Πειρατική επίθεση δέχθηκε χθες το ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο Curacao Trader ενώ βρισκόταν στον κόλπο της Γουινέας, και πιο συγκεκριμένα στο Κοτολού του Μπενίν στη δυτική Αφρική, 230 ναυτικά μίλια νότια του Λάγος της Νιγηρίας. Το πλοίο ανήκει στη Lavinia του ομίλου Laskaridis.
Το πλοίο είναι ναυλωμένο και δραστηριοποιείται στην ευρύτερη περιοχή κάνοντας bunkering.
Δυτική Αφρική
Πρόσφατα, ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ Kitack Lim χαιρέτισε τις τελευταίες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της πειρατείας και της ένοπλης ληστείας στον Κόλπο της Γουινέας, η οποία είναι βασικό πεδίο δράσης των πειρατών τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, ο σημείωσε ότι οι προσπάθειες «στέλνουν ένα ισχυρό και πολύτιμο μήνυμα στη διεθνή κοινότητα σχετικά με τις σημαντικές προσπάθειες που καταβάλλει η Νιγηρία για να περιορίσει την πειρατεία και τις ένοπλες ληστείες εναντίον πλοίων στον Κόλπο της Γουινέας.»
Οι παρατηρήσεις έγιναν μετά από κοινή συνάντηση της κυβέρνησης της Νιγηρίας και εκπροσώπων από οργανισμούς της πετρελαϊκής βιομηχανίας πετρελαίου και της ναυτιλίας, στα τέλη Μαΐου.
Ο αριθμός των περιστατικών στον Κόλπο της Γουινέας μειώθηκε το 2019 κατά 14 περιστατικά, σε 67, από 81 περιστατικά το 2018. Ωστόσο, ο αριθμός των απαγωγών πληρώματος σε αυτήν την περιοχή αυξήθηκε από 11 το 2018 σε 20 περιστατικά το 2019.
Λόγω χαμηλού ύψους και περιορισμένης ταχύτητας τα product δεξαμενόπλοια, δηλαδή δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν παράγωγα του πετρελαίου, είναι πιο εύκολα προσβάσιμα ενώ στην εξίσωση μπαίνουν και τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG.
Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων ασφαλείας Dryad Global, 42 μέλη πληρώματος έχουν απαχθεί από πλοία που επιχειρούν στη δυτική Αφρική μέσα στο 2020. Εκεί όπου τα πετρελαϊκά συμφέροντα ρίχνουν βαριά της σκιά τους η πειρατεία έχει πάρει εφιαλτικές διαστάσεις.
Σύμφωνα με την έρευνα της «Risk Intelligence» που δημοσιεύθηκε στις αρχές του 2020, στην ευρύτερη περιοχή της Γουινέας, το 2019 καταγράφηκαν 100 περιστατικά εκ των οποίων το 1/3 αφορούσε δεξαμενόπλοια όλων των τύπων. Το 2016 μόλις τέσσερις ναυτικοί είχαν απαχθεί από πειρατές. Ο αριθμός τους πολλαπλασιάστηκε το 2018-2019 με τις διαπραγματεύσεις να γίνονται πιο σκληρές διάρκειας 6-8 εβδομάδων αντί για 2-4 το 2016 και τα λύτρα υψηλότερα. Οι απαχθέντες φυλακίζονται σε ειδικά διαμορφωμένο στρατόπεδο στη ζούγκλα.
Περιοχές υψηλού κινδύνου και συμφέροντα
Οι περιοχές οι οποίες έχουν αναγνωριστεί, ως εξαιρετικά επικίνδυνες για εμφάνιση περιστατικού θαλάσσιας πειρατείας είναι:
· Νοτιοανατολική Ασία: Μπαγκλαντές, Ινδονησία, Στενά της Μάλακκα, Μαλαισία, Νότια Κίνα, Σιγκαπούρη, Βιετνάμ, με τα Στενά της Μάλακκα να κατέχουν την πρώτη θέση σε βαθμό επικινδυνότητας ανάμεσα στις εν λόγω θαλάσσιες περιοχές. Στις περιοχές αυτές οι πειρατικές επιθέσεις λαμβάνουν χώρα με σκοπό να αποκτηθεί είτε το πλοίο είτε το φορτίο του.
· Κεντρική και Νότια Αμερική: Βενεζουέλα, Παναμάς, Κολομβία, Βραζιλία, Καραϊβική. Σε αυτές τις θαλάσσιες περιοχές η πειρατεία λαμβάνει χώρα σε μορφή ληστείας με χαμηλό βαθμό χρήσης βίας.
· Δυτικές Ακτές Αφρικής (Κόλπος Νέας Γουινέας): Νιγηρία και Άγκολα. Σε αυτές τις θαλάσσιες περιοχές τα περιστατικά πειρατείας χαρακτηρίζονται από έντονη χρήση άγριας βίας.
· Ανατολικές Ακτές Αφρικής (Κέρας της Αφρικής): Η Σομαλία βόρεια και βορειοανατολικά βρέχεται από τον Κόλπο του Άντεν, ενώ ανατολικά και νοτιοανατολικά βρέχεται από τον Ινδικό Ωκεανό.
· «Ιδιαίτερη έξαρση του φαινομένου παρουσιάζεται στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, καθώς και στον Κόλπο του Άντεν. Καθοριστικός παράγοντας είναι η κοινωνική – πολιτισμική εξαθλίωση, την οποία βιώνουν οι συγκεκριμένες περιοχές και οι οποίες ευνοούν με τη σειρά τους την εξάπλωση εγκληματικών ενεργειών, με κυρίαρχο αυτό της θαλάσσιας πειρατείας» υπογραμμίζουν στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας και συνεχίζουν:
· «Ειδικότερα στην περιοχή της Δυτικής Αφρικής η θαλάσσια πειρατεία είναι απόρροια κυρίως της ασυδοσίας των πετρελαϊκών εταιρειών, σε συνδυασμό με το γεωπολιτικό παιχνίδι των ΗΠΑ και της Κίνας στη συγκεκριμένη περιοχή για τη διεκδίκηση των πλούσιων πετρελαϊκών κοιτασμάτων της Νιγηρίας.
· Από την άλλη πλευρά, το Κέρας της Αφρικής (Σομαλία) ευνοεί την ανάπτυξη της θαλάσσιας πειρατείας, λόγω του πολιτικού κενού, το οποίο δημιουργήθηκε στην περιοχή μετά την εμφύλια σύρραξη στη Σομαλία, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η συγκεκριμένη περιοχή αποτελεί πέρασμα 20.000 εμπορικών πλοίων ετησίως. Περαιτέρω, στην ίδια ως άνω περιοχή, βρίσκονται τα διόλου ευκαταφρόνητα πετρελαϊκά κοιτάσματα του Σουδάν και του Τσαντ.
· Τα τελευταία χρόνια, οι πειρατικές επιθέσεις έχουν ενταθεί στη δυτική Αφρική και πιο συγκεκριμένα στον Κόλπο της Γουινέας. Εκεί εφαρμόζεται η τακτική απαγωγής πληρωμάτων για λύτρα ή η κλοπή του φορτίου, αξίας εκατομμυρίων δολαρίων. Οι πειρατές καταλαμβάνουν τα πλοία, κυρίως δεξαμενόπλοια, και φέρνουν δίπλα τους άλλα μικρότερα στα οποία γίνεται η μεταφόρτωση είτε μέρους του φορτίου είτε όλου. Όταν απαγάγουν ναυτικούς τούς πάνε στη ζούγκλα έως ότου καταβληθούν τα λύτρα. Επιθέσεις γίνονται πλέον όχι μόνο κοντά στις ακτές και σε πλοία που βρίσκονται στο αγκυροβόλιο, αλλά και σε απόσταση 100 μιλίων μακριά».