Οι οικογένειες των 57 θυμάτων στην εθνική τραγωδία των Τεμπών, τόσους μήνες μετά, αναμένουν τις απαντήσεις σε βασικά αναπάντητα ερωτήματα. Όπως εκείνο που αφορά στο φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Μέχρι σήμερα για αυτό το τρένο υπάρχουν ελάχιστες καταγραφές και αυτές άνευ σημασίας.
Τα βίντεο από την φόρτωση στον Σταθμό της Θεσσαλονίκης είχαν διαγραφεί και τώρα ο Εφέτης Ανακριτής περιμένει αμέσως μετά το Πάσχα την απάντηση από ειδικό εργαστήριο στο Λονδίνο για το αν μπορούν να ανακτηθούν και να αποκαλύψουν καρέ καρέ τη φόρτωση στις 28 Φεβρουαρίου 2023. Ο δικαστικός λειτουργός ζητά όμως να ανακτηθούν και βίντεο από όλους τους σταθμούς που πέρασε τη μοιραία νύχτα η αμαξοστοιχία 63503.
Το φορτίο της παραμένει ένα μεγάλο μυστήριο με τις υποψίες να πέφτουν στις τρεις ανοιχτές πλατφόρμες.
Μία νέα μελέτη για τη φονική σύγκρουση ,του δικαστικού πραγματογνώμονα και Αντιστράτηγου – Υπαρχηγού ε.α του Πυροσβεστικού Σώματος ,Ανδριανού Γκουρμπάτση ,που παρουσιάζει το newpost υποστηρίζει ότι στην εμπορική αμαξοστοιχία υπήρχαν δοχεία με εύφλεκτο υλικό:
«Eυθύνεται η παρουσία επί της εμπορικής αμαξοστοιχίας και πιο συγκεκριμένα έμπροσθεν κατά την κίνηση της 4ης φορτάμαξας (εμπορευματοκιβώτιο / container) μεγάλης ποσόστης εύφλεκτου υλικού και μάλιστα σε υγρή μορφή, μη δυναμένης από εμένα να υπολογιστεί, πιθανόν σε παλετοδεξαμενές (δοχεία μεταλλικά ή πλαστικά) χωρίς να αποκλείεται και άλλος τρόπος φόρτωσης αυτού του φορτίου, με εμφανή ρηκτικά και βλητικά αποτελέσματα. Λόγω της ανίχνευσης από το Γ.Χ.Κ. σε επτά (7) δείγματα της ύπαρξης ξυλολίου, το πιθανότερο η εύφλεκτη ύλη να αποδίδεται στον διαλύτη αυτό χωρίς να αποκλείεται η παρουσία και άλλων διαλυτών. Από την διάρρηξη, λόγω της βίας και σφοδρής σύγκρουσης των αμαξοστοιχιών, των δοχείων με την εύφλεκτη ουσία (ρηκτικά αποτελέσματα έκρηξης) και τον διασκορπισμό της στο περιβάλλον δημιουργήθηκε, λόγω της πτητικότητάς του, εύφλεκτο μείγμα ατμών του συγκεκριμένου υγρού με το οξυγόνο του ατμοσφαιρικού αέρα (νέφος αερίων / vapour cloud fires), το οποίο ευρισκόμενο εντός των ορίων εκρηκτικότητας και της προσπίπτουσας επ΄ αυτού της ακτινοβολούμενης θερμότητας από την ήδη αρχικώς και πλησίον του ως άνω αεριώδους νέφους προκληθείσα φωτιά μικρής έντασης και έκτασης, λόγω της καύσης του ελαίου σιλικόνης, που χρησιμοποιούνταν για την ψύξη των μετασχηματιστών των ηλεκτρομηχανών (αρχική εστία), εξερράγη δημιουργώντας πυρόσφαιρα (fireball). Διερχόμενη δε η εκτροχιασθείσα, λόγω της σύγκρουσης, επιβατική αμαξοστοιχία εντός της ως άνω πυρόσφαιρας, φλόγες εν είδη πίδακα (φωτιές πυρσού) και υπέρθερμα αέρια καπνού εισήλθαν από τα θραυσθέντα από την σύγκρουση παράθυρα εντός των πρώτων επιβαταμαξών της ή πιθανόν και την εκτόξευση φλεγόμενων αντικειμένων (συντριμμιών), το πιθανότερο αρχικά στο βαγόνι Α1, προκαλώντας την ανάφλεξη των εντός αυτού καυσίμων υλικών και αντικειμένων (υψηλού πυροθερμικού φορτίου) κι έτσι την πρόκληση πυρκαγιάς, η οποία μεταδόθηκε ακολούθως στο βαγόνι – Κυλικείο και, λόγω θέσης του, και στο βαγόνι Β2, με θανατηφόρα αποτελέσματα επιβατών.»
Η μελέτη αυτή συμφωνεί με τις μελέτες και άλλων πραγματογνωμόνων που κάνουν λόγο για ύποπτο φορτίο.
Οι καταθέσεις για την εμπορική αμαξοστοιχία
Ο Εφέτης Ανακριτής στην προσπάθειά του να έχει εικόνα για τη φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας κάλεσε σε κατάθεση όλους τους υπαλλήλους που είχαν βάρδια τη μοιραία ημέρα στον Σταθμό της Θεσσαλονίκης.
Υπάλληλος που ήταν στον έλεγχο της φόρτωσης είπε στον δικαστικό λειτουργό:
«Έλεγξα την αμαξοστοιχία για την ασφαλή της κυκλοφορία. Έλεγξα όλους τους τροχούς από όλα τα βαγόνια ,και τα φορεία στα οποία είναι πάνω οι τροχοί. Μετέπειτα έκανα έλεγχο την πέδη της αμαξοστοιχίας. Έγινε η «λάσκα» της αμαξοστοιχίας και ήταν καθόλα έτοιμα. Έπειτα μίλησα με τον Σταθμάρχη και τους μηχανοδηγούς ότι είναι καθόλα έτοιμη η αμαξοστοιχία»,
Ο έλεγχος του τρένου ξεκίνησε στις 19:40 και ολοκληρώθηκε στις 20:30. Ο υπάλληλος εξήγησε στον Εφέτη Ανακριτή:
«Ο τελευταίος έλεγχος ήταν ο δικός μου. Σημειώνω ότι κατά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας ,πέρασε από μπροστά μου .Είμαστε υποχρεωμένοι κατά την αναχώρηση να κάνουμε και οπτικοακουστικό έλεγχο».
Οι δικαστικές αρχές περιμένουν επιπλέον και τις απαντήσεις για τις χημικές ουσίες που βρέθηκαν στο χώρο της σύγκρουσης .