Πρόκειται για την επικαιροποιημένη έκθεση του εμπειρογνώμονα Βασίλη Κοκοτσάκη, που εκπροσωπεί κάποια θύματα, την οποία προσκόμισε στον ανακριτή ο Χρήστος Κωνσταντινίδης, σύζυγος θύματος της τραγωδίας. Η έκθεση αυτή, έκτασης 75 σελίδων με ανάλυση 30 σημείων, μελετάται ήδη από τη δικαιοσύνη. Την ίδια ώρα αναμένονται τα πορίσματα ενός κύκλου (νέων) ερωτημάτων που έχει υποβάλλει ο ίδιος ο ανακριτής προ διμήνου και θα αποτελέσουν τη βάση για να οδηγηθεί η υπόθεση προς το ακροατήριο.
Η νέα έκθεση
Η συμπληρωματική έκθεση περιγράφει την άποψη του τεχνικού συμβούλου Βασίλη Κοκοτσάκη και συνεργατών του πως δεν υπήρξε μετωπική των μηχανών των δύο τρένων και η πυρόσφαιρα προκλήθηκε από υλικό περίπου 12-15 τόνων.
Επίσης περιγράφεται ο ισχυρισμός πως δεν υπήρξε μετωπική σύγκρουση των μηχανών των δύο τρένων στα Τέμπη και ότι στη φωτιά που ξέσπασε οφείλονται περίπου 16 θάνατοι επιβατών, εξαιτίας έκρηξης που προκλήθηκε, καθώς το τρένο μετέφερε μεταξύ άλλων -όπως αναφέρεται- τόνους ξυλολίου και τολουλίου. Γίνεται μάλιστα αναφορά για τουλαχιστον 12 με 15 τόνους από τα παραπάνω υλικά.
Σύμφωνα με το πόρισμα, οι μηχανοδηγοί της εμπορικής αμαξοστοιχίας χρησιμοποίησαν το σύστημα πέδησης εκτρέποντας της σιδηροδρομικής γραμμής τις δύο μηχανές του τρένου με αποτέλεσμα αυτές να εκτροχιαστούν με τις ολέθριες συνέπειες που όλοι γνωρίζουμε.
Ήταν όμως μια κίνηση, η οποία, σύμφωνα με το πόρισμα, οδήγησε στην αποτροπή σφοδρότερης σύγκρουσης, η οποία πιθανότατα θα αύξανε ακόμη περισσότερο τον αριθμό των νεκρών.
Ερωτήματα
Στο πόρισμα αναφέρθηκε ο Χρήστος Κωνσταντινίδης, σύζυγος θύματος της τραγωδίας, ο οποίος και κατέθεσε την επικαιροποιημένη έκθεση και αναφέρθηκε σε υλικό περίπου 12-15 τόνων, στο οποίο υπήρχε ξυλόλιο, βενζόλιο και τουλόλιο. Όπως ανέφερε, επικαλούμενος το πόρισμα, τα στοιχεία αυτά σε συνδυασμό και σε συγκεκριμένη αναλογία αποτελούν καθαρό υποκατάστατο βενζίνης.
Όσον αφορά στους θανάτους, ο πραγματογνώμονας βασιζόμενος στις νεκροψίες – νεκροτομές που διενήργησε η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας διαπιστώνει πως για 16 επιβάτες η αιτία θανάτου ήταν η καθολική απανθράκωση, για 12 επιβάτες η προχωρημένη απανθράκωση, για ένα θύμα η καθολική απανθράκωση χωρίς άλλες παρατηρήσεις, ενώ για δύο ακόμα επιβάτες αναφέρεται πως έχασαν τη ζωή τους ως συνεπεία των τραυμάτων τους, έχοντας όμως και καθολικά εγκαύματα.
Ο κ. Κωνσταντινίδης είπε πως στην έκθεση συμμετέχει ο καθηγητής μαθηματικών Μάνος Παπαδάκης του Πανεπιστημίου του Χιούστον και ο Νικόλαος Ντούβρας, μηχανολόγος - μηχανικός με πείρα στη Formula 1, όσον αφορά στα μείγματα καυσίμων που γίνονται στις συνθήκες αυτές, ενώ χρησιμοποιήθηκαν δύο διαφορετικά μοντέλα, τα οποία κατέληξαν στα ίδια συμπεράσματα.
Ο ανακριτής
Ήδη ο ανακριτής της υπόθεσης περιμένει τις απαντήσεις των επισήμων πραγματογνωμοσυνών – απαντήσεων στα ερωτήματα που έχουν θέσει οι συγγενείς των θυμάτων. Υπενθυμίζεται πως ο εφέτης-ανακριτής προχώρησε προ διμήνου σε διαδοχικές ενέργειες διορισμού νέου πραγματογνώμονα, ειδικού στα έλαια και στα καύσιμα, καθώς και εντολές για πραγματοποίηση νέων δειγματοληψιών και χημικών αναλύσεων σε αδρανή υλικά που είχαν απομακρυνθεί από τον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, προκειμένου να εξεταστούν όλες οι πτυχές της υπόθεσης και να μην αιωρούνται αναπάντητα ερωτήματα. Παράλληλα αναμένονται και οι απαντήσεις για τα 15 cd στα οποία είχαν αρχικά αποθηκευτεί τα βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας στους σταθμούς απ’ όπου διήλθε η εμπορική αμαξοστοιχία από εξειδικευμένο εργαστήριο στην Αγγλία. Θα γίνει προσπάθεια ανάκτησης του υλικού που έχει διαγραφεί, προκειμένου, ει δυνατόν, να προκύψουν επιπλέον στοιχεία για τα φορτία της εμπορικής αμαξοστοιχίας.