Του Μανώλη Κείου
Η επίσημη θέση του Βατικανού σχετικά με το ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα που ταλανίζει την Ορθοδοξία είναι πως δεν εμπλέκεται σε θέματα άλλων εκκλησιών. Κι ενώ λοιπόν επίσημος σχολιασμός για την αναγνώριση από την Ελλαδική Εκκλησία δεν υπάρχει (και δεν αναμένεται να υπάρξει) τα σχόλια σε φιλικά προσκείμενα στους Ρωμαιοκαθολικούς δίκτυα δίνουν ένα στίγμα.
Σε σχετική αρθρογραφία, λοιπόν, σε μια εξ αυτών τω ιστοσελίδων αντλήσαμε τον εξής σχολιασμό: “Καθ 'όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού οι Ρώσοι προσπάθησαν να αποτρέψουν τους Έλληνες από την υποστήριξη της ουκρανικής αυτοκεφαλίας, με αρκετά ταξίδια εκπροσώπων της Εκκλησίας της Μόσχας στην Ελλάδα. Η απόφαση της Αθήνας σηματοδοτεί την ήττα της ρωσικής αντι-ουκρανικής προπαγάνδας, υπό την ηγεσία του μητροπολίτη Ιλαρίωνα (Alfeev), επικεφαλής του τμήματος εξωτερικών υποθέσεων, και του ίδιου του πατριάρχη Κυρίλλου (Gundjaev). Τώρα οι Ρώσοι θα μπορούσαν να προσπαθήσουν να προκαλέσουν την εσωτερική διαίρεση στην ίδια Εκκλησία της Ελλάδας, υποστηρίζοντας τους επτά επισκόπους που αντιτάχθηκαν στην αναγνώριση”.
Την ίδια στιγμή η «Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας» (OCU), που πρόσφατα αναγνωρίστηκε από τους Ιεράρχες της Ελληνικής Εκκλησίας, όπως τουλάχιστον ανακοινώθηκε, συνεχίζει να συμπροσεύχεται με τους ρ/καθολικούς και με τους Ουνίτες.
“Η κοινή προσευχή δεν είναι μια πορεία προς την ενότητα, αλλά ένας καρπός της” φέρεται να ειπώθηκε σε σχετική συμπροσευχή του Μητροπολίτη Επιφάνιου στην πόλη Varash στην επαρχία Rivne.
Στις φωτογραφίες που δημοσιεύονται στην επίσημη ιστοσελίδα της OCU, ένας ρ/καθολικός ιερέας εμφανίζεται καθαρά στο βωμό κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας. Δηλαδή, δεν στέκεται στην εκκλησία ως επισκέπτης, όπως συμβαίνει συχνά, αλλά βρισκόταν πίσω από το τέμπλο, στο βωμό με τον Κληρικούς της OCU.