Κοινωνία

Τι προβλέπει ο νόμος για την περιουσία όσων πεθαίνουν άκληροι

Είναι κοινό μυστικό όταν πεθαίνει κάποιος άκληρος χωρίς απευθείας απογόνους και αφήνει πίσω του σημαντική κληρονομιά, τότε εμφανίζονται διάφοροι κληρονόμοι, που τον κληρονομούν συνήθως με ιδιόγραφες ή δημόσιες διαθήκες.

Οι εξωτικοί δηλαδή οι μη εξ αδιαθέτου κληρονόμοι συνήθως είναι απώτεροι συγγενείς, οικιακοί βοηθοί, φίλοι, καμιά φορά ο δικηγόρος του και κάποιες φιλανθρωπικές οργανώσεις. Έτσι αποκλείουν το Δημόσιο από την περιουσία, που είναι ο τελευταίος κληρονόμος. Αν είναι μεγάλη η κληρονομιά ακούγονται διάφορες φήμες ότι η διαθήκη είναι πλαστή και πολλές φορές οι συγγενείς που αποκλείστηκαν από αυτή προσφεύγουν στη δικαιοσύνη για να την ακυρώσουν.

Φημολογείται ότι πολλοί άκληροι υπέργηροι στας δυσμάς του βίου τους και συχνά χωρίς πλήρη συνείδηση των πραττόμενων παντρεύονται την αλλοδαπή οικιακή βοηθό τους ή νοσοκόμα που μπορεί να μην κληρονομήσει τη σύνταξή τους, γιατί απαιτούνται πέντε χρόνια εγγάμου βίου για να την κληρονομήσει, αλλά καθίσταται κληρονόμος της περιουσίας τους. Φημολογείται επίσης, ότι υπάρχουν συμμορίες που δολοφονούν τους υπερήλικους και μέλη της συμμορίας τους κληρονομούν με πλαστές διαθήκες. Κλασσικό παράδειγμα η συμμορία Παπαδόπουλου, που στα τέλη της δεκαετίας 1980 δολοφόνησε οκτώ υπερήλικους και τους πήραν την περιουσία με πλαστή δημόσια διαθήκη, όπως αναφέρει το slpress.gr

Περιπτώσεις…

Πρόσφατα επανήλθε στη δημοσιότητα το ζήτημα της φερόμενης πλαστότητας δημόσιων και ιδιωτικών διαθηκών. Συγκεκριμένα: Πραγματικό θρίλερ εξελίχθηκε στα ΜΜΕ για την κληρονομιά του άγνωστου ετεροθαλούς αδελφού του Ν. Σεργιαννόπουλου Λεωνίδα Λαγουδάκη, που με δημόσια διαθήκη κληροδότησε τη μεγάλη περιουσία του στο ΑΜΚΕ με τίτλο “Chains of hopes” και η κληρονομιά ενός 92χρονου ξυλουργού που με δημόσια διαθήκη της ίδιας συμβολαιογράφου κληροδότησε στο ίδιο ΑΜΚΕ τη περιουσία του. Συγγενείς του Λ. Λαγουδάκη ξεκίνησαν νομικές διαδικασίες για τη διαλεύκανση της υπόθεσης, ενώ συγγενείς του 92χρονου ξυλουργού προσέφυγαν δικαστικά για την ακύρωση της.

Από αστυνομικό δελτίο προκύπτει, ότι: Στο Πέραμα ένας 69 χρόνος πλαστογράφησε ιδιόγραφη διαθήκη μιας υπερήλικης, που πέθανε άκληρη και χωρίς άλλη διαθήκη και έτσι ιδιοποιήθηκε την τεράστια ακίνητη περιουσία της αξίας 3.8οο.οοο ευρώ, που ανήκει λόγω κληρονομίας στο Ελληνικό Δημόσιο. Ο δράστης συνελήφθη γιατί διέπραξε σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου τα αδικήματα της πλαστογραφίας και απάτης σε βαθμό κακουργήματος.

Με τα παραπάνω επαναφέρεται στο προσκήνιο της δημοσιότητας το πάντα επίκαιρο και πολύ σοβαρό ζήτημα για την τύχη της κληρονομιάς αυτών, που πεθαίνουν χωρίς στενούς συγγενείς και χωρίς να έχει δημοσιευτεί διαθήκη τους, γιατί μπορεί να την έχουν συντάξει, αλλά να έχει εξαφανιστεί, γεγονός που έχει συμβεί αρκετές φορές, αλλά πάντοτε στη θέση της εμφανίζεται μια πλαστή ιδιόγραφη διαθήκη άψογα συντεταγμένη με νομική βοήθεια.

Σχολάζουσες κληρονομίες

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει στην κυριότητα του τεράστια ακίνητη περιουσία, που απόκτησε με διαφόρους τρόπους, όπως με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου (1830) με το οποίο ιδρύθηκε το Ελληνικό Κράτος και ορίσθηκε, ότι περιέρχονται σ’ αυτό, ως διάδοχο του Οθωμανικού Κράτους, όλα τα ακίνητα που τότε του ανήκαν, βάση του τεκμηρίου νομής, αλλά όχι για τα ακίνητα των νέων χωρών που αποκτήθηκαν αργότερα. Επίσης, το Δημόσιο αποκτά την κυριότητα επί ακινήτων με τους συνήθεις τρόπους, μεταξύ των οποίων και με κληρονομική διαδοχή.

Σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, το Δημόσιο καλείται ως κληρονόμος κατά την έκτη τάξη δηλαδή όταν δεν υπάρχει άλλος κληρονόμος εξ αδιαθέτου ή από διαθήκη. Στην περίπτωση αυτή πρόκειται για σχολάζουσα κληρονομία, η δε κληρονομική περιουσία (κινητή και ακίνητη) διοικείται και εκκαθαρίζεται από τον κηδεμόνα. Εάν εντός ορισμένης προθεσμίας δεν βρεθεί κληρονόμος, η περιουσία ή το προϊόν της εκκαθάρισής της περιέρχεται στο Δημόσιο.

Οι ενεργείς σχολάζουσες κληρονομίες είναι περίπου 2700, που σαφώς θά΄πρεπε να είναι πολύ περισσότερες, αλλά είναι τόσο λίγες για πάρα πολλούς λόγους με κυριότερο ότι για να αρχίσει η διαδικασία κήρυξης της κληρονομιάς ως σχολάζουσα, χρειάζεται δήλωση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. και επειδή δεν υπάρχει μηχανισμός αυτεπάγγελτης καταγραφής και ελέγχου των σχετικών περιπτώσεων το Δημόσιο, αναμένει από την ιδιωτική πρωτοβουλία δήλωση, που μόνον όταν υπάρχουν μεγάλα συμφέροντα ή αντιδικίες υποβάλλεται.

Όταν αποβιώσει κάποιος άκληρος η κατοικία του σφραγίζεται και αποσφραγίζεται μετά την δικαστική αναγνώριση των κληρονόμων με μια διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει δεκαετίες, ενώ εν τω μεταξύ η κληρονομική περιουσία λεηλατείται κρυφά με κλασσικό παράδειγμα τους καλλιτεχνικούς θησαυρούς της βίλλας του Ιόλα ή καταλαμβάνεται από αναρχικούς.

Παρατράγουδα για την περιουσία

Η καθυστέρηση αυτή της νομιμοποίησης των κληρονόμων οφείλεται κυρίως σε ανεπαρκή λειτουργία της δικαιοσύνης, αφού ακόμα και η δικάσιμος για τη δημοσίευση μιας διαθήκης, η οποία είναι τυπική δικαστική πράξη, προσδιορίζεται τουλάχιστον τέσσερεις μήνες από την σχετική αίτηση. Οι διαθήκες είναι τριών ειδών, οι δημόσιες και μυστικές που γίνονται ενώπιον συμβολαιογράφου και οι ιδιόγραφες, που κατόπιν διαδικασίας κηρύσσονται κύριες.

Τα μειονεκτήματα μιας ιδιόγραφης διαθήκης συνίστανται στο ότι μπορούν να κατασκευαστούν ή εξαφανιστούν ή αντικατασταθούν ή να εμφανιστούν μετά εικοσαετία με ανατροπή καταστάσεων, ενώ με τις δημόσιες ή μυστικές διαθήκες διασφαλίζεται η βούληση του διαθέτη, αλλά ακόμα και σε αυτές έχουν σημειωθεί παρατράγουδα. Εξάλλου, η εγκυρότητα μιας ιδιόγραφης διαθήκης για την κήρυξή της ως κυρίας εξαρτάται από τα επισφαλή αποδεικτικά μέσα των μαρτύρων και της δικαστικής πραγματογνωμοσύνης από ιδιώτες πραγματογνώμονες, που πολλές φορές υποβάλλουν μη αξιόπιστες πραγματογνωμοσύνες, που μετά από δικαστική βάσανο δεν γίνονται δεκτές.

Κατά διαστήματα αποκαλύπτονται διάφορες εταιρείες δολοφόνων, που δολοφονούν άκληρους υπέργηρους ή μοναχικούς ανθρώπους και με πλαστές διαθήκες σφετερίζονται τεράστιες περιουσίες, αλλά αποκαλύπτονται ελάχιστες σχετικές περιπτώσεις. Εξάλλου, και χωρίς δολοφονία, διάφοροι επιτήδειοι του περιβάλλοντος του υπέργηρου – μοναχικού ατόμου συνήθως αλλοδαπές οικιακές βοηθοί και, ενδεχομένως με συνεργασία δικηγόρου, πλαστογραφούν ιδιόγραφες διαθήκες και σφετερίζονται την κληρονομική περιουσία του.

Το φθινόπωρο του 2016 γράφτηκε στα ΜΜΕ ότι συνελήφθη δικηγόρος χωρίς να αναφερθεί το όνομα του, ότι πλαστογράφησε ιδιόγραφο διαθήκη θανόντος υπέργηρου και εγκατέστησε ως κληρονόμο τρίτο πρόσωπο, που εισέπραξε 1.100.00 ευρώ σε βάρος του Δημοσίου, έκτοτε όμως δεν υπάρχει πληροφόρηση.

Το 2021 δημοσιεύτηκαν πληροφορίες ότι σε κάποιο επαρχιακό Γηροκομείο οι εισαγγελικές αρχές ερευνούν μήπως παράγοντες του Γηροκομείου σφετερίστηκαν δια παρένθετων προσώπων περιουσίες θανόντων τροφίμων με εικονικά συμβόλαια ή πλαστές διαθήκες και για αυτή τη περίπτωση δεν υπάρχει περαιτέρω πληροφόρηση. Φοβάμαι, ότι μια σοβαρή εισαγγελική έρευνα σε γηροκομεία της χώρας θα αποκαλύψει τέτοιες περιπτώσεις.

Εξωτικοί κληρονόμοι

Με εισήγηση μου ως ΓΕΔΔ ψηφίστηκε το άρθρο 77παρ.1 του ν.4182/2013, που όριζε ότι σε κληρονομίες που δεν υπάρχουν αναγκαίοι κληρονόμοι, οι εξωτικοί κληρονομούν μόνο με δημόσια διαθήκη. Η διάταξη αυτή είχε σκοπό να σταματήσει τη βιομηχανία κατασκευής πλαστών ιδιόγραφων διαθηκών υπέργηρων, ακλήρων και μοναχικών ατόμων υπέρ τρίτων επιτηδείων, που σφετερίζονται με τον τρόπο αυτό την περιουσία χωρίς τη βούληση του διαθέτη και ενδεχομένως με εξαφάνιση της πραγματικής διαθήκης και έτσι αποκλείουν το Ελληνικό Δημόσιο να υπεισέλθει στη κληρονομική περιουσία ως κληρονόμος κατά την έκτη τάξη, επιπλέον θα ήταν ένα σοβαρός φραγμός στη δημιουργία εταιριών δολοφόνων.

Φαίνεται ότι με τη διάταξη αυτή δεν συμφωνούσαν κάποιοι από το βαθύ νομικό κράτος και όχι μόνο, οι οποίοι για λόγους που δεν προκύπτουν από την αιτιολογική έκθεση του νόμου 4335/2015, πέτυχαν τη κατάργησή της αναδρομικά και, αντί αυτής, θέσπιση μιας πολύπλοκης και δαπανηρής δικαστικής διαδικασίας για τη κήρυξη ως κυρίας της ιδιόγραφης διαθήκης με χρήση της επισφαλούς γραφολογικής πραγματογνωμοσύνης.

Γιατί τα στοιχεία δηλαδή, δείγμα της γραφής και υπογραφής του διαθέτη προς σύγκριση με τη διαθήκη τα δίνουν οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι ,τα οποία εξετάζονται μετά κλήση του Δημοσίου, που συνήθως δεν μπορεί να υπερασπίσει τα συμφέροντα του, όπως φάνηκε από την στη αρχή του άρθρου μου πρόσφατη περίπτωση. Κατά τη γνώμη μου η παραπάνω ρύθμιση δεν διασφαλίζει τους σκοπούς της καταργηθείσας διάταξης.

Έχω κατ’ επανάληψη αρθρογραφήσει για την θέσπιση εκ νέου της παραπάνω διάταξης και ελπίζω, ότι η νομοπαρασκευαστική επιτροπή που συγκροτήθηκε υπό την προεδρία του ακαδημαϊκού- καθηγητή κ.Απόστολου Γεωργιάδη για την αναμόρφωση του κληρονομικού δικαίου θα επαναφέρει την καταργηθείσα διάταξη, ως πλέον αξιόπιστη.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ