελαιοφόρων. Επειδή οι Ρώσοι έχουν ήδη αρχίσει να χρησιμοποιούν ιδιαίτερους τρόπους για να κρύψουν την προέλευση του πετρελαίου, όπως κάνουν το Ιράν και η Βενεζουέλα.
Το πετρέλαιο φεύγει όλο και περισσότερο από τα ρωσικά λιμάνια χωρίς να προσδιορίζει συγκεκριμένο προορισμό. Σύμφωνα με το TankerTrackers.com, περισσότερα από 11,1 εκατομμύρια βαρέλια φορτώθηκαν σε μη δρομολογημένα δεξαμενόπλοια τον Απρίλιο, περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη χώρα, σημειώνει η WSJ. Έτσι, περίπου το 40% των ρωσικών προμηθειών πετρελαίου τον Απρίλιο πήγε σε «άγνωστους προορισμούς», γράφει η εφημερίδα. Πριν από την έναρξη της ρωσικής ειδικής επιχείρησης στην Ουκρανία, αυτό δεν ίσχυε.
''Δύο «γκρίζα» σχέδια για την παράδοση ρωσικού πετρελαίου σε ευρωπαίους αγοραστές εφαρμόζονται'', λέει ο Igor Yushkov.
Το πρώτο σχέδιο είναι αυτό... ''Ένα τάνκερ στη Βαλτική Θάλασσα σβήνει τον αναμεταδότη και πηγαίνει στο ρωσικό λιμάνι Ust-Luga ή Primorsk. Φορτώνει εκεί ρωσικό πετρέλαιο και πηγαίνει στη θάλασσα, όπου το περιμένει μεγαλύτερο τάνκερ, όπου επαναφορτώνεται το ρωσικό πετρέλαιο. Στη συνέχεια, το τάνκερ επιστρέφει στο αρχικό του σημείο και ανάβει τον αναμεταδότη, δηλαδή επανεμφανίζεται στο ραντάρ''.
''Επίσημα, το δεξαμενόπλοιο, καθώς ήταν στη μέση της Βαλτικής Θάλασσας, παρέμεινε εκεί, απλώς έκλεισε προσωρινά τον αναμεταδότη. Αλλά στην πραγματικότητα, έκανε ολόκληρο ταξίδι'', λέει ο Yushkov.
Είναι αδύνατο να εντοπιστεί η κίνησή του σύμφωνα με τις ιστοσελίδες που παρακολουθούν πετρελαιοφόρα. Κανείς δεν μπορεί να καθορίσει τις ποσότητες ρωσικού πετρελαίου που παραδίδονται με αυτόν τον τρόπο. Δεν μπαίνουν καν στο ραντάρ δυτικών αναλυτών που παρακολουθούν τις ρωσικές παραδόσεις πετρελαίου. Η Ρωσία, λόγω της πίεσης των κυρώσεων, σταμάτησε να δημοσιεύει στοιχεία τόσο για την παραγωγή όσο και για τις εξαγωγές ρωσικών υδρογονανθράκων προκειμένου να μην δώσει στις ΗΠΑ και την ΕΕ λόγους να επιτεθούν.
''Το δεύτερο σχέδιο, λέει ο ειδικός, είναι από πολλές απόψεις παρόμοιο με το προηγούμενο. Μόνο που σε αυτή την περίπτωση το τάνκερ δεν κρύβεται όταν μπαίνει στο ρωσικό λιμάνι και βγαίνει από αυτό (ήδη με ρωσικό πετρέλαιο). Αυτό το κάνει με τον αναμεταδότη ενεργοποιημένο, οι κινήσεις του μπορούν να παρακολουθούνται σε εξειδικευμένα sites. Αλλά αυτό το δεξαμενόπλοιο πηγαίνει χωρίς να προσδιορίζει έναν συγκεκριμένο προορισμό, όπως γράφει η WSJ. Θα είναι αδύνατο να δούμε πώς αυτό το δεξαμενόπλοιο έρχεται με ρωσικό πετρέλαιο σε ένα ευρωπαϊκό λιμάνι, για παράδειγμα, σε ένα ολλανδικό. Γιατί στην ανοιχτή θάλασσα, σβήνει τον αναμεταδότη, πλησιάζει κρυφά ένα μεγαλύτερο τάνκερ, στο οποίο επαναφορτώνει ρωσικό πετρέλαιο. Και ήδη ένα μεγάλο τάνκερ παραδίδει μαύρο χρυσό στα ευρωπαϊκά λιμάνια''.
Αυτό σημαίνει ότι στην πραγματικότητα, η πτώση των προμηθειών μπορεί να είναι σημαντικά χαμηλότερη από τις εκτιμήσεις του ίδιου Bloomberg ή ακόμη και να απουσιάζει εντελώς. «Είναι αδύνατο να πούμε με βεβαιότητα, αλλά μου φαίνεται ότι δεν εξάγουμε τόσο λίγα για να μειωθούν οι παραδόσεις έως και 25%. Η κατάσταση αλλάζει σχεδόν καθημερινά. Γενικά, εάν δεν γίνει αυστηρότερη η κύρωση, η κατάσταση θα εξομαλυνθεί, οι όγκοι των εξαγωγών θα εξομαλυνθούν και η έκπτωση θα μειωθεί. ΄''Καθώς λήγουν οι συμβάσεις με τους Ευρωπαίους, θα συναφθούν συμφωνίες με ασιάτες προμηθευτές, ιδίως με την Ινδία και την Κίνα'', είπε ο Γιουσκόφ.
Γιατί ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς (κρυμμένο ή μη κρυφό) από μόνο του δεν παραδίδει ρωσικό πετρέλαιο στα ευρωπαϊκά λιμάνια, αλλά το μετατοπίζει στους ώμους ενός μεγαλύτερου δεξαμενόπλοιου;
Τι φοβούνται οι μεταφορικές εταιρείες; Ο πρώτος κίνδυνος είναι αυτός της φήμης για τον οποίο μιλούν τα δυτικά μέσα ενημέρωσης. Οι πολιτικοί ήταν οι πρώτοι που ντρόπιασαν τη Shell επειδή αγόρασε ρωσικό πετρέλαιο με έκπτωση και έπρεπε να δικαιολογηθεί. Ως αποτέλεσμα, είναι αυτή που πιστώνεται με το σχέδιο για την αγορά ρωσικού πετρελαίου με τη μορφή μείγματος με καύσιμο διαφορετικής προέλευσης. Η Ουκρανία προσπάθησε να κατηγορήσει τη Shell και για αυτό το μείγμα, αλλά τυπικά αυτό το σχέδιο είναι απολύτως νόμιμο, και σύμφωνα με τα χαρτιά, δεν γίνεται λόγος για ρωσικό πετρέλαιο.
Αλλά ο δεύτερος παράγοντας είναι πιο σημαντικός. ''Υπάρχουν προβλήματα που σχετίζονται με την ασφάλιση δεξαμενόπλοιου με ρωσικό πετρέλαιο λόγω κυρώσεων. Οι μεταφορικές εταιρείες πρέπει να ασφαλίσουν κατά την είσοδό τους στο λιμάνι. Αυτή είναι μια ξεχωριστή λειτουργία. Αυτό δημιουργεί πρόσθετους κινδύνους κυρώσεων και πρόσθετο κόστος'', λέει ο ειδικός της FNEB. Υπάρχουν προβλήματα με το γεγονός ότι οι τράπεζες έχουν σταματήσει να χρηματοδοτούν συναλλαγές με ρωσικό πετρέλαιο, καθώς και το κόστος ασφάλισης δεξαμενόπλοιων με ρωσικό πετρέλαιο έχει εκτοξευθεί, σημειώνει η WSJ.
''Εάν η ΕΕ αποφασίσει να επιβάλει εμπάργκο πετρελαίου, τότε αυτά τα «ιρανικά» σχέδια θα γίνουν ένας τρόπος παράκαμψης των κυρώσεων. Θα προκύψει το ερώτημα εάν θα έχουμε αρκετά τάνκερ για να μεταφέρουμε ολόκληρο τον όγκο του πετρελαίου δια θαλάσσης σε περίπτωση επίσημης απαγόρευσης από τις Βρυξέλλες; Εξάλλου, θα χρειαστεί επίσης να εξάγουμε δια θαλάσσης εκείνους τους όγκους που περνούσαν από τον πετρελαιαγωγό Druzhba. Και τότε θα χρειαστούν περισσότερα τάνκερ'', λέει ο Yushkov.
Κατά τη γνώμη του, η Ρωσία θα αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει τέτοια γκρίζα σχέδια μάλλον στη Βαλτική Θάλασσα, επειδή υπάρχουν τα κράτη της Βαλτικής, η Πολωνία, η Σκανδιναβία και δεν υπάρχουν φιλικές χώρες τριγύρω. Αλλά στη Μαύρη Θάλασσα η κατάσταση είναι διαφορετική.
''Υπάρχει η Τουρκία στη Μαύρη Θάλασσα, η οποία μπορεί να γίνει ενδιάμεσος για τη Ρωσία στην πώληση του πετρελαίου μας στην παγκόσμια αγορά, αλλά, φυσικά, όχι δωρεάν. Η Τουρκία μπορεί επίσης να αναμίξει το πετρέλαιό μας με το πετρέλαιο του Αζερμπαϊτζάν ή άλλο πετρέλαιο'', πιστεύει ο Igor Yushkov.
''Ένας άλλος εταίρος της Ρωσίας στο Νότο θα μπορούσε να είναι η Βουλγαρία, εκτός φυσικά εάν η ΕΕ επιβάλει εμπάργκο πετρελαίου. Η Σόφια έχει την ευκαιρία να γίνει σημείο εισόδου για το ρωσικό πετρέλαιο στην ευρωπαϊκή αγορά υπό το πρόσχημα άλλου πετρελαίου, από το οποίο οι βουλγαρικές επιχειρήσεις μπορούν να βγάλουν καλά χρήματα''.
«Η Τουρκία μπορεί να γίνει ένας πολύπλοκος παίκτης. Δεν μπορεί μόνο να νομιμοποιήσει το ρωσικό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου, αλλά απολύτως όλα τα αγαθά από την Ευρώπη μπορούν να περάσουν μέσω της Τουρκίας, η οποία τώρα δεν μπορεί να φτάσει απευθείας στη Ρωσία μέσω αυτοκινήτων και θαλάσσιων αρτηριών'', λέει ο ειδικός της FNEB.